Gå till innehåll

Westerholms Hotell


Hotrider

Rekommenderade inlägg

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fiske & Fiskar - fast jag var där för att jag ville fylla på med 2-3 sniglar och såg inga i nåt kar nån gång nu i helgen... dom kanske har fått in nu, eller hade nån nånstans som jag inte kunde se?

Sen finns det ju Håkanstorps Zoo som tydligen ska ha börjat med salt alldeles nyligen, men jag vet inte alls hur långt kommet det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftar på den som är inringad. Om bilden är otydlig så ska jag försöka mig på att ta ett bättre kort.

Den har typ fyra "rör" som sticker ut. Och den kan dra ihop sig.

IMG_60471.JPG

Ah, såg ut som en vanlig fläck med kalkalg. :) Det kan vara en sjöpung, och de är bara bra vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så lätt att se när bilden är apdålig...men men.

Finns det något sätt att få den större?:D

Fortfarande tomt på invånare i karet, då jag har tänkt att ändra på saker och ting i det.

Har en snygg BTN bakgrund i ett utav mina terrarier som är fast silikonad mot väggen, hur ska jag få bort den?

Har fått förslaget att jag ska använda aceton då det löser silikon. Men då måste ju jag vara noga med att det aldrig rinner ner till botten då terrariet är silikonat där. Det är även väldigt svårt att komma åt bakom bakgrunden kan jag tillägga.

Sen utblås-röret i Hotellet, är det bara att skruva bort det?

Känns tryggare att fråga då det hela känns väldigt "plastigt" och risken är stor att man har sönder det.

Sen har jag funderat lite på sump.

Har letat här på SG och övriga sidor.

Min första tanke var hur man skulle balansera upp rätt mängd vatten ner i sumpen som upp.

Fått svaret att man skulle ha röret som går till sumpen högt upp så om returpumpen pajar så bränner man "bara" den.

Någon som har en annan lösning på detta?

Sen har jag funderat på skiten den suger in. Om allt går bokstavligen genom pumpen så kan det ju knappast vara stora saker som kommer ner i sumpen, eller?

Känns ganska meningslöst förutom att man får större vattenvolym samt att man kan trycka i mer biologiskt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aceton löser inte silikon.

Har man en ytvattenavrinning i karet rinner det inte ut mer än vad man pumpar upp. (Litet mindre egentligen på grund av avdunstning).

Om inget annat övertygar så har minst 90% av alla gamla saltisar sump till sina kar.

Och du kan vara övertygad: Alla tänkbara lösningar har provats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något annat förslag på vad som kan lösa upp silikonet?

Väl medveten om att nästan alla har sump, men rent teoretiskt kommer ju inga stora "grejer" ner eftersom de åker genom pumpen.

Och vilken är den bästa lösningen då?:D

Sen kan jag tillägga att jag har nu sammanlagt 10 sniglar i mitt lilla kar (tack Daniel för hjälpen!). Dock är det 2 som inte har rört på sig än. Hoppas på det bästa.

Snart dags att sätta in någon korall med:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...