Gå till innehåll

Bangaiyngel, what to do?


papi

Rekommenderade inlägg

Mina bangaier ynglar av sig då och då men idag så fångade upp två unga individer och lade dem i en kasse i stora karet. Skulle tro att de mäter runt 8 mm frå svans till näbb. Just nu har jag hemma torkade cyclops (pulverkonsistens ungefär) och artemiaägg som jag matat med. Vad bör jag göra för att ge dem en rimlig chans att klara sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artemiaägg borde ge dem förstoppning om de svalde dem. Men det gör de inte. Du måste kläcka äggen för att de skall äta artemian.

Jag la i äggen mest i hopp om snar kläckning men jag får hoppas då att de låter dem vara tills dess. Vad tror du om storleken/åldern på ynglen Stig? Borde väl nästan ha varit med ett tag i den här storleken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet ju inte jag om det är någon skillnad på yngel i sött eller salt vatten men vi ger alla våra sötvattensyngel skalade artemiaägg. Det är väldigt mycket energi i äggen samt att de är väldigt små. Riktigt bra foder som också är väldigt drygt. Finns på akvarielagret vad jag vet men även leasing kanske har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet ju inte jag om det är någon skillnad på yngel i sött eller salt vatten men vi ger alla våra sötvattensyngel skalade artemiaägg. Det är väldigt mycket energi i äggen samt att de är väldigt små. Riktigt bra foder som också är väldigt drygt. Finns på akvarielagret vad jag vet men även leasing kanske har det.

Det finns att köpa i de flesta zoobutiker. Ska man mata med det skall det ligga och dra ett tag så det sväller innan man ger det till fiskarna.

Jag matar inte med skalade (döda) aremiaägg varken till salt eller sött eftersom att det finns höga halter av bla bakterier och mögelsvampar i det fodret som inte är särskilt bra för fiskarna. JAg skulle hellre prova med frys foder medan jag väntar på att artemian ska kläckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar inte med skalade (döda) aremiaägg varken till salt eller sött eftersom att det finns höga halter av bla bakterier och mögelsvampar i det fodret som inte är särskilt bra för fiskarna.

Hej

Detta var ny information för mig. Har aldrig upplevt eller hört att skalade artemiaägg skulle vara ett otjänligt foder, vilket dock naturligtvis inte utesluter att det kan vara så. Vad har du för källa till den infon?

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som om de här är för stora, men yngel som bara tar mycket smått foder har jag med framgång drivit upp på ägg gula från hårdkokta ägg. Vanliga jäkla hönsägg altså. Det smutsar ner en hel del, men har klarat en hel del yngel för mig. Fungerar även på en del svultna filtrerare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Detta var ny information för mig. Har aldrig upplevt eller hört att skalade artemiaägg skulle vara ett otjänligt foder, vilket dock naturligtvis inte utesluter att det kan vara så. Vad har du för källa till den infon?

/Daniel

För ett tag sedan hade jag problem med mina diskusyngel som dog oförklarligt. Vi misstänkte att det var något med fodret. JAg skickade då ett antal foderprover till SVA Elisabeth Hallberg. Däribland var prover på skalad artemia som hade inköpts från flera olika butiker varav vissa var beställda och kom direkt från grossist. Det här var svaret jag fick:

Foderprover sva

Ang. foderproverna så har jag medvetet dröjt med att svara dig då jag ville ha ett samtal med foderavd. Veterinär som hade ledigt några dagar när jag fick svaren. ·De satte odlingar med avseende på mikrobiologisk kontroll/foderhygien på den avskalade artemian, alla proverna som du gav mig sattes var för sig och som kontroll fick de ett prov från avskalad artemia.

Provsvaret,(muntligt), blev att alla proverna innehöll måttlig blandflora av mikroorganismer och mögelsvampar. Utlåtandet var att alla proven betraktades som lagerskadade.

Detta betyder naturligtvis inte att skalad torkad artemia är otjänligt foder. Men pga den informationen har jag valt att inte mata mer med det fodret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett tag sedan hade jag problem med mina diskusyngel som dog oförklarligt. Vi misstänkte att det var något med fodret. JAg skickade då ett antal foderprover till SVA Elisabeth Hallberg. Däribland var prover på skalad artemia som hade inköpts från flera olika butiker varav vissa var beställda och kom direkt från grossist. Det här var svaret jag fick:

Foderprover sva

Ang. foderproverna så har jag medvetet dröjt med att svara dig då jag ville ha ett samtal med foderavd. Veterinär som hade ledigt några dagar när jag fick svaren. ·De satte odlingar med avseende på mikrobiologisk kontroll/foderhygien på den avskalade artemian, alla proverna som du gav mig sattes var för sig och som kontroll fick de ett prov från avskalad artemia.

Provsvaret,(muntligt), blev att alla proverna innehöll måttlig blandflora av mikroorganismer och mögelsvampar. Utlåtandet var att alla proven betraktades som lagerskadade.

Detta betyder naturligtvis inte att skalad torkad artemia är otjänligt foder. Men pga den informationen har jag valt att inte mata mer med det fodret.

Ja det var ju en förstahandskälla som heter duga! Bra att veta att artemian skulle kunna vara en bov om man skulle få oförklarliga problem. Frågan är om/hur detta påverkar fiskmagar, och hur artemian står sig jämfört med andra fodertyper.

Jag förvarar all min fiskmat i frysen, även torrfoder. Förhoppningsvis kan det förlänga hållbarheten.

Sorry för OT!

@Papi: Grattis till ynglena och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla förslag och synpunkter. Jag har idag flyttat över fiskarna till en 5 liters helglastank som flyter i det stora karet. Syresätter med luftpump och har en LS på botten. Doserar i ägg som jag hoppas blir artemia som huvudförda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kläcker du inte artemian innan matning?

Jag har ingen kläckare just nu men största fördelen skulle väl då vara för att få ner halten bakterier och svamp. Å andra sidan är jag inte helt säker på att de inte övelrevt så långt av just äggen. Kommer nog ändå göra som du föreslår och gå över till separat kläckning inom snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte gå över till att kläcka artemia separat enlig instruxen med en syresten i en flaska. Dessvärre kläcktes bara ett fåtal ägg efter 36 timmar. Kan man bubbla på längre och se vad som händer? Tål de kläckta individerna vattenrörelsen i flaskan? Det blir ju en helsikes snurr på vattnet i flaskan.

Fiskarna lever fortfarande och ser pigga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 90-95% i nytt saltvatten. Det kan också vara så att din artemia är dålig om den inte kläcks. Jag förvarar min artemia i kylskåpet. Kläcker nästan varje dag. Äggen kläcks efter 18 timmar i rumstemperatur. Efter 36 timmar har något gått fel om dom inte kläckts. Jag har en syreslang och en klämma för att reglera hastigheten på bubblorna.. Vad har du för salthalt i kläckaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 90-95% i nytt saltvatten. Det kan också vara så att din artemia är dålig om den inte kläcks. Jag förvarar min artemia i kylskåpet. Kläcker nästan varje dag. Äggen kläcks efter 18 timmar i rumstemperatur. Efter 36 timmar har något gått fel om dom inte kläckts. Jag har en syreslang och en klämma för att reglera hastigheten på bubblorna.. Vad har du för salthalt i kläckaren?

Då kanske jag skulle testa också med nya ägg, dessa har stått ett tag och inte i kylen. Jag använder akvarievatten 1.025 för äggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...