Gå till innehåll

(för) Mycket "mulm"


petrol

Rekommenderade inlägg

Har sjukt mycket mulm/ditrius i karen. Det ser inte trevligt ut alls.

Blåser jag av en sten så lägger det sig på en annan.

Doserar socker för att få ner näringsnivån.

Jag har flera filterpumpar i karen som rengörs en gång i veckan, då är de helt fulla av skit.

Byter 200Liter vatten i veckan.

Misstänker att jag får leva med det så länge jag tillsätter socker (och det finns något att bryta ner).

Någon som har andra tips att ge för att fånga upp mulmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte det ha att göra med cirkulationen är dålig på vissa ställen samt att man skulle behöva en större eller flera skummare för att utöka borttagningsförmågan.

Jag har lite samma problem och har kommit fram till det i varje fall då jag funderar på att sätta dit en skummare till istället för att köpa en mycket större.

Fiskar har jag ganska många så det blir ju naturligt att det blir mycket skit i karet och fiskar vill man ju ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående problem med Vodka som kolkälla, kontra socker o vinäger...

Hittade ett litet recept i en artikel där man eliminerar monokultur genom att tillföra alla tre kolkällor. (Med risk nu att vi drabbas av en debattvåg om monokulturers icke-existens)

http://glassbox-design.com/2008/achieved-through-observation-and-experimentation/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något förslag på en bra pump med filter vadd till ?

Jag har samma problem med små partiklar i vattnet och tycker det förstör så mycket.

// Johan

sätt i en bra pump med vadd och blås av mulmen på en liten del av inredningen i taget, mycket av mulmen kommer att hamna i filtervadden som du byter ofta, då får du ut en hel del i alla fall.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en aqua bee eller kanske en hederlig Tunze luftkyld pump (kallas gärna utombordare) Borra en massa hål i ett pvcrör och en endcap i botten. sätt denna på pumpen. Gå till jysk och fråga efter vadd. finns vaddmattor i påsar och klipp till en bit som du rullar upp på pvcröret och fäst med ett par gummiband. Mycket effektivt. har du sump så kan du göra någon korg med vadd i där överlöpsvattnet går ner i sumpen, också ett bra sätt att hålla vattnet renare. Ni ska bara veta hur skitig en sådan vaddbit blir fort. Minskar även belastningen på skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset !

Har 2 st aqua bee pumpar liggande, ska testa direkt...

Kan man ta vilken vadd som helst ? är det inte risk att det finns massa skitmedel i vadd ?

// Johan

Ta en aqua bee eller kanske en hederlig Tunze luftkyld pump (kallas gärna utombordare) Borra en massa hål i ett pvcrör och en endcap i botten. sätt denna på pumpen. Gå till jysk och fråga efter vadd. finns vaddmattor i påsar och klipp till en bit som du rullar upp på pvcröret och fäst med ett par gummiband. Mycket effektivt. har du sump så kan du göra någon korg med vadd i där överlöpsvattnet går ner i sumpen, också ett bra sätt att hålla vattnet renare. Ni ska bara veta hur skitig en sådan vaddbit blir fort. Minskar även belastningen på skummaren.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har sump kan jag rekommendera denna: http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p3438_TerraNova-Pro-Spare-Wonderbag-Small.html

Thw wonderbag. Finns i storlekarna small och large och tar även de minsta partiklarna. Även denna stockar igen om man har stort kar med mycket skit och har man inte lagt dit filterpåsen så att alla kanter hålls innanför sumpen så har man MYCKET vatten på golvet.... vid flera tillfällen...:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta funkade för mej.

Jag fick bort allt skräp när jag hadde byggt om mitt avrinnings facket i sumpen med en extra glas skiva och sen i mellan klämt ner en bit blå skummgummi filter med filtvadd ovan på som jag lätt kan byta varje vecka och varje månad också krama ur skummgummi filtre.

Här en bild på hur det satt:

post-1383-1446891632566_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Ta en aqua bee eller kanske en hederlig Tunze luftkyld pump (kallas gärna utombordare) Borra en massa hål i ett pvcrör och en endcap i botten. sätt denna på pumpen. Gå till jysk och fråga efter vadd. finns vaddmattor i påsar och klipp till en bit som du rullar upp på pvcröret och fäst med ett par gummiband. Mycket effektivt. har du sump så kan du göra någon korg med vadd i där överlöpsvattnet går ner i sumpen, också ett bra sätt att hålla vattnet renare. Ni ska bara veta hur skitig en sådan vaddbit blir fort. Minskar även belastningen på skummaren.

