Gå till innehåll

Behöver hjälp med utfärgning.


Syd

Rekommenderade inlägg

Hej har nu kört zeovit i ett år och allt fungerar över förväntan.

Men jag har kört fast lite när det gäller de mörkt blåa Acropororna, de ljusblåa och flerfärgade blå är fina men jag har en som ska vara mörkblå över hela stammen och den vill inte färga ut, den är blå i topparna och längst ut på varje "polyphåla" själva stammen är ljusbeige/ljusgrå till ca två cm före varje topp där går det över i blått.

Alla andra färger ser bra ut inga alger eller mätbara fosfatvärden, nitrat 0,02 ligger stabilt sedan 7 månader Ca har droppat lite nu men ingen färg skillnad på de blåa direkt.

Tacksam för förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör koraller brunaktiga är det peridinin eller fucoxantin de symbiotiska zooxanthellerna innehåller.

Det som kan ge andra färger är accessoriska pigment och UV-skyddande pigment, samt flourescens.

Det som kan minska på zoxanthellernas andel bruna pigment är ljusspektra, näringsämnen och ljusintensitet. Ju intensivare ljus korallen får, desto mindre peridinin eller fucoxantin behöver den, varvid korallen blir ljusare. Om man dessutom förser korallen med de våglängder av ljus som används av de blå pigmenten, samt de näringsämmnen som krävs för att bygga upp dessa kan den färga ut maximalt. Vad den specifika endosymbionten har för accessoriska pigment bör gå att kolla upp om man utgåt från korallens art och letar sig vidare därifrån.

En annan aspekt som spelar in i korallens mängd zooxantheller är hur mycket näring den får från vattnet. Om korallen kan ta upp lösta kolkällor ur vattnet, eller få dem genom direkt matning av polyperna minskar behovet av zooxantheller och korallen kan i någon mån ljusna.

En korall som har grundfärgen blå finns naturligt i mycket grunda och ljusintensiva områden. Det tyder på att den framför allt använder gult och rött ljus i sin fotosyntes, möjligen även grönt, men att en stor andel blått ljus krävs för att den skall visa sina färger. Nu brukar de flesta akvarister ha betydligt större andel blått ljus i sina kar än vad som är naturligt, så jag tror inte att det är problemet.

Som Henrik (Moose) skriver är en bra början att byta placeringen av korallen och inte börja mixtra med tillsatser om det inte krävs.

Jag hoppas att det inte blev för teoretiskt för dig, jag har en förmåga att förklara mer än vad folk är intresserade av att veta... Men med en hel del utbildning i växters (därmed även encelliga fotosyntetiserande "djurs") fysiologi är det lätt att veckla in sig... Förlåt för det.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen, efter att ha kollat upp detta med mörkblå ufärgning så har jag förstått att det inte är helt enkelt.

De förändringar som ska provas först är nya lysrör de befintliga är nio månader gamla och ska bytas, Kalium ska höjas samt öka Jod tillsatsen lite.

Dagens vattenvärde.

Calsium 400

Nitrat 0,01

Fosfat --

KH 10,2

Magnes 1340

Kalium 350

Salt 1026

Temp kväll 27 morg 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att tillsätta KZ Kaliumiodideflouride (nått i den stilen). Vi körde det som första preparat innan vi ens dragit igång zeoviten. De blå färgerna blev riktigt blå på bara några få dagar. Idag tillsätter vi det ca 3-4 ggr i veckan, men kan oxå doseras efter behov. När de blå färgerna mattas av är det troligen så att kaliumet sjunkit och det är dax å tillsätta igen. Antingen kör man på fingertoppskänsla eller som vi enliget ett schema.

Enligt beskrivninge skall ju Sponge Power ge längre utfärgade toppar...kanske nått att testa om du inte redan gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steffo kan du utveckla detta

Menar du att det blåa pigmentet är fotosyntetiskt? I så fall i vilka våglängder?

