Gå till innehåll

Dosera järn för att öka Zooxanthelle densiteten lite?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har hört att det ska vara bra att tillsätta järn i vattnet. Dock har jag inte riktigt hittat varför det är bra och inte vad det ger för effekt mer än bra färger.

Stämmer det att färgen kommer fram bättre, gissar det med tanke på att TedB just lyfte det dennatråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=260964#post260964 ?

Kan det ge några biverkningar/oönskade effekter?

Vad händer om man överdoserar?

Kan gärna ta emot lästips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag blev nog missuppfattad lite där. Färgen sitter inte i Zooxanthellerna. Zooxantheller är bruna. Men vill man ha lite mörkare koraller så kan man öka på antalet Zooxantheller genom att dosera järn om man har ett algfritt akvarium. Algfritt och algfritt Zooxantheller är alger som gynnas av just Järn. För mycket av det goda har lika negativa effekter som all annan överdosering. Studier har gjorts med sambandet dosering av Järn i sammanhang där man haft högre Nitrat värden i karet <0.2 med Sthylopora pistillata där man kunnat observera negativa resultat på tillväxt och i vissa fall rent ödesdigra resultat.Tumregeln är alltid att inte dosera något i större mängd än vad som återfinns i naturligt friska rev. Likaså se till att dosera såpass att ingen brist finns. Dessutom försöka hålla sig på naturliga nivåer på andra parametrar. Lätt som en plätt :-)

Hoppas jag gjorde mej någorlunda förstådd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Jonas.

Hittade denna informationen från Korallenzuchts hemsida ang Järn

Iron Concentrate:

The addition of iron primarily affects the green color formation. However, this element

has to be treated with caution. Iron is known to increase coral growth, but also the

growth of algae. You can see the same result in the density of zooxanthellae in coral

tissue. Darkening of tissue suggests too much iron is being added. As an initial dosing

regimen, we recommend 1 drop per 25 gallons daily. This dosing amount and interval

should be adjusted accordingly. We recommend using yellow corals as indicators. Stop

dosing when yellow corals display a green shimmer. Stop dosing this product (or

potassium iodide / fluoride concentrate) until yellow corals become intense yellow again.

In most cases, dosing twice weekly at a rate of 1 drop per 25 gallons should be

sufficient.

(Another indicator that your corals lack iron: red acropora turns pale pink and green

acropora turns yellow.) This supplement can also be used in tanks not using the

ZEOvit® method.

Översatt av googles översättnings sida

Tyska - Svenska ;)

Järn Koncentrat:

Tillsats av järn främst påverkar den gröna färgen bildas. Men detta element

måste behandlas med försiktighet. Järn är känt för att öka korall tillväxt, men också

tillväxt av alger. Du kan se samma resultat på densitet zooxanthellae i korall

Vävnad. Mörkare vävnad tyder på för mycket järn läggs. Som ett första dosen ges

regimer, rekommenderar vi 1 droppe per 25 liter dagligen. Detta belopp och dosintervall

bör anpassas i enlighet därmed. Vi rekommenderar att du använder gul koraller som indikatorer. Stopp

dosering när gula koraller visa en grön Skimmer. Stoppa dosering denna produkt (eller

kaliumjodid / fluorid koncentrat) till gult koraller bli intensiv gul igen.

I de flesta fall, två gånger per vecka med en hastighet av 1 droppe per 25 liter bör

tillräckligt.

(En annan indikator på att din koraller brist järn: röd Acropora varv ljusrosa och grönt

