Gå till innehåll

Automatiserade vattenbyten?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Läste om TOTM i Reefkeeper och såg att han hade ett system som göra automatiska vattenbyten (eller snarare byter vatten kontinuerligt). Systemet han hade var ju dock dyrt och gjorde mer än vattenbyten.

Har någon sett ett system för vattenbyten. DIY?

Jag hade planer för hur jag skulle göra vattenbyten med min nya sump, men det är möjligt att jag tänkte fel och kommer få svårt att balansera vattenflöden samt ljud/oljud. Såg då denna artikel och blev nyfiken på "helautomatiska" system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrdatorn från GHL har denna funktion. Vet ej hur det funkar men

blanda salt å vatten borde man ju för göra själv oavsett

SJälv har jag min Osmostank på 60 liter fyller upp denna i med salt och en 3000L/h pump för cirkulation. Så fort allt är löst så pumpar jag ut 3st hinkar från sumpen å sedan ner med pumpen igen i osmosbehållaren å ner till sumpen. Det hela går på max 10minuter

Tycker detta funkar kanon för mig

Han i månadens akvarium har ju en dialysapparat

dial6jhrsmop.jpg

http://www.seavisions.com/prod02.htm

Undra vad denna kostar för att göra det lättare för en själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör nästan som Wrang, Jag har 30l spann som jag blandar saltvatten i.

Har en liten maxijet pump som cirkulation i den.

Då saltet löst sig så stänger jag av returpumpen från sumpen i akvariet, väntar tills den sugit åt sig lite vatten och brutit häverten.

Sedan så har jag räknat ut hur många cm vatten som jag ska tömma ut.(har satt en liten tejpbit för detta i ena sidan)

Slangar ur vatten direkt ner i badkaret samtidigt som jag passar på att suga bort skräp.

Då jag nått tejpbiten så tömmer jag ur slangen.

Kopplar sedan slangen på pumpen som jag har spannen och pumpar över det nya vattnet till akvariet.

Minimalt arbete samtidigt som jag får ut skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hunnit göra ett par vattenbyten, men jag har en "bypass" på ett av sumpens fack och kan därför blanda knappt 100 liter vatten direkt i sumpen. Allt medans skummare och returpump går som vanligt. Ingen spann eller hinkar med vatten utanför akvariet. När saltet fått blanda sig så vrider jag tillbaka kranen så blandas vattnet i den avskilda sektionen med resten av akvarievattnet igen. Det nya vattnet tar jag från osmosfacket (med matchande volym) i andra änden av sumpen. (Det enda negativa är att mitt returfack är lite för litet så ett eventuellt strömavbrott höjer vattenståndet så att vattnet blandas)... Kanske inte automatiskt men ganska smidigt... Jag tror förövrigt att jag (EDIT: och Vargklo) är ensam(a) om denna design än så länge. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min design är liknande Vargklos, fast med en separat tank som kan kopplas till eller ifrån den totala circulationen. Den är dock inte i drift ännu, och just nu är jag lite tveksam till om det kommer bli bra på det sättet jag löst det. Enbart med avseende på ljud/oljud.

Det som triggade min tankeverksamhet var ju just att man i dialysen till TOTM inte blandade salt och vatten i förväg utan man har salt och osmosanläggning och sedan blandas det av apparaturen. Dock bara i den för $3k, den mindre verkade inte ha den funktionen.

Kombinationen att min semiautomatiska lösning kanske inte blir bra + att jag såg den helautomatiska till TOTM triggade min post.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...