Gå till innehåll

Ardex finspackel som bakgrund


jupiter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mitt råd,

skaffa lim, en bit Plexi och klistra på stenarna så spara du dig månader av urlakning, du behöver inget bakpulver och metoden är säker.

Din bakgrund är redo att köra inom 1 vecka.

Ardex verkar i mina ögon, tidskrävande, osäkert och med urlakning och dyl. inte direkt super billigt.

Min burk kör sedan början av september och jag har ca. 8.0 PH, ca. 0 PO4 och ca. 0 Nitrat.

Du kan se bilder på karet under Länk, har inte än tagit bilder på burken nu när det är firrar i det, men korallerna som jag nu har i karet verkar trivas fina fisken.

/Stoffe

PS: ca. 0 betyder inte mätbart. D.S.

jo jag förstår detta men min tanke var att ardanexen som kostar mig 450kr totalt blir billigare samt att om jag får en lösning på att få den porös så kommer den med tiden att fungera som levande sten. sedan så skall jag bygga revet i död och torr levande sten som jag rensar med väteperoxid så urlakning på systemet får jag ändå.

så min tanke blir att ardanexen som blir på 25 kg torrvikt blir kanske 35kg levande sten med tiden och 25kg torrsten + mina 35kg levande sten blir runt totalt 100 kg levande sten med tiden. men ändå så blir det inte ett jätte röse i akvariet utan att man kan bygga lite snyggare.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag förstår detta men min tanke var att ardanexen som kostar mig 450kr totalt blir billigare samt att om jag får en lösning på att få den porös så kommer den med tiden att fungera som levande sten. sedan så skall jag bygga revet i död och torr levande sten som jag rensar med väteperoxid så urlakning på systemet får jag ändå.

så min tanke blir att ardanexen som blir på 25 kg torrvikt blir kanske 35kg levande sten med tiden och 25kg torrsten + mina 35kg levande sten blir runt totalt 100 kg levande sten med tiden. men ändå så blir det inte ett jätte röse i akvariet utan att man kan bygga lite snyggare.

mvh Peter.

Hmm. jag använde död sten som jag inte behövde laka ut, bara sköljde den nogrannt, funkade hel bra och det har det också gjort för alla jag känner som använt denna metoden.

Väteperoxid använde jag i yngre dagar att bleka håret med, det bränner och stinker som fan och jag skulle inte få för mig, att använda det i närheten av något som skall användas till hundratals kronor dyra koraller och djur.

Tror du inte att du sparar lite på fel sida nu???

Jag menar, du tänker spara ett par hundra lappar för att sedan kankse riskera att koraller och fiskar för ett par tusen lämnar in veven?

Argumentet att ardexen skulle bli till levande sten... hmmm. kolla på bilden på mitt kar, jag skulle kunna gissa att det blir mer levaden sten av mina döda koraller än en massa byggspackel.

Du får inte glömma att det tar minst 1 år om inte längre innan en död sten är riktigt levande.

Du skall göra som du tror är bäst, men jag tror inte att du varken sparar pengar, får en massa mer levande sten genom spackel metoden och så super säker verkar den inte heller att vara.

Men jag önskar dig lycka till och skulle gärna vilja veta hur ditt projekt utvecklar sig.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm

du har missförstått det med att spara pengar nu, detta handlar om spara utrymme och en förenklad uppbyggnad av revet det har inte något om att göra med att spara pengar för då hade jag nog inte byggt ett nytt system alls och framförallt inte med ledlysrör som kostar 700kr st.

visst din ide med plastlim som bakgrund som troligen är ett mkt bra sätt att bygga bakgrunden på men det är inte samma sak som jag tänkt med min ide. det finns flera ställen på internet som har byggt egna levande stenar, har också sett nån använt väteperoxid för att rensa död levande sten.

sedan så.... jag har inte bråttom utan om det kräver 1 år utlakning så visst då får det ta den tiden då. jag har ett väl fungerande 400l akvarie idag så det går ju ingen nöd på mig direkt.

ta det inte som kritik nu för jag tror att plastlimet som du tipsat om är ett säkert kort om man vill bygga sig en bakgrund med endast den funktionen.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Peter,

jag tar det inte som kritik, så ingen oro. :)

Men jag förstår inte dina argument att välja byggspackel som inte är 100% säkert, ingen vet om det blir riktigt levande och ingen vet om det håller särskillt lång tid, om det inte är för att spara pengar?

