Gå till innehåll

Levande sten med phosfat!


nike83

Rekommenderade inlägg

Jo, de är så att jag fick 20kg Levande sten för 1½ vecka sedan (har 50kg sedan tidigare)! Stenen hade/har höga halter med phosfat (inge nitrit eller nitrat uppmätt)!

Jag gjorde som så, att jag la stenen i en stor balja och stoppade i en pump för cirkulation. Följade morgon luktade de jätte illa på toan, och jag mätte phosfaten till 0.5 ppm, vilket är mycket! Sedan bytte jag vatten, och vid mätning 4 dagar senare hade den gått ner till 0.25 ppm. Därefter gjorde jag ett till vattenbyte (osmosvatten och salt) och igår när jag mätte fick jag ett utslag på 0.10ppm.

Hur ska jag nu gå till väga?

Hur mycket sten och hur ofta kan jag lägga ner sten i akvariumet utan att få en sådallad "omstart" ? kanske inte gäller med min sten, eftersom den har varit i akvarium tidigare?

Ska jag byta vatten en gång till innan jag stoppar ner någon sten, eller ska jag åka och köpa phosfat-remover?

Förslag och synpunkter motages gärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följade morgon luktade de jätte illa på toan

LS luktar inte illa. Kan det ha varit så att pumpen du körde i hinken värmde upp vattnet så att det blev alldeles för varmt och allt levande i stenen dog och började lukta? AquaBee pumpar till exempel brukar bli riktigt varma.

bara en tankte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS luktar inte illa. Kan det ha varit så att pumpen du körde i hinken värmde upp vattnet så att det blev alldeles för varmt och allt levande i stenen dog och började lukta? AquaBee pumpar till exempel brukar bli riktigt varma.

bara en tankte

aquamedic menar du väl......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla du om ett vattenbyte räcker, annars är det lämpligast att stoppa ner remover i tunnan så slipper du belasta stenen i akvariet.

då kör jag ett vattenbyte till! kan jag lägga i ALL sten på en gång sen om jag får bort phosfaten helt? eller måste jag dela upp det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS luktar inte illa. Kan det ha varit så att pumpen du körde i hinken värmde upp vattnet så att det blev alldeles för varmt och allt levande i stenen dog och började lukta? AquaBee pumpar till exempel brukar bli riktigt varma.

bara en tankte

såg att någon äcklig mask var död, så de är väl möjligt att det blev för varmt med min pump och vattnet! ser dock att makroalger (tror jag det är) lever fortfarande! hmm kanske jag dödade min sten dårå? :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du ser till att få ner fosfathalten innan du lägger stenen i akvariet - annars riskerar du att få problem med hög fosfatnivå och att stenen läcker under under en lång tid.

Kör alubaserad fosfatremover, bakterier och bakterienäring tillsammans med en skummare i stentunnan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du ser till att få ner fosfathalten innan du lägger stenen i akvariet - annars riskerar du att få problem med hög fosfatnivå och att stenen läcker under under en lång tid.

Kör alubaserad fosfatremover, bakterier och bakterienäring tillsammans med en skummare i stentunnan.

okey, då ska jag köpa remover OM inte all fosfat försvinner nu när jag gör ett nytt vattenbyte, då jag inte har tid att åka och köpa och vädret är som de är... !

men kan jag lägga ner all sten på en gång sen dårå?

vet inte riktigt om jag har lust att köpa en skummare för endast detta ändamål faktiskt.... hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa bör du vara försiktig med denna stenen och kasta den vid minsta trubbel (den var gratis av en anledning, som jag sa).

Om du nu inte kör skummare bör(ska) du i alla fall köra remover och lite bakterier för nedbrytning precis som Leif sa, för det försvinner nog inte bara med hjälp av vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle ta det lugnt, har själv köpt beg sten till mitt förra kar, och det tog tid att

få bort fosfaten, fast jag tyckte värdena gått ner i burken jag hade stenen, så ökade

fosfaten när jag la den i akvariet, satsa på att kör remover tills du mäter nära noll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ska lägga ner stenen så lägg ner allt på en gång, så slipper du bygga upp revet i omgångar och kan koncentrera dig på att gå vidare när stenen är på plats.

när är de blir en såkallad "omstart" då? har läst om de någon stans, att om man lägger ner ny sten så blir det en omstart av karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätte idag och har under 0.03 ppm med fosfat, vågar jag lägga i stenen nu, eller ska jag vänta ännu längre?

jag tänkte om jag lägger i stenen idag, och sen mäter jag fosfat ganska så ofta, och om det börjar gå upp, så kör jag med remover i mitt kar!?!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer med fosfathalten om du tar bort remowern och låter vattnet pumpa runt bara?

Min tanke är att du kanske håller nere de värsta med remowern och då blir de ingen höjdare att flytta in allt till huvudkaret.

Vad mäter du fosfaten med för test?

Ha lite tålamod dethär är absolut inget du skall skynda med tycker jag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer med fosfathalten om du tar bort remowern och låter vattnet pumpa runt bara?

Min tanke är att du kanske håller nere de värsta med remowern och då blir de ingen höjdare att flytta in allt till huvudkaret.

Vad mäter du fosfaten med för test?

Ha lite tålamod dethär är absolut inget du skall skynda med tycker jag.

//NiXoN

jag mäter med Saliefter!

jo du har nog helt rätt! jag tar bort removern och så får jag se hur de ser ut med fosfaten om en vecka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, removern tar ju det den tar, så det är väl ingen vits att plocka bor den?

inte? om jag tar bort den så ser jag juh hur mycket stenen verkligen "läcker" fortfarande! den kanske avger ganska så mycket, som min remover upptar!?!?!+ kanske har fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte? om jag tar bort den så ser jag juh hur mycket stenen verkligen "läcker" fortfarande! den kanske avger ganska så mycket, som min remover upptar!?!?!+ kanske har fel!

Ja det var så jag resonerade...

Ditt fosfattest är inte så värst exakt så räkna med lite marginal uppåt, jag provade köra salifert mot mitt D&D test och salifert testet var något optimistiskt;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var så jag resonerade...

Ditt fosfattest är inte så värst exakt så räkna med lite marginal uppåt, jag provade köra salifert mot mitt D&D test och salifert testet var något optimistiskt;)

//NiXoN

hehe okey! hur mycket optimistiskt var det? de är ju inte de lättaste att läsa av den ljusljus blåa färgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minst 10X, problemet var dock att testet inte kändes lika konsekvent som D&D testet, dvs mera variationer upp och ner...

Min personliga åsikt är att Saliferts po4 test inte är värt pengarna, jag försöker hålla så låga (stabila)värden som möjligt och då funkar salifert helt enkelt inte.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...