Gå till innehåll

Nytt kar 180L


Bicolor

Rekommenderade inlägg

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu såhär tre-fyra veckor in på inkörningen av karet så lägger jag in ett par bilder.

Skummarna är två till antalet och är av modellen Boyu WG-310. Tycker att två skummar bättre än en, det är ju ganska klena saker som passar bäst i små burkar.

De ska bytas ut mot en Deltec MC500 som är på väg, skaffade 310:orna mest för att de är så små att jag inte behöver kapa sönder nåt och för att de är så ruskigt billiga.

Streamerpumpen jag beställde anlände trasig, väntar på reservdelar, därav alla fluval pumpar.

post-4303-14468916660787_thumb.jpg

post-4303-14468916660906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, köpte mina på ebay.de. Snart säljer jag väl i alla fall en här på forumets köp och sälj.

Behåller kanske en utifall att man får ett infall att ha ett litet salt vid sidan av.

Vet ej hur stora kar den räcker till men det är ju några som kör den i clownhotellen och de är väl på 58L, det kanske är lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar, ebay.de säger du, tror du det blir billigare att köpa därifrån än från ebay.com? iofs så kan jag ju kila in och titta själv, hehe, har kollat på ebay.com och där låg priset på Ca 100 spänn om jag fattat det rätt,, sen tillkommer ju frakt såklart, så den slutar väl på typ 170 spänn,

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, enda skillnaden är väl lite valutor och importregler. Eftersom Tyskland är inom EU och transaktionen genomförs i Euro så känns risken liten att det ska bli problem med tullen, har man otur och har handlat utanför eu så kan det tillkomma moms och ev tull. I detta fall ca 30 kr eller nåt liknande. Där jag köpte den så var priset inklusive frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så här ser det ut idag. "Ny" skummare, tack till "aerie" för affären.. Nu ska då skummaren räcka till en stund, det är en Deltec mc500 som jag har mycket goda erfarenheter av sen tidigare.

Kapade ett hål i täckluckan, det är ganska enkelt. I alla fall om man inte behöver ha utställningsskick.

Just ja, igår blev det en clownfisk till i karet så nu är de två.

post-4303-14468916673844_thumb.jpg

post-4303-14468916673961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde en snabb punktinsats för att bli av med glasrosen. Den var liten, kanske 1 cm stor och satt ganska bra till inne i en håla i stenen. Tog ut stenen och började med att grilla den lite med min lilla gasbrännare. Sen brände jag den en aning med en 370 grader varm lödkolv, därefter sköljde jag det lilla hålet med kokande vatten.

Lever den gör den det bra, hålets innandöme ser helt vitt och sterilt ut.

Sorry, men jag tål inte glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand ja, jo de hade jag tänkt mig men jag har inte funderat klart på om det blir nåt grovt korallgrus eller någon mer finkornig sand. Hursomhelst, det blir inget närmsta två månaderna i alla fall, jag vill komma förbi den värsta algsoppan först.

Småskummarna, nej tyvärr för din del Henrik så blev de sålda, hade ett par spekulanter som ringde dagen efter jag lade ut annonsen.

Mitt upplägg av stenarna är nu delvis saboterat av 5,5 kilo sten som fyller upp tomrummet i mitten. Blir att möblera om så småningom.

Kommer försöka hålla mig till planen med stenhögar på sidorna och lite öppnare i mitten, gärna med plats för diverse mjukisar och skivor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bökat och flyttat omkring en del ls, dels för att kunna göra rent framrutan plus den vänstra sidorutan, där står det en bänk och det är rätt skönt att kunna få ett till perspektiv på karet.

Kommer några bilder så småningom. Nu nöjer jag mig med en bild på två av eremiterna som ser ut att stå i skal-kö vid en intet ont anande turbo.. ha ha...

De är för roliga de små liven!

post-4303-14468916763218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, angående algätande fiskar så funderar jag främst kring två olika fiskar, blenniden escenius bicolor eller ev. en zebrasoma flavescens, blir det den senare så måste jag få tag i ett litet exemplar då karet är lite för litet... Salarias har jag inte så goda erfarenheter av men jag kanske har haft otur..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi hade inte heller nån större lycka med salarias. Men jag har haft en förut och då mådde den hur bra som helst......så det kan nog vara otur bara. Är en fantastisk algtuggande fisk i vanliga fall. Annars så verkar det som om det flyter på, har algsoppan börjat lägga sig? :-)

Vi hittade i alla fall lite roliga saker i vårt kar idag. En mininsjöstjärna som är blå, en svampliknade sak och en lite större borstmask som är klarröd. Allt detta på den nya stenen från Umeå. Har det kommit fram nått mer än krabban ur din nya LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är roligt när man upptäcker såna små små liv. När det gäller algsoppan så vete katten vad man kan göra mer än att vänta ut den. Större städparull kanske? Eller prova easylife flytande filtermedium. Vi kör med det och det har funkat relativt bra, har dock alldrig haft fullt så mycket alger....men kanske värt ett försök.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...