Gå till innehåll

Rickards 300l


rickard598

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte det beror på att du har för bra vatten jämfört med gamla ägaren. Då borde den stenen som nu ligger i min sump också ha haft samma problem, finns fler som har från samma kar som inte fått detta problem.

Jag lider med dig och har ingen teori vad det beror på!

ok, nej det vet jag heller inget om, men vissa har haft denna teori om att det var därför korallerna dog. Jag är väldigt oerfaren så jag vet inte alls. Det som är det värsta nu är varför min sten luktar, är det för att svampdjur och sådant dött på den?

Nu är alla koraller utslängda från karet, förutom 2st fraggar som kanske kommer att ta sig, Och även anemonen är kvar och verkar må bra.hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag var och köpte koraler hos honom innan dig, ingen av mina koraller dog när jag flytta över dem till mitt kar och jag stressade dem ändock med Pro-Coral Cure . De dog inte någon hos andra heller vad jag vet. Försöker ge dig möjlighet att begränsa sökningen efter fel.

Kan det vara inkoppning? då jag hade så mycket koraller på stora stenar så löft jag över dom till karet direkt. om det kan vara detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har ju en del av den laddningen sten/koraller och de koraller jag har ser ok ut än så länge (en del inte helt utfärgade än iofs, men i övrigt..) trots att jag faktiskt hämtade dessa hos Rickard, när han nästan var klar, sedan fick dom en bilfärd till, och det hann säkert sjunka ett par grader till på vägen hem till mig.. (korallerna låg i en liten back, med inte alltför mycket vatten, och denna bars ut och in i bilen i minusgrader, plus att det var ca 15 minuters bilfärd i en inte alltför varm bil.) Det enda som hänt i mitt kar är att jag börjat få en del brun-alger på rutor och sand... Så jag tvivlar också på att korall-döden kan härledas till flytten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har ju en del av den laddningen sten/koraller och de koraller jag har ser ok ut än så länge (en del inte helt utfärgade än iofs, men i övrigt..) trots att jag faktiskt hämtade dessa hos Rickard, när han nästan var klar, sedan fick dom en bilfärd till, och det hann säkert sjunka ett par grader till på vägen hem till mig.. (korallerna låg i en liten back, med inte alltför mycket vatten, och denna bars ut och in i bilen i minusgrader, plus att det var ca 15 minuters bilfärd i en inte alltför varm bil.) Det enda som hänt i mitt kar är att jag börjat få en del brun-alger på rutor och sand... Så jag tvivlar också på att korall-döden kan härledas till flytten....

Vad beror den på tror du då? Alla värden schyssta. konstigt att min anemon lever och mår bra.

man blir less.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är svårt att ta död på en anemon. den kan må dåligt i upp till 2 år och sen dö.. en frisk anemon kan leva hur länga som hälst sägs det..

jag har både sten och koraller där ifrån.. har inte haft några probelm alls med varken koraller eller sten..

så, varför dog dom för mig för? nyblandat vatten, bra värden, vad kan vara bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en aning vad det kan bero på, men känns ju som de koraller jag fick med, blev betydligt mer "misshandlade", så det verkar ju lite konstigt...

Nu var ju dom jag fick med även avbrutna lite här och var och så, men ändå lever dom, och de små acropororna som var med får mer och mer färg...

Men nog lär det väl ha dött en del i stenen då jag fått en del brunalger, och vattnet var ju nytt, kört genom osmos och silikatfiltermedia....

Är det bara stenkorallerna som dött, eller även dom mjuka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en aning vad det kan bero på, men känns ju som de koraller jag fick med, blev betydligt mer "misshandlade", så det verkar ju lite konstigt...

Nu var ju dom jag fick med även avbrutna lite här och var och så, men ändå lever dom, och de små acropororna som var med får mer och mer färg...

Men nog lär det väl ha dött en del i stenen då jag fått en del brunalger, och vattnet var ju nytt, kört genom osmos och silikatfiltermedia....

Är det bara stenkorallerna som dött, eller även dom mjuka?

Det är bara stenkorallerna som dött. Dom mjuka är väl rätt svåravlivade? Har också kört osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så, varför dog dom för mig för? nyblandat vatten, bra värden, vad kan vara bättre?

Det kan vara så här att hansson_1985(Johan) hade sådan tur att hans vatten värden var väldigt lika som ägaren tidigare hade Ph,Kh,Mg,Ca, salt, temp...

Rickard, du hade en väldig otur .. MEN kopa alltid in dina Djur/koraller noga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så här att hansson_1985(Johan) hade sådan tur att hans vatten värden var väldigt lika som ägaren tidigare hade Ph,Kh,Mg,Ca, salt, temp...

Rickard, du hade en väldig otur .. MEN kopa alltid in dina Djur/koraller noga...

Måste haft en fruktansvärd otur, som fått mig att börja fundera på att faktiskt lägga ner, men det känns som man ger upp då med. Man börjar ju bli orolig att det är något annat skit i vattnet som jag inte vet är?