Acropora blir gult.) Detta tillägg kan även användas i tankar som inte använder

ZEOvit ® metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om gröna koraller bleknar och inte är lika djupt gröna har jag fått för mig kan hända vid väldigt låg fosfat. Tyckte att det stämmde bra på min enzman som jag hade. Den blev väldigt ljus när jag körde hårt med fosfatremover. När fosfaten sen steg lite så blev den mycket djupare grön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra med mina erfarenheter med. Ju mer fosfat nitrat i vattnet och lite foder i vattenvolymen så maximeras antalet Zooxantheller. Ju mindre Fosfater, Nitrater i vattnet och foder i vattenvolymen så går korallen över på att ta näring i vattenvolymen istället för genom Zooxanthelle. Korallen är alltså beredd på bägge scenario. Tider med mer näring och tider utan. Ett fantastiskt djur som har dessa funktioner som klarat den igenom många många år av förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig läst/märkt att järntillsats skulle ge märkbar ökad koralltillväxt eller att överdosering skulle resultera i bruna koraller vilket skulle tyda på en ordentlig ökning av zooxantheller tack vare järnet. Det jag har märkt är grönare färg på koraller och att gula koraller mister sin gula nyans. Överdosering ger även ökad tillväxt på makroalger samt problemalger.

Har man inte en ordentlig mängd makroalger som man vill gallra för näringstransport eller för att förhindra att caulerpa ska bli sexuella och dö vilket kan förgifta vattnet ser jag ingen egentlig fördel med att dosera järn. En annan anledning är såklart om man vill ha bättre färg på sina gröna koraller.

Se även tidigare tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10148&highlight=j%E4rnets

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Det är ungefär samma sak som att de som åker längdskidor inte tycker att det blir lättare att ta svängarna om man slipar kanterna :-) Vilket utföråkaren gör.OBS Dålig liknelse.

Vad jag menar är att man måste befinna sig i samma situation för att se den skillnaden.

Den som fick rådet i början kör ett näringsfattigt system utan makroalger.

Som du själv skriver så gynnar Järn mycket riktigt alger. Zooxantheller är alger. Kör man näringsfattigt så märker man om man doserar med Järn.

Diffrent strokes for different folks

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Det är ungefär samma sak som att de som åker längdskidor inte tycker att det blir lättare att ta svängarna om man slipar kanterna :-) Vilket utföråkaren gör.OBS Dålig liknelse.

Vad jag menar är att man måste befinna sig i samma situation för att se den skillnaden.

Den som fick rådet i början kör ett näringsfattigt system utan makroalger.

Som du själv skriver så gynnar Järn mycket riktigt alger. Zooxantheller är alger. Kör man näringsfattigt så märker man om man doserar med Järn.

Diffrent strokes for different folks

Mvh

Ted

Du får ursäkta om jag tycker din alpina jämförelse var något korkad (där rök din gratisreklam i Finland ;) ).

Som jag skrev har jag efter runt två år med järndosering inte märkt av en märkbar ökad täthet av zooxantheller genom tillsats av järn eller sett studier på märkbar tillväxt hos koraller genom järn.

Jag är övertygad om att det eventuella behov zoxantheller har genom järnet tillgodoses genom vattenbyten och genom matning etc. Hade det haft en stark inverkan på tillväxten av zooxanthellerna så menar jag att korallerna skulle bli bruna vid överdosering av järn och detta har jag aldrig upplevt eller hört talas om.

Det naturliga värdet av järn på reven är ca 0.000006 ppm och detta överskrids med stor marginal i våra kar genom t.ex. maten som vi tillsätter.

Min åsikt kvarstår därför att extra tillsats av järn har en mycket liten om ens någon effekt på tillväxt under normala omständigheter (hit räknar jag även näringsfattiga kar där man gör vattenbyten och matar sina invånare dvs 99,8% av alla kar).

Har du några tillägg till mina länkar i tråden jag länkade till ovan så dela gärna med dig av detta, det är mer konstruktivt än att göra sportjämförelser, eller hur :)?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs inte detta som ett försök att vara otrevlig.

Men

Bah, vad trött jag blir.

när man försöker komma med hjälp genom sina erfarenheter av att köra ett ZEOvitsystem till en annan som kör ett ZEOvitsystem ska det bara bli tjaffs.

Peter hur länge har du kört ZEOvitmetoden och hur mycket kött på benen tycker du igenligen att du har. Tycker du att personen som jag skrev till skall göra vattenbyten och mata fisken istället.

