Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Okej försöker igen. Som ni förhoppningsvis ser på bilden är den blå med 2 vita prickar och ett litet sträck på ryggen. Scary...är livrädd för den.

post-3597-14468916181975_thumb.jpg

Postat

Var du tacksam att du får med sådana djur - de flesta liftare är till godo eftersom det skapar ett större mångfald i akvariet och därmed bidrar till stabiliteten. Givetvis är sjöpungen livsfarlig - för organiskt material, bakterier, zooplankton och svävalger som utgör dess mat :)

MVH Lasse

Postat

Efter att jag sett din andra bild kan jag säga att min första gissning var helt fel.

Sitter den på samma plats hela tiden, utan att dra in sig i någon håla och inte heller kryper iväg? Ser man hela organismen på bilden, eller är det mer av den som är gömd inne i stenen? Kan du se om den vrider sig, pumpar, ändrar storlek etc eller är den helt stilla? Om du petar på den med något, t.ex. en pinne, vad händer då, reagerar den på något sätt?

Postat

Han sitter helt stilla. Rör sig inte ur fläcken. Om man pillar på han sitter han fast. Gömmer sig inte eller så. Kan det ändå vara en sjöpung??

• 9 månader senare...
Postat

Ja är 90% säker på att de är sjöpungar, helt ofarliga nyttodjur som filtrerar vattnet.

Rolig fakta: De har någonting som motsvarar hjärna när de är frisimmande larver. Men när de bosatt sig så förtvinar/försvinner den. Precis som hos människor =-)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...