Gå till innehåll

Coolaste akvariedjuret


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag håller nog på vattenbjörnarna. "Polyextremofiler". De uthärdar enorma mängder strålning, kan överleva 151 grader C, överlever frystorkning och kan överleva i rymden (utan rymddräkt!). Jag misstänker att dessa djur kommer från rymden ursprungligen...

Jag har roat med mig att titta på detritus med mikroskop och där hittar man gott om "björnar".

Skulle man genom genmanipulering kunna göra dem fotosyntetiska tror jag de skulle kunna kolonisera planeten Mars.

För er som är nyfikna på dessa fantastiska djur, ta en titt här!

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_bear

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kallas trögkrypare eller björndjur på svenska. Väldigt söta. Annars är ju arkeer ofta väldigt häftiga, men inte så mycket att titta på förstås. Fast vissa arter kan trivas i ännu mer extrema miljöer än trögkrypare och t o m föröka sig vid över 100 grader (och bor i varma källor, rekord 122 grader), andra lever i sura miljöer ända ner till pH 0 (som är över 10 ggr så surt som magsyra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kallas trögkrypare eller björndjur på svenska. Väldigt söta. Annars är ju arkeer ofta väldigt häftiga, men inte så mycket att titta på förstås. Fast vissa arter kan trivas i ännu mer extrema miljöer än trögkrypare och t o m föröka sig vid över 100 grader (och bor i varma källor, rekord 122 grader), andra lever i sura miljöer ända ner till pH 0 (som är över 10 ggr så surt som magsyra).

Men "björnarna" är flercelliga, har ett nervsystem och mag-tarmkanal. De har två ögon (med 8 celler var) och sex ben. De har tom klor i spetsen på vart och ett av sina sex ben. Riktiga små individer, helt enkelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - det är ju mikororgaismerna som är hela grejen med LS!

Skämt åsido, trögkrypare är ju inte direkt "akvariedjur", och definitivt inte arkeer heller, även om arkeer finns i stenen. De är ju inte ens djur.

Coolaste djuret canske vore en bättre trådtitel. Eller coolaste organismen, så får arkeerna vara med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Coola som björndjuren är så lägger jag ändå min röst på jätte-amöban - om man hade en sån (och herregud vad jag skulle vilja ha en) så skulle man kunna se den trots att den är encellig eftersom den tydligen kan bli 4 cm i diameter!

Nog inget man får in med LS eftersom det är ett djuphavsdjur, men ändå.

Bilder och info:

http://cns.utexas.edu/communications/2008/11/giant_protist.asp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Coola som björndjuren är så lägger jag ändå min röst på jätte-amöban - om man hade en sån (och herregud vad jag skulle vilja ha en) så skulle man kunna se den trots att den är encellig eftersom den tydligen kan bli 4 cm i diameter!

Nog inget man får in med LS eftersom det är ett djuphavsdjur, men ändå.

Bilder och info:

http://cns.utexas.edu/communications/2008/11/giant_protist.asp

Otroligt! En encellig organsim av den storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...