Jag vet också att vi saltisar skall ha gott tålamod, men att vänta ett par år inann man kan köra igång ett kar... det är väl lite väl mycket tålamod ;)

Jag tror att du definitivt har missförstått hur en "plastlims"- bakgrund som du kallar den funkar.

Det är döda koraller/korallsten som man limmat på en plexiglaskiva och dessa blir sedan precis som ditt spackel levande med tiden. Dessa stenar kan du köpa färdig lakade i vilken akvariebutik som helst.

Det är ingen bakgrund av plast om du tror det...!

Limmet agerar endast för att hålla fast stenarna (stenarna täcks inte av något lim).

Du kan även limma stenen direkt på rutorna ifall du vill skippa plexit, men då förlorar du möjligheten att plocka ut hela bakgrunden ifall du skulle vilja göra det.

Min bakgrund är rätt smalt byggd pga. av att mitt kar är smalt men vid djupare kar, limmar man på större stenar som bildar mer levande sten och en djupare bakgrund. Skulle gissa att jag har minst 5kg torr död sten som kommar att vara levande om ett par år och då får du inte glömma att mitt kar är endast 180lit.

Så att man sparar mer plats med spackel metoden är också helt fel liksom att det skulle vara en enklare uppbyggnad av revet.

Jag kommer även om 1-3år att vara intresserad hur det går när du äntligen fyller ditt glas med vatten.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

visst så förstår jag användandet av plasten och dess fördelar som är väldigt många.

Men man vinner inte nya marker med att fega ;) jag måste ju testa detta. fungerar det så finns det massa fördelar för akvarister i framtiden, fungerar det inte så jaja då behöver ju ingen annan testa det då jag gjort det.

sedan så beräknar jag att akvariet kommer att fyllas med saltvatten i mars och vara i gång till sommaren om mina beräkningar stämmer, men kommer hålla koll på värderna får jag KH,CA,MG,PH att ligga stabilt så då drar jag igång

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grovsalt KAN vara en bra idee för att få det poröst, men prova med en liten sats först. Finns 2 eventuiella nakdelar. Dels riskerar saltet att lösa sig med blandbattnet, och dels är det väldigt mycket "betong" som inte alls fungerar med saltvatten.... Prova, och ge feedback.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

@Peter: Det tycker jag låter schyst, en måste ta täten för att eventuell offra sig för oss andra. :)

Men hur funkar dina beräkningar???

Först skriver du att du kommer att laka ut under minst 1år, sedan skriver du att du räknar med att fylla burken redan i mars... mars 2010???

Eller skall du köra med blandad väteperoxid + saltvatten ett år?

Jag önskar dig all lycka till och är spänd på resultatet.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja jag kan tänka mig att det räcker med urlakning så jag kan ha igång det till mars men det kan ta längre tid om det är så.

stenen är redan rensad så den tvättar jag nu med osmos vatten och ardanexen behöver ingen nämnvärd tid att rensas så det skall gå att dra igång ganska så snart.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde utan bakpulver och utan väteperoxid när jag gjorde min bakgrund. Ardex direkt på glaset, på med död LS i bitar, och dagen efter fyllde jag på med vatten. Inga negativa effekter på koraller, dock 2 fiskar som dött sedan de introduserades i karet, men jag tror att de var dåliga redan från affären tyvärr, vilket jag inte sett.

I övrigt har jag haft en god tillväxt på bl.a. Euphylia som jag haft problem med förr i tiden att få att växa, och det har även nu efter ett tag börjat växa kalkalger och även en den grönalger på bakgrunden. Nu har jag dessutom bara 2 snäckor i hela mitt 700-liters kar, men jag ger det lite tid till innan jag tillsätter fler.

