Gå till innehåll

Ardex finspackel som bakgrund


jupiter

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Intressant tråd det här,eftersom jag arbetar på Ardex.

A45 är ett handspackel inte flytspackel.

A45 är EC1 Klassat lika med mycket låga emissioner

A45 innehåller aluminatcement inte portland cement

Går alldeles utmärkt att använda i badrum utvecklades till detta, om A45 blir fuktig i ett

våtrum har man misslyckats med tätskiktet.

Dykare använder denna produkt för att laga kajer under vatten eftersom den härdar även där.

Anledningen till att vi skriver att det är en inomhusprodukt är: Att aluminatcement binder mer eller mindre allt vatten som tillförs på produkten därav finns det risk för frost sprängningar när det blir minusgrader på vintern. Detta inträffar aldrig i ett saltvattensakvarium.

Blanda snäckskal i A45 för att minska spänningarna i spacklet när det härdar samt för att göra det mer poröst. Har själv använt A45 i mina baljor i ca 15 år funkar hur bra som helst, och visst blir det levande sten av detta också med tiden.

hejsan..

tänk så fantastiskt att du dyker upp mitt i allt tänkande.

jag beställde ju ardex a45 men när han visande mig säcken så står det lip45, säljaren påstår att detta är exakt samma sak. Jag vågade inte lita på det men du kanske kan hjälpa mig.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja jag är mkt tacksam och om det är någon som gjort reklam för ardanex'en så är det väl jag då med ide'n från kents stora akvarie bygge.

Det är ju precis det här forumet handlar om hjälpa varandra med "fakta" och inte påståenden.

så jag skall med trygghet använda detta material som fragglim och revbyggen i framtiden.

tyvärr så tog handlaren hem nått annat material som heter lip45 och det skall tydligen inte vara samma sak även om handlaren påstår det "kanske som spackel i sin naturliga miljö men inte i saltvattensakvarium"

nu skall jag tvinga han att ta hem rätt material för han är återförsäljare till ardanex för han hade flera andra säckar av deras sortiment..

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jupiter

Skall du ha det som fragglim så gör stenen utanför karet ,även om det härdar under vatten så kommer det att skita ner i vattnet innan det har torkat.

Mvh Mikey

ja det tror jag nog men det är nog inte värre än kz speedglue som jag misstänker har mkt lika innehåll kanske inte exakt men ändå, och det dammar nått fruktansvärt men det försvinner fort.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

okej så snäckskalen kan alltså ha fosfater i sig då inte så bra men om man blandar i tvättad korall sand istället det borde ju iaf ge en bättre gro grund isåfall och undviker fosfater.

står ju att man kan dryga ut den med sand så det borde ju rimligtvis funka bra.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

hejsan.

tänkte uppdatera detta då jag har mitt system igång nu och har byggt baksida ytavrinningboxen och gaveln i ardex a45 med mkt död levande sten.

ifall det är intressant tänkte jag beskriva hur det fungerat och hur jag gjort.

jag började med att laka ur torr död levandesten i 15% väteperoxid i 1 månad sedan i vanligt vatten i 2 månader med många vattenbyten efter det fick den torka i några veckor.

slog sönder stenen i mindre fraggment ca 2-10 cm bitar.

placerade bakväggen neråt och blandade ardexen med korallsand det står på paketet att man kan procenta med sand bytte bara till bottensand för akvarie.

blandade så jag fick ca 5kg och smetade ut den på ytan placerade sedan ut stenen med ett litet tryck så den sjönk ner lite ibland packade jag ardexen runt lite med så stenen fastnade ordentligt man fick arbeta snabbt då det härdar h-vetiskt fort. fick ta det i två eller om det var tre omgångar innan väggen var täckt.

när det torkat över natten så vände vi på akvariet och gjorde likadant på resterande väggar.

problemet som uppkom var ju sedan när akvariet skulle på plats då var det avsevärt mkt tyngre men det gick tillslut.

sen var det dags att bygga rev som jag gjorde på golvet med död sten och limmade det med ardexen, gjorde stora bryggor av stenen som jag senare bara kunde lyfta i akvariet med lite bär hjälp. byggde senare ihop stenen med väggarna så det är mkt luftig inrett men ändå så har jag nu totalt ca 120kg sten i akvariet. mkt tack vare att väggarna tar många kilo sten som inte märks så mkt.

fördelar med detta bygget har varit:

1 lätt att bygga snygg aquascaping

2 får en bättre cirkulation i akvariet "luftigare"

3 relativt billigt att bygga med

4 man kan placera koraller på väggarna

Det finns säkert fler saker men men.

Nackdelar då.

1 man vet inte än hur ardexen skadar "finns användare som kört i flera år utan problem"

2 död sten ÄR död sten oavsett hur noga man lakat ur den så finns det skit kvar = mkt alg problem i början. man skall tänka på det när man bygger att det skall i minst hälften med levande sten när revet är uppbyggt och vatten kommit i.

3 akvariet har en kraftig obalans i sig när det står tomt på bänken mitt var så tungt i bakkanten att det faktiskt hängde i luften i ena hörnet fram.

sammanfattningsvis så är jag mkt nöjd jag har lite algbekymmer på en del stenar inga problem med alger på ardexen direkt men den har en grön yta.

allt fungerar bra och har inga höga värden av silikat eller phosfater.

så detta kan jag rekomendera att bygga med. men tålamod med algerna bara.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...