Gå till innehåll

Hur mycket Watt drar din burk egentligen!!


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Jag har skaffat mig en mätare ifrån Claes Olsson som man kan mäta hur mycket Watt burken drar per dygn . Man skriver in sitt kwp pris i den på en gång så kan man se sen efter ett dygn hur mycket burken kostar per dygn. Och jag kan säga att man blir lite mörkrädd när man kollar det vill jag lova. Min burk med ett antal pumpar 7st totalt Skummare,kalkreaktor,AC,Halogen 500w,Lysrör totalt 180w,Fosfatfilter, Och om jag har räknat ut rätt så kostar min burk ca 20-25kr per dygn i El(med det el pris vi har inkl alla avgifter). Och tar man då ex 23kr X 28 dagar = 640kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 750 liters med 800w belysning + lite pumpar drog något liknande när jag mätte.

Men det Hbmannen säger stämmer bra, har bara 20 grader inne på morgonen men när karet släcks på kvällen så har jag nästan 23grader. Visst värmer solen och andra elartiklar men burken gör ganska mycket. Det är ju som ett 25grader varmt element :)

När vi hade besök förut så fick jag kommentaren -"jag skulle aldrig ha ett sånt om det drog så mycket el, fatta vad det blir per år"..

Jag svarade bara: "Du röker för samma kostnad! Akvariet kommer förmodligen inte ta livet av mig, hur e det med dina cigaretter?" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknade nyligen ut hela driftkostnaden/dygn för min burk och förvånades allt lite av hur lite el den drar.

Elkostnad 8 kr

Tillsatser, tester och fiskmat 11 kr

Filtrering 4 kr

Däremot tillsatserna förvånade negativt med tanke på hur lite sånt jag använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mest intressanta i denna tråd är ju hur stor skillnad i kostnad Broder Isak och Ove B får fram med liknande storlek på akvarier.

Broder Isak: kostnad på 23 kr / 400l = 5,75 öre per liter och dygn

Ove B: kostnad på 8 kr / 450 l = 1,78 öre per liter och dygn

Kanske

Jag har mycket fler saker än vad Ove b har om jag inte har fel uppgifter.

Det är stor skillnad om man en typ maxi jet pump eller om du 1st Tunze pump a 4000l osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. hälften så dyr som den jag hade.

Kan den ta fram fasvinklen?

Jag skulle iallafall inte lita på den, inte efter vad jag såg med den jag hade.

Kan du prova att bara koppla en pump eller liknande till som du vet Watten på?

Mest för kuriosa.

Metallhalogen lampan min är en 2x250w sittandes i samma kåpa. Om jag sätter mätare i den så ligger förbrukningen på 440- 490w enligt den?? Hur tycker du att jag skall tolka det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte mätt utan räknat fram vad pumpar och rör kostar i energi.

Det mest intressanta i denna tråd är ju hur stor skillnad i kostnad Broder Isak och Ove B får fram med liknande storlek på akvarier.

Broder Isak: kostnad på 23 kr / 400l = 5,75 öre per liter och dygn

Ove B: kostnad på 8 kr / 450 l = 1,78 öre per liter och dygn

Kanske

post-2614-14468916535765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metallhalogen lampan min är en 2x250w sittandes i samma kåpa. Om jag sätter mätare i den så ligger förbrukningen på 440- 490w enligt den?? Hur tycker du att jag skall tolka det ?

Vet inte riktigt hur man ska tolka det, tycker man brukar få för mycke, inte för lite.

Kan du prova å köra en pump me?

Jag körde denna, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50250&path=304000000,325000000,329500000

Men vart välldans besviken på vad den presterade.

Stod att den klarade av att ta fram effektfaktorn, men det va en ren lögn.

En pump märkt 38W mättes fram som 68W, men om jag kopplade in två pumpar så låg värdet rätt rimligt. Sen skillde det sig om jag körde pumpen direkt på mätaren, eller om den gick genom profiluxen.

Kort sagt så fick jag inte många värden som man kunde lita på, så jag lämnade tillbaks den.

Känns säkrare att bara räkna fram förbrukningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min effektmätare visade 41w på 4 Tunzepumpar som borde visat 25W tillsammans. Aldeles för stort fel för att man skall vara säker. Lyckligtvis i "rätt" riktning så man inte lurar sig att tro att det är billigare än det är.

Jag tror inte heller man skall lita på angiven förbrukning på de prylar vi har. En del kan säkert tänkas ha varit lite generösa med sina angivelser.

Finns det något bra sätt att mäta?

Jag förutsätter att elmätaren man har i hemmet fixar dessa laster bättre? Annars ligger man ju pyrt till ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något bra sätt att mäta?

Det finns mätinstrument som klarar att mäta fasvinkeln och som därmed ger ett mer korrekt mätvärde.

På jobbet har jag provat en annan enkel mätare från conrad som heter Energy Monitor 3000, och den ger klart bättre mätvärden iallafall... Men man skall vara medveten om att det rör sig om hobbyinstrument.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...