Gå till innehåll

Clown Hotell 58l


hedghog

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så efter julen och en sista vatten mätning inhandlade jag 2 Turbo sniglar samt 3 eremiter igår... De 3 eremiterna satte igång direkt med att skörda på de alger som kommit upp. Betydligt mindre nu ca ett dygn senare. De harsuttit ganska stilla nu under kvällen i flera timmar. De kanske blv propp-mätta på algerna oc vilar.. ???

Sniglarna pinnar på och utforskar stenformationerna....

Tänkte vänta ett par veckor eller så och stämma av värdena innan det blir lite knappar, någon svamp och ett par räkor kanske....

Bilder kommer straxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det kommit så långt att jag fyllt med kranvatten för att kontrollera utrustning innan det blir hämt av ozmos vatten hos fiskhandlarn....

Följande är gjort:

* Bytt skummare till WG-308 - Passade rakt ner i orginal facket

* Skurit till bakgrunden med hål för intagen till bak-kammrarna.

* I mitt hotell satt det en extra pump monterad i utblåskammaren! Troligen något de monterat för att de första karen med endast en pump vid utsuget och med UV kopplat till sig inte räcker till.... Så 2 pumpar.

Jag får dock inte till yt-avrinningen. Jag har lämnat endast det översta gallret öppet och bakgrunden sitter för de andra. Men jag tycker att jag har samma nivå i hela karet samt i alla fack. Jag trodde jag skulle å en ytavrinning iom att endast översta gallret är öppet? (Och man ser att vattnet "står stilla" i anslutning till gallret. Dvs tar en annan väg).

Några förslag vart jag ska börja kolla?

Ska det inte vara samma nivå i facken som akvariet? Jag har ett clownhotell med men har alltid haft samma nivå fast jag bara har det översta gallret öppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställer frågan igen efter att inte fått ngt svar.

Vart köper man ( gärna i Sverige ) WG-310/308 skummarna?

Sen så tror jag att Hotellen har blivit uppgraderade för så ser det inte ut i mitt. Fick heller inte skruva på ngt då allt satt på plats redan...

MVH

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju gått nån vecka eller så nu och jag har "tappat" bort lysmatra räkan?!?! Den var framme de 3 första dagarna och kröp omkring men sedan dess har den varit försvunnen i 4-5 dagar nu. Den har ju så långa spröt så jag tror inte att den gömmer sig? Pistolen har grävt tunnlar och igår matade jag med lite flingor första gången och den kröp fram direkt och snodde åt sig tillbaka in i grottan.

Eremiterna blev nog också glada för lite flingor, de har rensat bort alla alger så de var nog lite hungriga. Blev en väldans fart på dem så fort maten kom i.

Satt och kollade idag och såg någor "stort" röra sig i en grott. Blev så glad att det var lysmatran som var där men ICKE! Ut kröp en 4cm stor krabba! Den har då inte jag lagt i. Måste väl ha kommit med stenen? Men har den varit så liten eller bara gömt sig hela tiden utan att visa sig? Kan den ha tagit lysmatran som middag? Försökte ta en bild på den men det var för mörkt i grottan och den var skygg. Drog sig direkt tillbaka när jag kom nära med kameran..

Tog lite vatten värden och NO3 var uppe på 5. Skall hålla nogrann koll på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag en bild på krabban. Jag matade lite med frysta mysis och så släckte ljuset. Efter ca 1 timm hörde jag ett satans knäppande från pistol-räkan och mycket riktigt. Krabban hade krypit fram och satt och snaskade precis utanför en ingång till räkan. Jag tände ljuset för att försöka hinna få en bild men då blev krabban rädd och flydde in i räkans öppning / grotta. Direkt hördes knäppningar och krabban vände och kom utrusande lika fort som han sprungit in.. :-)

Jag fick en dåligbild men kanske någon kan se vad det kan vara för krabba. Kan den ha tagit lysmatan?

