Gå till innehåll

Nytt kar 180L


Bicolor

Rekommenderade inlägg

Uppdatering: Inga inköp sen i maj, känns bra, men lite tråkigt.

Gröna skivanemonerna får snart inte föröka sig mer, de börjar vara lite här och där.

Euphylliorna har sett lite hängiga ut på sistone, men det kan bero på clownerna som har varit flitiga på att gosa i dem..

post-4303-14468918453228_thumb.jpg

post-4303-14468918453383_thumb.jpg

post-4303-14468918453521_thumb.jpg

post-4303-14468918453665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta är resultatet av en liten stunds pyssel. Två dioder räcker bra för ändamålet, karet är ju inte så stort..

Är "lite" irriterad, kameran lyckas inte alls fånga de gröna skivanemonerna bra, de ser bara blåa ut istället för den giftigt grönt lysande färgen...

post-4303-14468918616744_thumb.jpg

post-4303-14468918616887_thumb.jpg

post-4303-14468918617022_thumb.jpg

post-4303-14468918617169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Såg för några dagar sen hur eremiterna hade bytarkväll, en turbosnigel hade gått hädan och de satt och kalasade på den, sen blev det dragkamp, till och med terminator krabben gav sig in i matchen, han tyckte nog att det skulle vara gott med lite död snigel, men han fick ge sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Första intrycket, den är billig och jag har inte så stora krav på den.

Den pumpar på riktigt bra, hörs litegrann men jag vet inte hur stor skillnad det är mot en märkes- som tunze till exempel. Vill minnas att de hörs litegrann de också.

Ett bra budgetval känns det som, relativt tyst, bra magnetfäste, rätt pris.

Impelleraxeln är i metall, tiden får utvisa hur rostbenägen den är.

Det är en klar fördel ur hållfasthetssynpunkt, min koralia har keramisk axel, den var trasig vid leverans, och jag råkade ha sönder axeln på den idag när jag hade isär den och rengjorde den... :censur: Sånt är så irriterande!!

post-4303-14468918913247_thumb.jpg

Ändrat av Bicolor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minnet är selektivt, därför ska jag prova en ny taktik för att komma ihåg vattenbyten, jag skriver upp det här. Då kan jag se när det senast är gjort, och alla andra kan se hur jag förhoppningsvis sköter mina vattenbyten. Vill ju vara noga men är allt för lat.

Sådär, nu har jag gjort första vattenbytet i år. 20 liter.

Har en längre tid haft bekymmer med lågt Ca. Åtminstone säger mitt SERA-test att det är lågt, kring 300-320. Märkligt.

Jag testade nu mitt nyblandade vatten innan jag dumpade det i karet, det låg enligt testen på 320-340. Skumt! Behöver nog ett nytt test.

Jag har inte mätt salthalten med refraktometer då jag inte äger någon sådan, till detta v-byte vägde jag saltet och tillsatte enligt tabell på hinken till önskad salinitet och jag tycker att det ska "räcka" som mätmetod. Saltet ligger i försluten hink och har inte "klumpat ihop" sig, så det borde inte ha sugit åt sig en massa fukt som gör att vikten inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är andra vattenbytet på gång, fick slut salt förra gången.

Ska testa ca halten på det nya (coralife) och se om mitt test visar konstigt på det saltet också, bara för att se om det kan ha varit något konstigt med den förra byttan, det saltet var Red sea Coral Pro, som ju "ska" vara ett bra salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en bekant som har kört med dessa pumpar i drygt ett år. Tysta och driftsäkra men..

Impelleraxeln rostar. Efter ca 7-9 månader så började dom låta (förmodligen för att det blev glapp) och nu i helgen hjälpte jag han med en storrenovering av burken och då upptäkte vi att nästan samtliga impelleraxlar blivit så tunna att de gick att bryta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GimliX -> Ungefär som jag troode då, kvalitet vet de tyvärr inte vad det är.

Blev 20 liter vatten bytt idag. Slamsög bottnen, hittade ett par trevliga(?) överraskningar. En rätt så stor borstmask och en ormssjöstjärna i femkronas storlek. Kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och förresten, jag kollade mitt coralife salt, det visade ungefär samma ca-värde som redsea-saltet vid given koncentration, drygt 300 dvs mycket nära det värde jag får när jag testar vattnet i karet, dvs ca 300. Måste skaffa nytt ca-test...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har bytt 20 liter vatten idag, och vänt på skummaren, det tog ett tag att få motivation, fick tips om det för...ja det är nog snart ett år sen.

Plasten hade spruckit på den sidan fästet skulle sitta på, så det blev till att limma. Tog smältlim, snabbt och enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKummaren fick frispel igår och det skummade över ganska mycket innan jag såg det, det hade börjat rinna ner blött skum på baksidan av karet. Inget större problem då det gav med sig efter en stund. Hade tidigare på kvällen rengjort rutorna, det hade blivit rätt bra med alger på dem. Kanske var en del av orsaken, att det skulle skummas bort. Nåväl, allt ser OK ut idag.

Får bara hålla lite koll på skummaren ikväll när lyset släcks så den inte gör likadant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vet inte vad jag ska ta mig till med mina keliga clownfiskar...de myser i min sarcophyton, en ligger där mest hela dagarna och gosar...korallen ser inte ut att ta skada direkt, men den öppnar inte polyperna lika mycket. Skulle vara trevligt att prova ha en anemon, känns som jag ska söka efter nån av de minst svåra.

Bild på clownen och korallen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja då fick karet känna på vårat svenska klimat, hade varit borta 4 timmar igår och när jag kom hem på aftonsidan var ytterdörren öppen. Märkligt.

Karet står 2 m från dörren i hallen.

I köket var det 4 plusgrader.

Vattnet som brukar hålla ungefär 26 grader var nere i 20.

Allt verkar ok förutom en euphyllia som var mer ihopdragen än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var "bara" -25 när vi kom hem....ha ha jo nu har vi haft riktigt kallt rätt så länge, men det verkar ha börjat ge med sig, bara -13 just nu.

Lite offtopic, tog ut skotern på en tur igår, blev ett par mil på isen och i skogen. Riktigt kul. Nu börjar det på allvar bli skotersäsong, men några dm snö till skulle inte skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...