Botan Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Hej experter!!!Jag undrar vad som egentligen växt ur min ls eller i alla fall har uppkommit. Vad är detta? Farligt?? Bra?? Citera
Tenkare Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Jag förstår inte riktigt vad det skulle varit som växt upp? Kan du peka ut eller beskriva? Citera
Botan Postat 16 oktober 2008 Författare Postat 16 oktober 2008 Det blåa eller genomskinliga sakerna på stenen. Ganska små... Citera
jorgas Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 För dålig bild för att kunna se vad det är. Citera
OskarW Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Njee jag tycker inte det liknar glasrosor, alldeles för blåa för det, kan du beskriva dem? är det flera små armar eller är det som fjädrar eller. Citera
Aqua_Max Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Min gissning är rörmaskar, men det är svårt att se på bilden... Är det rörmaskar så är det bra, de filtrerar vattnet och binder slam. Citera
Botan Postat 17 oktober 2008 Författare Postat 17 oktober 2008 Okej försöker igen. Som ni förhoppningsvis ser på bilden är den blå med 2 vita prickar och ett litet sträck på ryggen. Scary...är livrädd för den. Citera
jontebgood22 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 jag vet inte vad det är tyvärr ...men en glasros ser det knappast ut som Citera
Lasse Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 sjöpung? eller något annan filtrerande organismMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag tycker också det ser ut som en sjöpung, klockdjur eller någon liknande filtrerare. Citera
Botan Postat 18 oktober 2008 Författare Postat 18 oktober 2008 Hur kan den ha kommit dit??? Är dom farliga?? Citera
Lasse Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Var du tacksam att du får med sådana djur - de flesta liftare är till godo eftersom det skapar ett större mångfald i akvariet och därmed bidrar till stabiliteten. Givetvis är sjöpungen livsfarlig - för organiskt material, bakterier, zooplankton och svävalger som utgör dess mat MVH Lasse Citera
Aqua_Max Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Efter att jag sett din andra bild kan jag säga att min första gissning var helt fel.Sitter den på samma plats hela tiden, utan att dra in sig i någon håla och inte heller kryper iväg? Ser man hela organismen på bilden, eller är det mer av den som är gömd inne i stenen? Kan du se om den vrider sig, pumpar, ändrar storlek etc eller är den helt stilla? Om du petar på den med något, t.ex. en pinne, vad händer då, reagerar den på något sätt? Citera
Botan Postat 18 oktober 2008 Författare Postat 18 oktober 2008 Han sitter helt stilla. Rör sig inte ur fläcken. Om man pillar på han sitter han fast. Gömmer sig inte eller så. Kan det ändå vara en sjöpung?? Citera
stigigemla Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 Du har fått rätt svar. Sök på nätet "Google is your friend" bilder på ascidier, sjöpungar och så vidare så ser du liknande. Citera
Whistler Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Jag lyfter tråden lite då jag har hittat en likadan i mitt kar:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=301631&postcount=5 Citera
Illustratören Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Ja är 90% säker på att de är sjöpungar, helt ofarliga nyttodjur som filtrerar vattnet.Rolig fakta: De har någonting som motsvarar hjärna när de är frisimmande larver. Men när de bosatt sig så förtvinar/försvinner den. Precis som hos människor =-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.