Vidare har de 2 affärer som har saltvatten här i Estland inget kul alls hemma i mjukis väg. Så jag tänkte åka till Helsingfors med 2 timmars färja idag. Någon som vet någon affär i helsingfors som har bra utbud kanske? Sedan iom att jag måste åka en bit vill man ju köpa med sig lite. Är det dumt att handla "för mycket" koraller samtidigt så att det blir belastning i karet? Eller belastar koraller? Tänkte köpa kollonier med knappar, polyper och kanske lite svampar...

Några tipps på hur mycket / lite jag ska handla?

post-4204-14468916655541_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett röken av några mikrobubblor alls. För de pengarna en WG-310 kostar är jag nöjd. Sedan o den gör någon nytta eller om vattenbytena gör det återstår väl att se.

Var iaf iväg igår och fick tag på en sten med lite svampar på och en stjärnpolyp. Det tog väl ca 2-3 timmar för sjärnpolypen att öppna upp sig. Nu på morgonen när jag tände så var både svamparna och stjärnpolypen ihopdragna. Nu efter jobbet hade de öppnat sig igen. Stjärnpolypen kom inte på en sten utan någon bräcklig massa. Kanske död korall? Jag la den på en sten som ligger utanför själva revet så att dn inte får för sig att växa över allt som jag läst i en del poster att den kan om den trivs. Några tips eller idéer om jag ska låta den ta all plats om den växer över denna sten den ligger på eller ska jag lägga den direkt på sanden på det den kom fstsatt på?

Tog ett par bilder. Nu vart det ju skojigt med lite liv i baljn och jag vill ha MEEER! :-)

Jag fick tipset att försöka fånga krabban. De sa i affären vi har att den troligtvis tagit lysmatran och att den kunde klippa eventuella fiskar... Några tips på hur är varmt välkommna. Den kryper visserligen fram på mat men är jätte skygg och står jag med håven i högsta hugg drar den nog illa kvickt in i stenarna igen... Finns några fällor för krabbor?

post-4204-14468916689259_thumb.jpg

post-4204-14468916689462_thumb.jpg

post-4204-14468916689671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade om stjärnpolypen till att ligga själv på botten. Så kan man hålla lite koll och klippa den om det behövs så att den inte sprider sig somjag läst att den kan göra hejdlöst om den mår bra...

Var tvungen att köpa en Candy Cane eller Caulastrea igår oxå... :-)

Det verkar som om den mår bra och till och med igår efter släckning skickade en polyp ut sina tentakler... ska ge den nån vecka så att samtlia börjar med det och sedan testa mata den...

Jag har fäst den med en gummisnodd på den plats jag vill ha den. Ska jag ta bort denna och fästa med lim istället? Behöver den ståhelt upprätt eller kan jag ha den som den är idag lite vinklad så att den syns bättre?

Jag ger idag Salifer Trace Soft. Behöver jag ge något annat nu med LPS i karet?

Jag mäter Ammnium, Nitrit, Nitrat, Ph och salthalt idag. Behöver man hålla koll på t.ex Calcium nu med LPS ?

Lite bilder på nyförvärvet.

post-4204-14468916729926_thumb.jpg

post-4204-14468916730127_thumb.jpg

post-4204-14468916730318_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Igår fick den enda Tallinn butiken som har lite för saltvaten in ett par koraller som jag slogtill på. Vill ha lite liv i akvariet. Dock om jag jämför detta med vad som finns i Svenska butiker blir man ju mörkrädd iom att det r så "bleka" och lite "skabbiga" i mitt tycke... Jaja det blir iaf roligt att se m jag lyckas hålla dem. Det jag handlade var:

* Blastomussa

* Sarcophyton

* 2 st Amphiprion ocellaris

Firrarna hade kommit igång och simmar idag livligt runt vid framrutan och "leker" i strömmarna. Här kommer lite bilder på korallerna och helhetsbild kommer ikväll när det blir mörkt i rummet och jag kan ta en bättre bild utan speglingar.

