Hotrider Postat 10 januari 2009 Författare Postat 10 januari 2009 Hade tänkt att sätta i aktivt kol i akvariet.Har en jäkla massa tunt tyg som är färgat, detta kan väl inte göra någon skada, eller? Citera
Hotrider Postat 12 januari 2009 Författare Postat 12 januari 2009 Ny bild igen.Vad har folket att säga om dessa alger? Citera
ellizen Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 Vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag googlade lite på wg 310 igår och hittade en som sålde sådana för inte så hemskt hög summa. http://www.fish-street.com är sidan. Frakten går på ca 11 dollar. Citera
amatören Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 Det är bra alger oskar. När dom var i mitt kar så kryllade det av små djur. Citera
Hotrider Postat 13 januari 2009 Författare Postat 13 januari 2009 Vill fortfarande få tag på en bättre skummare, får bara vänta lite just nu...Okej Jonas, vill bara vara på den säkra sidan:D Citera
zooks Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Ska du ha akvariet stående i frigoliten?Vad det gäller skummare så är det bara att beställa en WG-310 från ebay... jag hade min hemma för under 170:- och det tog fem dagar. Citera
Hotrider Postat 13 januari 2009 Författare Postat 13 januari 2009 Hade tänkt att ha frigolit under, hade ingen hemma precis när jag startade karet...Ska skära bort kanterna runt om så det blir snyggare...Är rätt färsk när det gäller ebay... Citera
campokatt Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Ok ni som vet. Är detta skummaren att föredra till Nonoakvarier? Har visserligen ett molly men den här borde ju få plats i det oxå. Hur känliga är den för nivåskilnader i sumpen??Har kommat lite på AM Midiflotor själv, men den kanske inte får plats i ett CH. Citera
Hotrider Postat 14 januari 2009 Författare Postat 14 januari 2009 Finns det verklgen ingen affär inom Malmö gränserna som har saltvattensakvarer?Bortsett från Zoocity. Skulle vara trevlgt att äntlgen få slänga ner någon snigel.=) Citera
Mattias Malmö Postat 14 januari 2009 Postat 14 januari 2009 Fiske & Fiskar - fast jag var där för att jag ville fylla på med 2-3 sniglar och såg inga i nåt kar nån gång nu i helgen... dom kanske har fått in nu, eller hade nån nånstans som jag inte kunde se?Sen finns det ju Håkanstorps Zoo som tydligen ska ha börjat med salt alldeles nyligen, men jag vet inte alls hur långt kommet det är. Citera
Dream Postat 14 januari 2009 Postat 14 januari 2009 Det är väl inte inom Malmö gränsen, men Zoogiganten i Lomma är ju jättestora. Du har väl nån mil eller två dit kan jag tro.. (beroende på vart du bor) Citera
Hotrider Postat 14 januari 2009 Författare Postat 14 januari 2009 Lär bli att man får ta en sväng till Lomma imorgon, någon ska ska med?Tack. Citera
Hotrider Postat 15 januari 2009 Författare Postat 15 januari 2009 Får inte tag på Jonas(amatören) som jag köpte stenen av...Har hittat något som lever på LSen!Får hoppas att det är något som är positivt, hur håller jag detta vid liv?Det finns liknande över hela stenen, bra?Tacksam för snabba svar!!! Citera
Laggeman Postat 15 januari 2009 Postat 15 januari 2009 Är det den röda kalkalgen eller den gröna algen du menar?Hur som helst så är det ju inget du behöver bry dig om just nu. Citera
Hotrider Postat 15 januari 2009 Författare Postat 15 januari 2009 Syftar på den som är inringad. Om bilden är otydlig så ska jag försöka mig på att ta ett bättre kort.Den har typ fyra "rör" som sticker ut. Och den kan dra ihop sig. Citera
amatören Postat 15 januari 2009 Postat 15 januari 2009 är så oskar att jag är i sundsvall och sliter av mig. är på loggad efter 20 00 Citera
Laggeman Postat 15 januari 2009 Postat 15 januari 2009 Syftar på den som är inringad. Om bilden är otydlig så ska jag försöka mig på att ta ett bättre kort.Den har typ fyra "rör" som sticker ut. Och den kan dra ihop sig.Ah, såg ut som en vanlig fläck med kalkalg. Det kan vara en sjöpung, och de är bara bra vad jag vet. Citera
Hotrider Postat 15 januari 2009 Författare Postat 15 januari 2009 Inte så lätt att se när bilden är apdålig...men men.Finns det något sätt att få den större?Fortfarande tomt på invånare i karet, då jag har tänkt att ändra på saker och ting i det.Har en snygg BTN bakgrund i ett utav mina terrarier som är fast silikonad mot väggen, hur ska jag få bort den?Har fått förslaget att jag ska använda aceton då det löser silikon. Men då måste ju jag vara noga med att det aldrig rinner ner till botten då terrariet är silikonat där. Det är även väldigt svårt att komma åt bakom bakgrunden kan jag tillägga.Sen utblås-röret i Hotellet, är det bara att skruva bort det?Känns tryggare att fråga då det hela känns väldigt "plastigt" och risken är stor att man har sönder det.Sen har jag funderat lite på sump.Har letat här på SG och övriga sidor. Min första tanke var hur man skulle balansera upp rätt mängd vatten ner i sumpen som upp.Fått svaret att man skulle ha röret som går till sumpen högt upp så om returpumpen pajar så bränner man "bara" den. Någon som har en annan lösning på detta?Sen har jag funderat på skiten den suger in. Om allt går bokstavligen genom pumpen så kan det ju knappast vara stora saker som kommer ner i sumpen, eller?Känns ganska meningslöst förutom att man får större vattenvolym samt att man kan trycka i mer biologiskt filter. Citera
Hotrider Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Nu har jag inhandlat 2 sniglar, kunde inte hålla mig när jag ändå var där och tittade runt.Men det var ett jäkla pris för sniglar... Citera
stigigemla Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Aceton löser inte silikon.Har man en ytvattenavrinning i karet rinner det inte ut mer än vad man pumpar upp. (Litet mindre egentligen på grund av avdunstning).Om inget annat övertygar så har minst 90% av alla gamla saltisar sump till sina kar. Och du kan vara övertygad: Alla tänkbara lösningar har provats. Citera
Hotrider Postat 18 januari 2009 Författare Postat 18 januari 2009 Något annat förslag på vad som kan lösa upp silikonet?Väl medveten om att nästan alla har sump, men rent teoretiskt kommer ju inga stora "grejer" ner eftersom de åker genom pumpen.Och vilken är den bästa lösningen då?Sen kan jag tillägga att jag har nu sammanlagt 10 sniglar i mitt lilla kar (tack Daniel för hjälpen!). Dock är det 2 som inte har rört på sig än. Hoppas på det bästa.Snart dags att sätta in någon korall med:D Citera
amatören Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 Kniv använde jag när jag tog bort mitt silikon. En jättet tunt rakblad Citera
Hotrider Postat 18 januari 2009 Författare Postat 18 januari 2009 Jo men det är nästan omöjligt att komma åt den... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.