Jag var på Jysk idag och hade tänkt köpa den vadd du föreslår. Jysk har slutat med denna typ av vadd, den har utgått från sortimentet.

Någon som har något förslag på liknande vadd och vart man i så fall kan köpa den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sjukt mycket mulm/ditrius i karen. Det ser inte trevligt ut alls.

Blåser jag av en sten så lägger det sig på en annan.

Doserar socker för att få ner näringsnivån.

Jag har flera filterpumpar i karen som rengörs en gång i veckan, då är de helt fulla av skit.

Byter 200Liter vatten i veckan.

Misstänker att jag får leva med det så länge jag tillsätter socker (och det finns något att bryta ner).

Någon som har andra tips att ge för att fånga upp mulmen?

som på ett trollslag så försvann mulmen från stenen. Misstänker att sockret börjat verka.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter,

För mig får du tillsätta socker, vill bara upplysa om farorna som kan uppstå.

"Den kolkälla som normalt ger högst denitrifikationshastighet är ättiksyra. Vid användande av stärkelse, socker och råsirap bildas både nitrifierare och fermenterare. Detta är en nackdel då kolkällan går åt till dessa istället för till denitrifierarna. Bakterier som bildar ammonium istället för nitrat kan bildas när stärkelse, socker och råsirap används som kolkälla. Då sker ingen kväveavskiljning, utan kvävet återgår till ammoniumform. Organiska syror ger en stor variation av bakterier som denitrifierar, medan alkoholer ger till antalet fler denitrifierare. (Carlsson & Hallin, 2000)

Denitrifierarna har lätt för att snabbt tillgodogöra sig etanol och det är att föredra framför metanol när kolkälla bara används under kortare perioder (Carlsson & Hallin, 2000). Etanol är en perfekt kolkälla vid denitrifikation därför att tillväxthastigheten hos denitrifierarna är betydligt högre med etanol än med metanol och den stabiliseras snabbare med etanol (Lie, 1996)."

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter,

För mig får du tillsätta socker, vill bara upplysa om farorna som kan uppstå.

"Den kolkälla som normalt ger högst denitrifikationshastighet är ättiksyra. Vid användande av stärkelse, socker och råsirap bildas både nitrifierare och fermenterare. Detta är en nackdel då kolkällan går åt till dessa istället för till denitrifierarna. Bakterier som bildar ammonium istället för nitrat kan bildas när stärkelse, socker och råsirap används som kolkälla. Då sker ingen kväveavskiljning, utan kvävet återgår till ammoniumform. Organiska syror ger en stor variation av bakterier som denitrifierar, medan alkoholer ger till antalet fler denitrifierare. (Carlsson & Hallin, 2000)

Denitrifierarna har lätt för att snabbt tillgodogöra sig etanol och det är att föredra framför metanol när kolkälla bara används under kortare perioder (Carlsson & Hallin, 2000). Etanol är en perfekt kolkälla vid denitrifikation därför att tillväxthastigheten hos denitrifierarna är betydligt högre med etanol än med metanol och den stabiliseras snabbare med etanol (Lie, 1996)."

/Janne

Den källa du anger Janne - var går det att få tag på den? Det var en total nyhet för mig att nitrifierare använder organiskt kol. De är, enligt all den litteratur jag tidigare sett strikt autrofa, dvs de använder oorganiskt kol. Däremot att fermeterar gynnas av socker har jag sett innan. De flesta (om inte alla) heterotrofa bakterier bildar ammonium i nedbrytningen av organiskt material som innehåller kväve.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den källa du anger Janne - var går det att få tag på den? Det var en total nyhet för mig att nitrifierare använder organiskt kol. De är, enligt all den litteratur jag tidigare sett strikt autrofa, dvs de använder oorganiskt kol. Däremot att fermeterar gynnas av socker har jag sett innan. De flesta (om inte alla) heterotrofa bakterier bildar ammonium i nedbrytningen av organiskt material som innehåller kväve.

MVH Lasse

I så fall kanske den inte stämmer, det är ett examensarbete på LTU, här är den i alla fall.

http://epubl.luth.se/1402-1617/2002/193/LTU-EX-02193-SE.pdf

/Janne

PS den handlar om avloppsrening, men den beskriver de processer som vi akvarister är intresserade av på ett enkelt sätt. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...