Gå till innehåll

Glasrosorna invarderar mitt akvarium. Hjälp!!


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Jag hller på att strata upp mitt stora akvarium. Köpte begangnad sten billigt 40 kr kg på en affär i Skellefteå som lade ner sin salt avdelning. Problemet är att stenen är full av glasrosor och dom sprider sig föbaskat snabbt. Vad skall jag göra för att få bort glasrosen? Hur vet man om stenen är levande? Är den levande eller död när det växer glasrosor från den? Hur får man en sten levande igen?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa djur äter glasrosor (t ex pepparminträkor och pincettfiskar). Annars kan man spruta kalkvatten i dem med en kanyl, eller injicera ett medel som kallas Joes' Juice. Har du bara någon enstaka kan du mura in den med en klutt revepoxy, men det funkar ju inte i ditt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växer det glasrosor så är den väl levande?

Finns det något annat liv på den - t ex makroalger, rörmaskar, svampar, smådjur som kryper omkring?

Det är ett helvete att bli av med även ett mindre antal glasrosor - i alla fall utan en kanyl och det måste man väl låtsas vara knarkare för att få köpa? Jag gissar att "gifter", antingen hemmablandade eller köpta som Aiptasia Exit eller Joe's Juice är mycket lättare om man kan injicera direkt in i dom utan att behöva få in det i munnen på dom med en trubbig spruta.

Om jag hade köpt sten som var "full med glasrosor" så hade jag övervägt följande alternativ:

1. Släng skiten och köp ny med hanterbart antal på.

2. Köpa eller låna en pincettfisk och hoppas den rensar upp det värsta.

3. Köpa ett större antal pepparminträkor och inte mata så de inte har annat val än att käka.

4. Se om jag kunde få tag på den där nakensnäckan som äter glasrosor, va hete den Berghia Vernånting...

5. Försöka fixa fram en kanyl och se om det går lättare att döda dom med injicering.

Det baserar jag på hur vansinnigt svårt jag hade att bli av med mina ca 10-12 st. Om jag gav mig på alla rejält en natt (med saltlösning, kokande vatten, Aiptasia Exit) så var jag glad om överhuvudtaget 1 visade sig försvunnit nästa morgon. Oftare hittade jag fler nya än vad som försvann. Till slut köpte jag pepparminträkor som decimerade antalet. Tyvärr tror jag en räka har dött och att det var just den som åt glasrosor för senaste tiden har jag bara sett 1 räka och jag har upptäckt 2 nya glasrosor som verkar få vara i fred. Tror det är dags att köpa fler... eller ge mig på dom 2 själv och se om det är ett antal som är hanterbart att själv avliva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du tittar på stenen när det har vart släkt i karet i en timme ungefär och när det är helt mörkt i rummet kommer du att se en massa små djur på stenen förhoppningsvis. fins ju risk att stenen du köpte är medicinerad om den kommer från ett zoo.. och det är ju inte så bra.

glasrosor tar du bort med en spruta som är fyld med kokande vatten. spruta det på rosen och in i hålt den sitter. då får du bort dom. sen kan du köpa pepparmintsräkor. som äter upp dom små..

jag skulle köpt några kg ny LS också för att få in lite mer nya bakterier och djur..

lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns trubbiga kanyler man kan få tag på hos tandläkaren eller vårdcentraler om man ser pålitlig ut - de används för att spola rent i t ex tandköttsfickor med. De är tillräckligt vassa för att få in i en glasros. Enligt min erfarenhet funkar inte kokande vatten så bra - särskilt inte om rosen sitter knepigt till. Kalkvatten är inte heller giftigt för akvariet. Det är en koncentrerad lösning kalciumhydroxid, går att blanda själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är bra att tillsätta ny sten. endel säger att man ska byta ut 10% av stenen man har i karet varje år bara för att få in nya bakterier och djur.

om du tar dom med en pinset så kommer du säkert bara ha sönder rosen och den kommer att sprida sig ennu mera.

lägg upp en bild så vi får se hur det ser ut. är ganska lätt att se om stenen ser bra ut eller inte då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara plocka bort dem med en pincett?

Minsta lilla mikroskopiska vävnadsfragment som är kvar på stenen kan (läs: kommer med största sannolikhet) växa ut till en ny. Rycker man loss en, brukar småkladdet som är kvar på stenen växa ut till flera nya.

Därför man injicerar dom så att hela vävnaden dör. Eller använder djur som äter upp hela härligheten.