Jag ser inte mitt spackel som ett sätt att få till mer LS, utan enbart som ett fästmaterial till min döda LS på bakgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejs verkligen kul att det fungerar jimmy nu vill vi har mer bilder ;) .

jo det var mest min idé med at kunna nyttja utrymmet i akvariet maximalt, för någon typ av levande sten blir ju bakgrunden oavsett i mer eller mindre grad beroende på hur porös man kan göra den. tycker att skulle det fungera med att få den porös så är ju det ett plus måste tillägga att det där med levande bakgrund "om jag får kalla den så" kom efterhand som tankarna rullat. För min tanke i början var samma som din.

finns det nån som stöder min teori angående detta att ardanexen blir som en levande sten eller är jag ute och cyklar fullständigt.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det speciella med levande sten är att det finns djur där som borrar, gnager och fräter i stenen.

Därför finns det småhål för bakterier + större och större undan för undan. Zeolit har inte det t.ex och därför blir den tät efter några månader och behöver bytas ut. Ardexen tror jag inte kommer att borras upp utan fyllas igen om den inte redan är tät. Men stenen du limmar kommer säkert att koloniseras undan för undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helnöjd!

Skillnaden om jag skulle göra om det idag är att jag skulle blanda 25% av den mängden i taget och se till så man får ut en massa korallkross på ytan också. Efterhand som bakgrunden blir övervuxen med kalkalger så kommer ju även min att se "naturlig" ut, men jag tror att det blir ännu bättre om man får ut så mycket levande material som möjligt över bakgrunden.

Har inga nya bilder på det hela, men ska se vad jag kan få till de närmaste dagarna, har en del inplanerat som tar lite tid från guiden dagtid, när karet är tänt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs här innan du börjar om att göra ls med cement endel har gjort riktigt snygga bakgrunder med denna metod och resultatet blir lika bra eller nästan lika bra som levande sten, men kanske inte altid billigare beroende på hur många försök innan man blir nöjd. Har inte provat själv eftersom billig begagnad levande sten inte varit svår att få tag på...

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1286738

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan

Intressant tråd det här,eftersom jag arbetar på Ardex.

A45 är ett handspackel inte flytspackel.

A45 är EC1 Klassat lika med mycket låga emissioner

A45 innehåller aluminatcement inte portland cement

Går alldeles utmärkt att använda i badrum utvecklades till detta, om A45 blir fuktig i ett

våtrum har man misslyckats med tätskiktet.

Dykare använder denna produkt för att laga kajer under vatten eftersom den härdar även där.

Anledningen till att vi skriver att det är en inomhusprodukt är: Att aluminatcement binder mer eller mindre allt vatten som tillförs på produkten därav finns det risk för frost sprängningar när det blir minusgrader på vintern. Detta inträffar aldrig i ett saltvattensakvarium.

Blanda snäckskal i A45 för att minska spänningarna i spacklet när det härdar samt för att göra det mer poröst. Har själv använt A45 i mina baljor i ca 15 år funkar hur bra som helst, och visst blir det levande sten av detta också med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Intressant tråd det här,eftersom jag arbetar på Ardex.

A45 är ett handspackel inte flytspackel.

A45 är EC1 Klassat lika med mycket låga emissioner

A45 innehåller aluminatcement inte portland cement

Går alldeles utmärkt att använda i badrum utvecklades till detta, om A45 blir fuktig i ett

våtrum har man misslyckats med tätskiktet.

Dykare använder denna produkt för att laga kajer under vatten eftersom den härdar även där.

Anledningen till att vi skriver att det är en inomhusprodukt är: Att aluminatcement binder mer eller mindre allt vatten som tillförs på produkten därav finns det risk för frost sprängningar när det blir minusgrader på vintern. Detta inträffar aldrig i ett saltvattensakvarium.

Blanda snäckskal i A45 för att minska spänningarna i spacklet när det härdar samt för att göra det mer poröst. Har själv använt A45 i mina baljor i ca 15 år funkar hur bra som helst, och visst blir det levande sten av detta också med tiden.

Kan du inte posta några bilder på din burk så man får se hur det ser ut.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...