Gå till innehåll

Fråga om ZeroEdge


Capote

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag läste Teds inlägg om ZeroEdge och kunde inte ställa frågan där. Tror att det kan vara av allmänt intresse så jag skickade inget PM till Ted.

Ted, ser du några andra fördelar med ZeroEdge än att det som du skriver ser "häftigt ut". Det blir ju en tyst och effektiv ytavrinning det begriper jag.

Om jag fattar rätt så rinner det vatten runt alla sidorna. Förändras brytningen på något sätt av det?

En del djur kommer väl att sitta på utsidan sedan antar jag eller vad händer.

Har sett någon blänkare om detta tidigare men man blir ju nyfiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag varit hos Biotedmarin och sett detta Zeroedge akvarium så är det som sagt en häftig känsla.

Gäller ju att putsa rutorna på alla 8 sidor.

Akvariet är tyst tycker jag.

Om man kollar på denna youtube video

Så ser man mer hur reflexerna/brytningen blir på utsidan om det är mer flöde just där. Inget som man stör sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mestadels av ren nyfikenhet. Är det fråga om svetsat glas, gjutet glas, eller vaccum formad akryl? De två första är ju klart mindre känsliga vid rengöring av glaset, medans akrylkar har en tendens till att vara lite känsligare. Några andra material alternativ som skulle kunna vara rimliga?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag läste Teds inlägg om ZeroEdge och kunde inte ställa frågan där. Tror att det kan vara av allmänt intresse så jag skickade inget PM till Ted.

Ted, ser du några andra fördelar med ZeroEdge än att det som du skriver ser "häftigt ut". Det blir ju en tyst och effektiv ytavrinning det begriper jag.

Om jag fattar rätt så rinner det vatten runt alla sidorna. Förändras brytningen på något sätt av det?

En del djur kommer väl att sitta på utsidan sedan antar jag eller vad händer.

Har sett någon blänkare om detta tidigare men man blir ju nyfiken.

Hej på dej Capote,

Nej, jag kan inte se några igentliga fördelar alls med en ytavrinning som denna. Enda tänkbara fördelen skulle isådana fall vara den cirkulation som det här skapar. Karet behöver ingen invändig pump så djur som är i dålig kombination med diverse invändiga pumpar är ju lättare att hålla. När man matar i karet så ser man med lätthet att döda ytor helt o hållet saknas.

När det gäller ljudnivån på karet så är det faktiskt ganska tyst. Det ska isådana fall är det den mycket dåligt konstruerade sumpen som låter. Sumpen som levererades med karet är illa igenomtänkt enligt mej och hade jag placerat det här hemma hade jag konstruerat en egen. Det enda som är sämre än sumpen är själva bänken. Jag kommer inte att importera en enda sådan bänk till.

Det är riktigt att vattnet rinner längs alla sidorna. När man får till rätt flöde så är det grymt bra sikt in i karet. Karet är ju tillverkat i acryl så kombinationen vatten och helt färglös acryl gör att det blir väldigt bra. Vill man hitta brytningar så får man kika genom de sömlösa hörnen på karet eller precis genom kanten där uppe som vattnet rinner över. Skvalpar man till med handen på ytan uppe i karet så följer svallvågen med ner längs rutorna på karet. Coolt. :-)

Vad det gäller djur som hittar ut på utsidan:

Snäckor håller rent på utsidan och insidan utan problem. (det kan porla lite ibland när snäckornas skal gör små vattenfall ner i rännan) Snäckorna tar utflykter på rutan på utsidan och tillbaka i karet. (Rätt coolt det med)

Fisk: Det här karet är inte en höjdare om man tex. skall ha clownfisk eller salarias(clownfisk står gärna uppe vid kanten av kar nattetid och riskerar att åka med över. Salarias, ja har man haft saltvattens akvarium några år så vet man att detta är den ultimata överinningsåkarfisken:-). Man får hålla sig till fiskar som inte är hoppbenägna. I butikens kar har jag en liten mini igelkott fisk. Pippigul med ljusblå ögon (ser exakt ut som spongebob fyrkant) Extremt söt. Jag har även två blå chromis. Det fungerar perfekt.

På det stora hela så kan man säga så här:

Ett riktigt häftigt mindre kar som får alla att titta två gånger vid första anblick och andra. Besökare i butiken som inte är lika belästa som alla SG medlemmar blir fruktansvärt fundersamma över det underliga karet och läckage risker :-) Ett litet kar som när man inte har plats för ett större kan vara ett mycket intressant projekt att bygga. Udda. Skippa bänk o sump. Lös en bra automatisk påfyllning av osmosvatten och använd inte någon alldeles för varm lampa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen som levererades med karet är illa igenomtänkt enligt mej och hade jag placerat det här hemma hade jag konstruerat en egen. Det enda som är sämre än sumpen är själva bänken. Jag kommer inte att importera en enda sådan bänk till.

Nu får du sluta med säljsnacket Ted! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dej Capote,

Nej, jag kan inte se några igentliga fördelar alls med en ytavrinning som denna. Enda tänkbara fördelen skulle isådana fall vara den cirkulation som det här skapar.

Jag ser två enorma fördelar med en sån här ytavrinning, akvariets vattenyta ökar drastiskt och den är helt enkelt optimal!

Med optimal menar jag att eftersom den har en längd som är hela akvariets omkrets dvs maximal längd (rimlig iaf) och det behövs en viss yta för att ett fixt flöde ska kunna passera så betyder det att höjden på ytavrinningen blir minimal vilket i sin tur innebär att hastigheten på ytvattnet blir maximal för just det fixa flödet.

Maximal ytvattenhastighet är i mina ögon samma sak som optimal ytavrinning då det borde innebära att "hinnan" försvinner så snabbt som möjligt, kyleffekten från avdunstning maximeras, kyleffekten då akvariet är varmare än luften maximeras (värmeledning) och gasutbytet mellan vatten och luft maximeras.

Avdunstning, värmeledning och gasutbyte borde dessutom förbättras av att akvariets vattenyta ökats med (beroende på akvariets höjd i förhållande till längd och bredd) upp till fem gånger (för en kub).

Sen finns det ju som du säger stora nackdelar, hoppande fiskar och fiskar som åker över kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, om du tar det i en ny tråd så kan ju denna handla om detta akvariet? Så kan man hålla isär diskutionen, men länka isf gärna till denna tråden ifall det är just denna typen av avrinning du är nyfiken på.

En variant på denna typen är ju annars "CTC"; Coast-to-coast, dvs längs hela ena sidan på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, om du tar det i en ny tråd så kan ju denna handla om detta akvariet? Så kan man hålla isär diskutionen, men länka isf gärna till denna tråden ifall det är just denna typen av avrinning du är nyfiken på.

En variant på denna typen är ju annars "CTC"; Coast-to-coast, dvs längs hela ena sidan på akvariet.

Jag är ännu mer nybörjare i att skriva i forum än att syssla med saltvattensakvaristik så jag tackar för alla tips om det också, trodde att det var tillräckligt lite off-topic men jag misstog mig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ännu mer nybörjare i att skriva i forum än att syssla med saltvattensakvaristik så jag tackar för alla tips om det också, trodde att det var tillräckligt lite off-topic men jag misstog mig nog.

Ingen fara, men då topic var på just detta karet och dess funktion, så hör ju egentligen din fråga/frågor till, men kanske lättast avhandlas i en separat tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...