MVH Lasse

Nej det tror jag inte att han menade, tror att han menade att koraller med blåa pigment oftast finns väldigt nära ytan och därmed vill ha starkt ljus med relativt kall ljustemperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steffo kan du utveckla detta

Menar du att det blåa pigmentet är fotosyntetiskt? I så fall i vilka våglängder?

MVH Lasse

Vad jag menar är att blå koraller INTE använder blått ljus i sin fotosyntes. De reflekterar de våglängder som vi uppfattar som blå, vilket är anledningen till att vi ser dem som blå.

Av denna anledning är blått ljus troligen över huvud taget inte nödvändigt för korallen, men vi skulle se den som svart om inget blått ljus fanns i spektrat den erhåller.

Pigment som använder blått ljus uppfattas inte som blå, då skulle deras syfte vara förlorat eftersom de skulle reflektera det ljus de ska använda.

Jag kan inte våglängderna i huvudet, men har för mig att klorofyll A använder gult ljus i huvudsak. Accessoriska pigment tar till sig ljus av andra våglängder och omvandlar dem till ljus användbart för klorofyll A.

En kraftigt förenklad sanning, men ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller att blå koraller finns nära vattenytan och att den blå färgen reflekterar bort överflödig mängd av blått ljus som korallen inte kan tillgodogöra sig.

(Men jag har blå knappar som numer växer bättre vid botten än tidigare vid vattenytan).

Helt rätt, men det vet du ju. :)

Det finns ju undantag från alla generella regler. Knappar över lag sitter väl sällan i de mest ljusintensiva regionerna? Att reflektera det blå ljuset kan ju också vara en försvarsmekanism, för att organismen i fråga skulle ta skada av att tillgodogöra sig mer energi.

Vad man också måste ha i åtanke är att våra akvarier är syntetiska miljöer och därför inte riktigt svarar likadant som naturliga miljöer på olika stimuli. Vårt ljus är ju i allra högsta grad syntetiskt och generellt försöker vi inte ens efterlikna det spektra som naturligt skulle finnas på det aktuella djupet i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att jag börjar förstå vad du menar Steffo, om jag inte minns fel var det även röda lysrör över det kar som korallen stod i försäljningskaret, medans jag bara har blå, vitt och gul/vitt.

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som det är zeozymen som höjer CA och KH, jag undrade varför det steg men jag gjorde en omladdning av ca-reaktorn med både media och kolsyra och trodde att det var här boven låg.

Saxat från zeoforumet.

Thanks Alexander - seem a raise in Ca is only applicable to older system. Could be the ZZ is somehow activating all the Ca that's been embedded onto the sand bed over the years ??

Någon annan som märkt något av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steffo

Här är topparna för klorofyll A och B - väldigt lite inom det gula området.

post-2331-1446891647938_thumb.jpg

De blåa områdena är betydligt viktigare för fotosyntesen vad gäller a och b än vad man tidigare trott - det var därför som jag reagerade lite - jag tror faktiskt mest på din sista teori (om skyddsmekanism) som förklaring till blå färg hos grundlevande koraller. På djupet är det i stort sett bara det blåa ljuset som tränger ner på djupet (mest energi)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tips och tankar.

Nu har jag bytt lysrör, provar ett par rör som inte är lika intensivt blåa utan lite mer åt det röda hållet.

Har också ökat kalium tillsatsen och bytt ut mitt jod som var av ett annat fabrikat till samma som de övriga tillsatser jag använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag monterat 1 st Aqua Medic Reef White 15K, 1 st KZ Fidji Purple, 2 st Geismann Pure Actinic och 2 st Geismann Power Chrome Aquablue+.

På bild 1 sitter det Fauna Marins rör och på bild 2 ovanstånde rör, har inte satt dit Fidji Purple på bilden.

Inget ont om Fauna Marins rör de har gjort ett bra jobb i åtta månader och det är väl normalt att byta efter den tiden ungefär oavsett vilket fabrikat man har.

post-2168-14468916639266_thumb.jpg

post-2168-14468916639508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...