Det är inte för inte jag i flera högst seriösa böcker sett författaren benämna dom Satans avföda och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den/de pepparmintsräkor jag införskaffade som glasrosätare, var för små för största glasrosen, så det blev glasrosen som fick sig ett skrovmål. Dyrt att mata glasroser med räkor á 120 riksdaler. Därför nyttajde jag därefter Joes' Juice på de största glasrosorna, och släppte därefter in nya pepparmintsräkor, som nu håller glasrosorna "hyggligt" tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sprutade kokande vatten på dom värsta igår. Ser dessvärre ingen skilnad idag. Om dom nu är döda av det kokande vattnet hur fr man bort dem från stenen? Ramlar dom bort eller tar jag bara bort dem med en pincett? Eftersom jag bor väldigt olägligt till för att ha saltvattensfiksar så är jag skepriskt till att jag kan få tag p en Acreichthys tomentosus. Jag kommer inte att ha ngra korlller så det spelar ingen roll om de inte är revsäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa

Jag hller på att strata upp mitt stora akvarium. Köpte begangnad sten billigt 40 kr kg på en affär i Skellefteå som lade ner sin salt avdelning. Problemet är att stenen är full av glasrosor och dom sprider sig föbaskat snabbt. Vad skall jag göra för att få bort glasrosen? Hur vet man om stenen är levande? Är den levande eller död när det växer glasrosor från den? Hur får man en sten levande igen?

Tacksam för svar!

Jag tror det var den stenen jag tittade på för ett år sen skulle jag tro. Jag tycker inte den var värd 40 kr/kg. Den var nerlusad med glasrosor och jag såg då inget småliv på den trots att den låg i ett kar utan fisk. Den var dessutom full med fulager.

Arbetet för att få bort glasrosorna uppväger inte det billigare priset tycker jag tyvärr. Bästa tipset är väl att skaffa ett gäng pepparmintsräkor eller någon annan av de djur som föreslås för att ta alla dessa glasrosor för hand är inget jag skulle ge mig in på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag hade ne del glasrroser...men jag fick bort dem genom att ta lite saft från en citron och spruta in i glasrosen med en liten kanyl. För mig funkade detta knepet utmärkt, hoppas att det ska funka för dig med. Det är ju i allafall värt att prova:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag såg stenen inne på den zooaffären och blev lite sugen, jag hade precis beslutat mig för att starta upp igen men det slutade för min del med ny dyrare sten. Mycket på grund av alla glasrosor. Då jag tog upp glasrosorna med handlaren tyckte han inte att det var så farligt och att det ju finns djur som äter dem....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen jag hade ihjäl en av mina svampar i mitt nano så är jag emot kemisk bekämpning.

När jag fick några glasrosor så köpte jag på mig ett par pepparmintsräkor och drog ner på matningen, detta gjorde att de gick på glasrosorna och de är numera utrotade totalt utan kemiska medel.

Litar inte ett smack på kemiska medel oavsett om de sägs vara säkra för ditt och datt.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vet inte hur bra dom har skött stenen heller i djur affären. Har sett nå ludd på baksidan av vissa stenar så jag tror den lever iaf. Jag har bestämt mig för att byta ut ca. 50 % av stenen och köpa ny fin dyr sten (180 kr/kg här uppe) och köra med ett antal pepparmintare och ev. en pincett fisk eller något. Vad tror ni om det eller kommer glasrosorna att invardera den nya stenen? Förresten såg att min zoohandlare hade medel mot glasrosor. Någon som provat det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det vore bäst att få bort glasrosorna helt innan du sätter i mer sten, annars sprider de sig till den nya stenen. Kanske lika bra att ha kvar all den sten du har och köpa djur som äter dem, precis som du har tänkt. Fick bort dem på det sättet själv.

Pincettfisken Chelmon Rostratus brukar äta dem, men det är inte alla exemplar som gör det. Märkte själv att om jag matade mycket så struntade den i glasrosorna, kanske var godare med artemia än apitasia...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar pepparmintsräka.

Japp, de kommer att etablera sig på den nya stenen.

Allt vad medel heter, Joe´s och Aipex etc har jag personligen inget över för. Det ser ut att fungera men jag upplever att efter ett par dagar kommer roserna tillbaka med nya krafter. har oxå provat med Hetvatten i olika former, Kalk, Citron etc fungerar kanske på de små men mer än så är det inte. Antingen gör jag fel, jag har provat att injicera lösningar i dem, chocka dem med pustar och sedan injicerat vätskor utan något "bättre" resultat.

Pincettfisken tar väl oxå små rörmaskar och jäktar de större om jag har förstått det hela rätt och det gör att jag väljer bort den och ropar högt "Pepparmint". Ps. Jag r amatör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog prövat dem flesta "stridsåtgärder" som finns inklusive pepparmint räkor, för att få bort glasrosor och det som slutligen fungerade var när jag köpte en fjäril, C. auriga, som dem äntligen försvann.

Dock så är ju fjärilar kända för att även käka en del koraller m m och detta har även denna fisk gjort. Dock inte så mycket så korallerna har dött.

Apropå kemiska medel, så prövade jag också dessa. Dock så fungerade dem inte alls. Vet ej riktigt varför. Jag har tidigare i andra akvarium alltid kört med kalvatten lösning som jag har injicerat anemonerna med och det har alltid fungerat. Dock inte denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...