Tanken har slagit mig på färgen jag använt till bänken, men det är en oljebaserad lackfärg inga antialgmedel eller något sådan i den.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste haft en fruktansvärd otur, som fått mig att börja fundera på att faktiskt lägga ner, men det känns som man ger upp då med. Man börjar ju bli orolig att det är något annat skit i vattnet som jag inte vet är?

Tanken har slagit mig på färgen jag använt till bänken, men det är en oljebaserad lackfärg inga antialgmedel eller något sådan i den.

mvh Rickard

Ge inte upp !

Låt karet vara ett tag nu, skumma, byt vatten så ska du se att lusten kommer tillbaks.

Du vet att jag har massor med koraller/fraggar så när karet är moget så kommer du och hämtar koraller....

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge inte upp !

Låt karet vara ett tag nu, skumma, byt vatten så ska du se att lusten kommer tillbaks.

Du vet att jag har massor med koraller/fraggar så när karet är moget så kommer du och hämtar koraller....

// Johan

Tackar så hemskt mycket johan! :) Det gör jag gärna när karet stabiliserat sig

Nej man får väl inte ge upp, men jag har lekt lite med tanken om man ska åka bort i kanske 1-2 veckor, hur går det då med matning och sådant? Antar att man måste skaffa en osmolator då?! hur länge klarar fiskar sig utan mat?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt kan ju varit så att du hade riktigt riktig otur.

För som jag ser det om värdena på vattnet var bra osv. så kan det faktiskt bara vara en typisk krasch där ett djur går och dör, och då stiger ammoniak och (speciellt i det fallet om det var ett svampdjur) eventuellt en del toxiner som då gör att något annat dör och släpper ut ännu mer ammoniak och då dör nåt annat o.s.v. och det blir en ond spiral. Du kan helt enkelt ha haft oturen att du hade en stor svamp nånstans i en av stenarna du hade och den startade allting. Det är inte så att någon sten luktar extremt illa? för då är det nog den där det största döda djuret ligger. Kan vara en idé att ta ut den och ev. slänga eller ha nån annanstans så att det inte stinker upp allt för mkt innan den brytits ner helt och hållet. Just svampdjur är väldigt känsliga för att bli upplyfta i luft för då kan luftbubblor fastna i deras rörsystem (om du tittar på mina senaste bilder ser du hur en svamp kan se ut med sina rör) och detta kan leda till att dom inte kan pumpa vatten genom sin kropp och dom dör. Så om du fick en stor svamp i nån av stenarna, och den dog av luftexponeringen, och karet inte hade en tillräckligt stor kapacitet att ta hand om all ammoniak och toxiner som frigjordes så är det inte konstigt att många av de mer känsliga arterna dog.

Jag hade en sten som stank upp mitt kar lite i nån vecka när jag startade upp det, men jag hade ju inga känsligare djur som dog av det (och jag tror det var en svamp då det fanns en brunsvart sak i ett hål som jag senare plockade bort ifrån just den stenen, som såg ut som nåt svampliknande i strukturen), då det bara fanns några eremiter och knappar på den tiden. Så slumpen (eller som en del skuller säga tur/otur) är otroligt kraftfull och räkna inte bort den som en spelare (är ju faktist den som sett till att du existerar, och allt detta hände just nu för just dig).

Och du, gräv inte ner dig p.g.a. det här, du har ju fortfarande kvar mjukisarna, dom flesta av oss får ju köpa alla dem till våra kar efter cyklingen är klar, så du är ju på plus egentligen. Men förstår samtidigt att du tar det ganska hårt, och jag lider verkligen med dig, aldrig kul att saker dör för en :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så hemskt mycket johan! :) Det gör jag gärna när karet stabiliserat sig

Nej man får väl inte ge upp, men jag har lekt lite med tanken om man ska åka bort i kanske 1-2 veckor, hur går det då med matning och sådant? Antar att man måste skaffa en osmolator då?! hur länge klarar fiskar sig utan mat?

mvh Rickard

Du kommer att behöva en Osmolator vid resa som du sa, man tröttnar ganska fort på att fylla på vatten så det är en bra investering. Fiskarna behöver mat 1-3 ggr/dag det kommer du inte ifrån, så köp en mat maskin. Lägg lite extra pengar på matmaskinen, det är det värt (Av egen erfarenhet). Deppa inte ihop, efter regn kommer sol -dans

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt kan ju varit så att du hade riktigt riktig otur.