Vad jag menade med min liknelse var att om du nu hade kört ZEOvitmetoden hade du också antagligen märkt att den fungerar bäst om man gör efter vad som rekomenderas. Jag har inga som helst intressen av att sitta o slänga forskningslänkar fram o tillbaka. Jag försökte endast vara till hjälp. Att jag sedan drog en dålig liknelse må vara jättedumt av mej.Förlåt för du förstod tydligen ändå inte vad jag menade.

Personen jag gav rådet eftersträvar ett kar som ser ut som ett zeovit kar. Titta på ett sådant jämför med ditt eget och leta likheter. Jag säger inte att det är något fel på ditt kar men eftersträvar man att det ska se ut som ett ZEOvitkar så är inte ditt tillvägagångssätt den enklaste vägen. Jag tror faktiskt inte ens det är möjligt att få det utseendet igenom fiskfoder och vattenbyten men du får mer än gärna överbevisa mej. Kom med bilder på ditt resultat.

Angående gratisreklam så var det du som skrev ett mail till mej där du tyckte jag skulle skriva reklam på finska forum vilket jag inte tyckte var en lysande idee och att jag isådanafall skulle köpa en banner där. Om du vill göra reklam för mitt företag där är upp till dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är nu inne på sin 56 dag med zeovitmetoden och har nu fattat att även jag bör börja med att dosera Järn för mörkare och mer utslagna polyper men även coral Vitaliser för korallmat

post-736-14468916142794_thumb.jpg

Här är min Acropora Enzmann som är helt fult frisk inga vävnadsdöd vatten värdena bra

ca 430

mg 1300

Ph 8

salthalt 1025

Kh 8,3

Nitrat 0

Fosfat 0

Kalium ?? - Skulle köpa test men denna batch var visst dålig

post-736-14468916142556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som trådskapare vill jag be er att inte hoppa på varandra mer. Jag ställde frågan för att lära mig mer om vad järn har för inverkan rent generellt. Är det så att någon annan metod påvärkar mer eller mindre vill jag naturligtvis veta det.

Svara gärna till mig som TS istället om ni inte vill diskutera med varandra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang e bilden dålig eller e din korall på väg att tappa färgen?

Nej dåliga foton är inget att visa :)

En ny färg helt enkelt fick detta svaret från en annan person

Det ser helt brutalt ut på bilden då man zoomat så mycket men i verkligheten ser det bättre ut

Du är i Fas 2 av KZ zeovitmetoden. Koraller ser då lite bleka ut innan de hela kommit igång riktigt. Håll ut lite till så kommer de ta fart. Det är viktigt att korallen får tillräckligt med foder. Aminosyror, Coral Vitalizer. Du kan även prova med lite järn men ser du att alger får fart i karet så lugna ner det. Dosera endast aminosyror strax innan eller när karet är släckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite erfarenhet från "nitratvärden"...

De tyska korallodlarnas erfarenhet av att dosera järn, kalium osv är att korallernas färger mörknar. En överdosering kan exempelvis helt ta bort den vita, ljusa färgen på en Acropora Granulosa och ge den en trist brun/grön ton i stället. Observera att dessa akvarister har ett riktvärde för nitrat på 10mg/l!

Det är en mycket vedertagen erfarenhet att överdosering av klassiska spårämnen ger mörkare korallvävnad. Förutom den ökade algtillväxten...

Observera att detta INTE gäller många av KZ spårämnen som i många fall i stället tunnar ut korallvävnaden.

Även i zeovitmetoden kan man "mörka" koraller med klassiska spårämnen, faktiskt enligt min erfarenhet. Allt enligt egen tycke och smak!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tråden har jag missat, bra information där. Tyvärr finns det så mycket information som säger emot varandra vilket gör att det blir lätt att bli fundersam hur man själv ska göra. Jag har i alla fall lärt mig att inte heller järn är något som har en enkel förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig läst/märkt att järntillsats skulle ge märkbar ökad koralltillväxt eller att överdosering skulle resultera i bruna koraller vilket skulle tyda på en ordentlig ökning av zooxantheller tack vare järnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10148&highlight=j%E4rnets

Mvh Peter

Jo jag har en bra länk till dej Peter. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=96738&postcount=4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...