Gå till innehåll

Jätte besviken över min nya mussla...


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Som ni ser på bilden har jag köpt min första mussla. Det fungerar jätte bra med den fast jag bara haft den i drygt 24 h nu. Den är ca: 3 cm stor. När jag betällde den sa dom att det var en blå mussla men jag kallar inte detta blå....

Vet någon om den blir blå med åren eller???? Betalade 695 kr för den är det billigt eller dyrt? Om man vill ha en klarblå mussla vad får man då betala? Förressten hur mycket skall den öppna sig???

Snälla någon som kan svara...

post-3597-14468916213491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den borde öppna sig mer. Det kan vara en Tridacna derasa - de är ofta bruna (men skitsnygga ändå). Kan du ta en bild på musslan från sidan så man ser skalet ordentligt, och gärna en bild "underifrån" och ovanifrån också? Är det en derasa vill den ligga på sanden.

Priset känns dyrt, men det är svårt att få tag på musslor, så jag vet inte - värre priser kan man ju tänka sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej en mussla är den färg den har, möjligtvis att den byter färgnyans lite men ej helt färg.

Då den är liten så skulle jag föreslå att du matar den men musselmat då de först är äldre större som lever enbart på ljuset.

Vilken färg har musslan om du kollar på den uppifrån?

Ett vanligt akvarieglas filtrerar bort det gröna å så sätt blir det en annan färg igenom glaset men den "riktiga" uppifrån utan brytning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då är jag grund lurad men tittade faktiskt uppifrån på den och den är ju grön....ser brun ut från glaset. Hur ser era ut genom glaset??? Jag menar har man en blå ser den blå ut då genom glaset??? Bifogar bild. Vad äter musslor....speciell musselmat??? Varför tror ni inte att den vidgar sig mera???

post-3597-14468916213659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vinkla den lite mot glaset. Annars ser de bäst ut genom vitglas, vanligt glas innehåller lite järn som färgar glaset grönt (det ser du om du tittar från sidan på en glasskiva)

Annars tycker jag att skalet liknar en Tridacna maxima, men de är oftast blå.

håller med om att det liknar en maxima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mailat till honom. Han sa att i hans akvarium såg den blå ut...kanske beror på att han enligt honom har blått ljus i akvariet. Han skrev även att han inte minns att han sagt att den var blå. Men jag har bestämt mig för attbehålla den ändå. Den kommer inte att klara en så lång väg tillbaka. Det får bli en lärdom för mig att man skall se musslan innan man köper den. Jag hoppas i alla fall att den överlever. När den blir större får jag sälja den till min djuraffär billigt här i stan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illa, visst det är ju alltid en risk att handla över nätet, men ändå. Färger och sånt är ju också subjektivt med tanke på olika belysning, men har du beställt en 7cm mussla och fått en på 3cm, samt även kanske fel art så ska du ju reklamera tycker jag.

Att handlarens ord står mot ditt gör ju fallet mer krångligt. Negativ input om nån affär brukar ju sprida sig fort i vår lilla hobby så man kan ju tycka att det borde ligga i handlarens (om den begått ett misstag) intresse att få nöjda kunder iom att de kanske inte är så många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av min erfarenhet så är det mycket svårt att hålla så små musslor vid liv. Vanligen beror det på att de kräver föda i form av phytoplankton i början för att senare övergå till att kunna överleva genom ljus. Om den ska ha någon chans tycker jag att du ska köpa phytoplankton, lägga musslan i en bytta och tillsätta phyton där och låta den filtera vattnet ett tag (ställ/häng byttan i akvariet så att temperaturen är jämn). Försök göra detta tre gånger i veckan eller mer. Ställ den även så ljust som möjligt och se till att den får vara i fred från fiskar.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt art är det i alla fall....=0) Beställde även massa annat av honom och det fungerade utmärkt. Men nästa gång vill jag se musslan innan jag köper den. Jag matade den idag med plankton men skall gå och köpa i morgon något annat foder. Hur många timmar bör jag ha mh:n igång???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...