För som jag ser det om värdena på vattnet var bra osv. så kan det faktiskt bara vara en typisk krasch där ett djur går och dör, och då stiger ammoniak och (speciellt i det fallet om det var ett svampdjur) eventuellt en del toxiner som då gör att något annat dör och släpper ut ännu mer ammoniak och då dör nåt annat o.s.v. och det blir en ond spiral. Du kan helt enkelt ha haft oturen att du hade en stor svamp nånstans i en av stenarna du hade och den startade allting. Det är inte så att någon sten luktar extremt illa? för då är det nog den där det största döda djuret ligger. Kan vara en idé att ta ut den och ev. slänga eller ha nån annanstans så att det inte stinker upp allt för mkt innan den brytits ner helt och hållet. Just svampdjur är väldigt känsliga för att bli upplyfta i luft för då kan luftbubblor fastna i deras rörsystem (om du tittar på mina senaste bilder ser du hur en svamp kan se ut med sina rör) och detta kan leda till att dom inte kan pumpa vatten genom sin kropp och dom dör. Så om du fick en stor svamp i nån av stenarna, och den dog av luftexponeringen, och karet inte hade en tillräckligt stor kapacitet att ta hand om all ammoniak och toxiner som frigjordes så är det inte konstigt att många av de mer känsliga arterna dog.

Jag hade en sten som stank upp mitt kar lite i nån vecka när jag startade upp det, men jag hade ju inga känsligare djur som dog av det (och jag tror det var en svamp då det fanns en brunsvart sak i ett hål som jag senare plockade bort ifrån just den stenen, som såg ut som nåt svampliknande i strukturen), då det bara fanns några eremiter och knappar på den tiden. Så slumpen (eller som en del skuller säga tur/otur) är otroligt kraftfull och räkna inte bort den som en spelare (är ju faktist den som sett till att du existerar, och allt detta hände just nu för just dig).

Och du, gräv inte ner dig p.g.a. det här, du har ju fortfarande kvar mjukisarna, dom flesta av oss får ju köpa alla dem till våra kar efter cyklingen är klar, så du är ju på plus egentligen. Men förstår samtidigt att du tar det ganska hårt, och jag lider verkligen med dig, aldrig kul att saker dör för en :(

Nej det var jättetråkigt, det jag hoppas på just nu är att mina clowner och anemonen kommer att klara sig, mjukisarna ser lite tråkiga ut eller dom ser lite vissna ut men samtidigt fina, ser inte ut att dö iallafall så jag hoppas bara på det bästa nu.! Man tappar lätt tålamodet när det blir såhär :( allt var ju så fint i början..

mvh rickard

Du kommer att behöva en Osmolator vid resa som du sa, man tröttnar ganska fort på att fylla på vatten så det är en bra investering. Fiskarna behöver mat 1-3 ggr/dag det kommer du inte ifrån, så köp en mat maskin. Lägg lite extra pengar på matmaskinen, det är det värt (Av egen erfarenhet). Deppa inte ihop, efter regn kommer sol -dans

// Johan

Jo självklart kommer det nog att ordna sig, det som är irriterande nu är lukten från någon sten, men luktar jag över karet tycker jag inte det luktar så mycket, utan det är mest nere i sumpen. Har du någon bra rekommendation på matmaskin? hur går det med mina clowner som vägrar släppa sin anemon mer än 5cm??

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andas och ta det lugnt vad det gäller att lägga ner. Vad jag förstått har du länge tänk på att starta ett kar.

Vad det gäller vara bortrest så har du ju sett mitt kar och det är gjort så det kan gå minst 10 dagar med överseende från blomvakt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andas och ta det lugnt vad det gäller att lägga ner. Vad jag förstått har du länge tänk på att starta ett kar.

Vad det gäller vara bortrest så har du ju sett mitt kar och det är gjort så det kan gå minst 10 dagar med överseende från blomvakt!

Ok, nej får väl lugna mig lite. Men blir nog att köra lite lugnt med koraller och sådant, kanske satsa lite mer på fisk, jag vet inte riktigt, vill iallafall ha några snygga koraller, men vet nog hur det slutar, slutar med att karet är fullt igen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, var idag in på triton och fredrik gjorde lite tester med deras bättre tester där. Nitraten låg på 3, och ammoniaken var 0, fosfaten hittade han inte testet till, men av dom testerna som gjordes så betyder ju det att vattnet är schysst.

Har tillsatt ett gäng sniglar nu som verkar ha fullt upp med endel brunalger.

Det har även minskats drastiskts med lukten ifrån sumpen så det går ju åt det bra hållet iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter alla korallmissöden har jag bestämt mig att köra enbart fisk ett tag tills jag fått upp stabila värden på kh,mg och ca. Så har inhandlat endel fiskar och även en sjöhare för att få bort endel alger, idag hände dock ett missöde med min lilla boxfish, han var borta hela dagen, kunde inte hitta på honom alls. Sen kikade jag på en pump, ja och där satt lilleman fast så fick pilla loss honom försiktigt och nu simmar han runt som förut men såg lite omtöcknad ut i början.

Obs, bilderna är inte dom bästa då dom är tagna med mobilkamera.

post-4076-14468916679228_thumb.jpg

post-4076-14468916679357_thumb.jpg

post-4076-14468916679489_thumb.jpg

post-4076-14468916679626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...