Gå till innehåll

Rickards 300l


rickard598

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om du ska köra med zeovit-metoden sen så rekomenderas det att inte ha levande sand.

Tydligen många som fått diverse problem som härletts till detta.

Köp vanlig sand för saltvatten istället.

varför ska man inte köra det då? Många jag pratat med har kört me Levande sand, även triton sa inget om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller Durson så tror jag på Hanssons lösning att lyfta på locket till Durson. När det blir självscängning och surplande tyder det på att det kommer allt för lite luft till ovansidan av Durson. Om vattnet inte rinner genom Durson om du lyfter på locket verkar det vara något annat fel.

Vad det gäller bubbelalgerna kommer jag ge dig ett råd du inte vill höra, plocka ut stenen och ta bort dem med en skruvmejsel. Om du gö det i vattnet och du spräcker en bubbla så kommer den föröka sig. Inget kul men bättre göra det nu än senare!

Aldrig att jag plockar ut stenen, det är den största som är längst ner, blev två mithrax istället så får vi se om dom tar bort det, vilket dom säger ska göra. provade ta bort hatten på durson och fick då karet väldigt fort fullt med vatten, har jag konstruerat den fel?=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den levande sand man avser säljs inte i Sverige vad jag vet endast "levande" sand.

Jag fattade nog inte riktigt vad du menade Ted, kan du utveckla?

Läser man på www.zeovit.com så kryllar det av trådar som berör detta.

G.Alexander rekomenderar själv att inte ha levande sand.

Jag tror att skälet är att bakterierna i sanden konkurerar med zeovit-bakterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattade nog inte riktigt vad du menade Ted, kan du utveckla?

Läser man på www.zeovit.com så kryllar det av trådar som berör detta.

G.Alexander rekomenderar själv att inte ha levande sand.

Jag tror att skälet är att bakterierna i sanden konkurerar med zeovit-bakterierna.

Vill man ha Levande sand vilket ofta används i USA och ibland i Tyskland så går det att importera detta. Vad man får då är att någon skottar upp sand och detta skickas med UPS eller liknande igentligen väldigt likt den Levande sten vi använder. Jag har sällan eller aldrig hört någon som importerat detta i Sverige. När jag startade upp mitt eget kar hade jag samma frågeställning och frågade Thomas Pohl som svarade att vi pratade om olika saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man ha Levande sand vilket ofta används i USA och ibland i Tyskland så går det att importera detta. Vad man får då är att någon skottar upp sand och detta skickas med UPS eller liknande igentligen väldigt likt den Levande sten vi använder. Jag har sällan eller aldrig hört någon som importerat detta i Sverige. När jag startade upp mitt eget kar hade jag samma frågeställning och frågade Thomas Pohl som svarade att vi pratade om olika saker.

Med andra ord behöver jag inte oroa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon kulventil/kran som sitter på returen ner till sumpen ?

Du stänger till lite på denna kran för att få vattnet att stå högre i retur röret, då slipper du detta fenomen...

// Johan

jajamen, sitter en kulventil där, det kan inte ha att göra med att röret som går ner i sumpen från durson är under vatten? Ibland lixom poffar det till och vattnet försvinner lite, sen kan de gå kanske 15min för att det sedan händer likadant igen. vet inte hur högt man vågar ha det heller i durson? en annan sak, vet du hur lång tid det tar innan det börjar skumma ordentligt? Mce600 är skummaren.

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jajamen, sitter en kulventil där, det kan inte ha att göra med att röret som går ner i sumpen från durson är under vatten? Ibland lixom poffar det till och vattnet försvinner lite, sen kan de gå kanske 15min för att det sedan händer likadant igen. vet inte hur högt man vågar ha det heller i durson? en annan sak, vet du hur lång tid det tar innan det börjar skumma ordentligt? Mce600 är skummaren.

Mvh Rickard

Mitt rör går oxå ner under vattenytan, inte det som är felet (tror jag).