Jag mäter idag: salt, ph, Ammonium, Nitrit & Nitrat. Behöver jag börja mäta nåot annat nu med lite fler innevånare / koraller? Jag tillsätter idag Salifert Trace Soft & Trace Hard. Behöver jag tillsätta något mer för att få LPSerna att växa snabbare / bättre? (Jag handmatar caulastrean när jag ser att den har sina tentackler ute...)

Tacksam för tips.

post-4204-14468916841364_thumb.jpg

post-4204-14468916841593_thumb.jpg

post-4204-14468916841785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här kommer nu en helhetsbild på hur akvarietset ut idag. Har varit igång ca 3 månader nu. Fiskarna fick lite mat och den ena av dem verkade äta bra. Får väl ge den andra ett par daar till och hoppas att aptiten kommer igång.

Som man ser på närbilden av Caulastrean så köpte jag denna med 3 riska och 3 döda polyper. 2 av de friska ser ut att dela sig. Den ena har två munnar och den andra tre. Tycker ni att jag skall dela caulastrean och försöka "operera bort" de döda? Eller kommer ev nya friska att växa "över" dessa? Jag har tittat hur själva strukturen på korallen ser ut och jag tror att jag kan dela den mitt i tu. Då kommer de två friska polyperna som håller på att dela sig och ev bli 5 att bli ena delen. Den andra kommer att ha 3 döda polyper och en tanig, men levande och köttig, polyp. Denna växer som ett litet utskott från "moder-själken" och frågan är om jag kapar den precis där den går in i moder-själken och limmar den på en sten om den har chans att klara sig. Kan Caulastrea bestående av bara en polyp få fart och börja dela sig?

Mätte också kh / alk idag. Här är alla vatten värden.

salt: 1,024

PH: 8,3

Ammonia: 0

NO2: 0,01

NO3: 1,0 - 2,0

KH: 8,0

Alk: 2,86

Lite kommentarer kring dessa vore också kul. Gör vattenbyten varannan vecka ca 3-5liter, dvs 5-10 % av total volymen. Jag skall också ta och mäta Ca & Mg så fort jag köpt testerna.

Behöver jag tillsätta mer än Salifert Trace Soft & Trace Hard?

post-4204-14468916844264_thumb.jpg

post-4204-14468916844464_thumb.jpg

post-4204-14468916844682_thumb.jpg

post-4204-14468916844858_thumb.jpg

post-4204-14468916845026_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ungefär samma värden som du något lägre alk och högre nitrat men annars rätt identiskt. Dock byter jag mer vatten än du gör 6-9 liter i veckan. Litar inte riktigt på skummarens funktion och har haft rätt högt nitrat tidigare. Fiskarna och Quadricolorn klagar inte utan livas upp ytterligare enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett pargröna svampar jag inte kunde motstå i affären idag. Blir glad om någonvet vad det kan vara... Passade också på att göra lite om-möblering i karet när jag deladepå min Caulastrea. Det blev en stackars liten polyp själv som ska bli kul att se o den klarar sig. Placeringen på denna blev lite provisorisk. Ska ge det ett par dagar för att koma fram till bra placering....

Gjorde mätningar av Ca och Mg för första ången idag också. Ca 410 och Mg 1140. Jag tillsätter / buffrar inget av dessa idag. Är Mg lite lågt? Borde jag börja tillsätta Ca och Mg för att få bra tillväxt i akvariet?

Den ena av clownernahar börjat att fightas med den andra. Den är på den oavbrutet och den blir undan jagad. Står mest och trycker i en hörna. Är detta vanligt att de fightas så? (Den ger tillbaka något tjuvnyp ibland till den andra men oftas försöker den bara smita undan).

Jag har också bifogat bild på något grönt som börjat växa under caulastren. Vad är detta för något. Det breder iaf ut sig och blir större. Ser ut som något från GhostBuster. En neon grön massa liksom...

post-4204-14468916860916_thumb.jpg

post-4204-14468916861095_thumb.jpg

post-4204-14468916861268_thumb.jpg

post-4204-14468916861458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...