Rickard Om du kommer och hälsar på så kan vi nog hitta en lösning, så svårt att förklara utan att se karet. Lättare och peka och vrida lite.. :)

Ingen aning om skummaren, Tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt rör går oxå ner under vattenytan, inte det som är felet (tror jag).

Johan Om du kommer och hälsar på så kan vi nog hitta en lösning, så svårt att förklara utan att se karet. Lättare och peka och vrida lite.. :)

Ingen aning om skummaren, Tyvärr...

Det skumma är att nivån lixom stiger och sjunker, ibland är det överst på kamen, för att sedan surplas ner 5cm under den, så var det inte när jag provkörde med sötvatten, kan det vara så att min durso är för långt ner? ska posta bilder hur det ser ut sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skumma är att nivån lixom stiger och sjunker, ibland är det överst på kamen, för att sedan surplas ner 5cm under den, så var det inte när jag provkörde med sötvatten, kan det vara så att min durso är för långt ner? ska posta bilder hur det ser ut sen

Prova att stänga till lite på kulventilen/kranen, vad händer då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en kran på nerloppet som du kan strypa (kan inte se någon på bilderna) annars kommer du aldrig få till det.

Det underlättar oxå om man borrar ett lite för stort hål som du sen kan strypa med en ventil eller att du borrar ifrån sidan på slutmuffen rakt igenom både rör och muff samtidigt, säg ca 5 mm hål.

Sedan kan du reglera lufttillförseln genom att vrida slutmuffen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en kran på nerloppet som du kan strypa (kan inte se någon på bilderna) annars kommer du aldrig få till det.

Det underlättar oxå om man borrar ett lite för stort hål som du sen kan strypa med en ventil eller att du borrar ifrån sidan på slutmuffen rakt igenom både rör och muff samtidigt, säg ca 5 mm hål.

Sedan kan du reglera lufttillförseln genom att vrida slutmuffen.

Kranen sitter där nere, kanske inte syns pga skummaren men den sitter där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då skulle jag gjort så här:

Stäng för lufttillförseln helt först.

Lira in det med ventilen så att durson suger lite,lite för mycket.

Sedan justerar du det sista med luften.

Luften gör att durson suger mindre vatten.

Det underlättar även om ventilen på röret ner till sumpen sitter så långt ner som möjligt, vattenpelaren blir därmed högre och det låter mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då skulle jag gjort så här:

Stäng för lufttillförseln helt först.

Lira in det med ventilen så att durson suger lite,lite för mycket.

Sedan justerar du det sista med luften.

Luften gör att durson suger mindre vatten.

Det underlättar även om ventilen på röret ner till sumpen sitter så långt ner som möjligt, vattenpelaren blir därmed högre och det låter mindre.

Den sitter väldigt långt ner, kanske 5cm från ytan i sumpen. Det skumma är att när jag körde sötvatten funka det hur bra som helst. Vet du var man får tag i ventiler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade igen på den sista bilden, tror jag såg ventilen nu.

Vad jag kunde se så slutar röret ovanför vattenytan, stämmer det?

I så fall måste du förlänga det så det slutar åtminstonde halvvägs ner under ytan.

Ja, röret slutar under ytan, är det därför jag får det där ljudet? blir svårt att förlänga upp det då det inte riktigt får plats med min stora ram som är runt, hur gå tillväga då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om röret redan är under ytan så prova det som jag sa i inlägg 117.

Problemet då har är att durson tömmer sig för att sedan fylla upp sedan tömma....osv

Det kan ta en stund att ställa in, jag vet jag hade samma problem en gång i tiden.

Det bästa är som sagt att ställa in den så bra det går med ventilen på röret utan lufttillförsel för att sedan finjustera med luften.

Du kan kolla lite här och se om det hjälper dig https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19690&highlight=durso

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spooky menar att du ska förlänga röret som är i sumpen. det ser ut som att den slutar kanske 5 cm åvanför ytan i sumpen. om du sätter på ett rör på 45 böjen du har längst ner som går ner i vattnet så får du inte samma ljud.. sen borde du sänka din durson..

röret i sumpen är ca 5cm under ytan. Så durson ska jag sänka, av vilken anledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...