Gå till innehåll

skummare till kar med aluram


Bostelin

Rekommenderade inlägg

Jag letar efter en skummare till mitt 400 liters kar(ingen sump). Karet har (tyvärr) en aluram som gör valet lite svårare.

Jag hade gärna köpt en Tunze 9010 med magnetfäste men blir inte riktigt klok på om Aluramen på mitt kar gör det svårt att fästa den och få rätt djup.

Har även tittat på Deltec mce600 men tror att aluramen gör det svårt att fästa även denna.

Borde jag istället titta på extern skummare typ schuran jetskim. Och ha en matarpump i karet och själva skummaren vid sidan karet. Hur säkra är den här typen av skummarna för läckage?

Mycket tacksam för era synpunkter och konkreta tips på en effektiv och tyst skummare till mitt 400 liters sumplösa kar med aluram. (mycket fisk och lite enkla koraller)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag letar efter en skummare till mitt 400 liters kar(ingen sump). Karet har (tyvärr) en aluram som gör valet lite svårare.

Jag hade gärna köpt en Tunze 9010 med magnetfäste men blir inte riktigt klok på om Aluramen på mitt kar gör det svårt att fästa den och få rätt djup.

Har även tittat på Deltec mce600 men tror att aluramen gör det svårt att fästa även denna.

Borde jag istället titta på extern skummare typ schuran jetskim. Och ha en matarpump i karet och själva skummaren vid sidan karet. Hur säkra är den här typen av skummarna för läckage?

Mycket tacksam för era synpunkter och konkreta tips på en effektiv och tyst skummare till mitt 400 liters sumplösa kar med aluram. (mycket fisk och lite enkla koraller)

Jag tror en Mce600 skulle funka även på ditt aluminium ram, den klarar ca 7cm ram så där är det nog inget problem, det som är lite jobbigt med att ha skummare hänga är om den skummar över så blir det blött på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror en Mce600 skulle funka även på ditt aluminium ram, den klarar ca 7cm ram så där är det nog inget problem, det som är lite jobbigt med att ha skummare hänga är om den skummar över så blir det blött på golvet.

Varför skulle det bli blött på golvet? Mce600 är ju byggd så att om koppen är full rinner det tillbaka ner i första kammaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det bli blött på golvet? Mce600 är ju byggd så att om koppen är full rinner det tillbaka ner i första kammaren :)

min läckte tex mellan koppen och själva skummaren = tapeten paj , jag har förpassat min till källarförådet.

men den lär ju går att montera på ett kar med aluram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är den byggd så, sen om det fungerar är ju en annan sak. på min ex funkar det inte men den står i sumpen så det gör inget,.

Sitter koppen dåligt i skummaren så att vatten trycks upp på sidorna? Dvs är det glapp mot runt om?

Jag märkde när jag höjde mediafacket en bit så att det förhindrade vattnet från att ta sig ur skummaren att vattnet tryckets ut runt om mediafacket. Men annars har jag inte haft några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter koppen dåligt i skummaren så att vatten trycks upp på sidorna? Dvs är det glapp mot runt om?

Jag märkde när jag höjde mediafacket en bit så att det förhindrade vattnet från att ta sig ur skummaren att vattnet tryckets ut runt om mediafacket. Men annars har jag inte haft några problem.

Nej den sitter inte dåligt, när det skummar över så gör den det över hålet i skummarkoppen så det rinner över den alltså hinner inte röret svälja om du förstår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar kanon för mig med en Deltec mce600. och aluram på min burk.

Kör ett 540 Liters med Deltec mce600 det har aldrig skummat över som sagt redan det rinner ut i karet igen om du har så hård skummning.

Men jag har ju bara kört ett år med den här burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar kanon för mig med en Deltec mce600. och aluram på min burk.

Kör ett 540 Liters med Deltec mce600 det har aldrig skummat över som sagt redan det rinner ut i karet igen om du har så hård skummning.

Men jag har ju bara kört ett år med den här burken.

Hur ser din aluram ut? Är den "fasad" på samma sätt som Åleds karens ram är. Min ram ser ut sähär: http://www.aleds.se/news/visa.asp?QNewsId=9619562

Tror förövrigt att jag kommit på en lösning som gör att jag kan ha Tunze's skummare. Men den får ju iofs både dåliga och bra "recensioner". Så jag vet inte. Men det är ju så med de flesta skummare verkar det som...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte rikktigt hur jag ska göra. Man blir ju lite trött när man läser om de olika skummarna. Väsnas dom inte så svämmar dom över eller fungerar väldigt dåligt.

Men kanske jag helt enkelt väntar tills jag (återigen) har flyttat och då kan ha akvariet i annat rum än sovrummet. Då gör det inte så mycket om skummaren väsnas.

Tills dess så får jag kanske fortsätta att som jag gör nu. Med låg belastning, zeolit osv. Det vore dock kul att prova på det här med skummare. Att lyfta ut skiten från karet som man gör med skummare låter sunt.

(SKulle helst vilja köpa nytt kar med ytavrinning och sump inbyggt i karet. Och ha skummaren där. Får se om jag får råd med det.)

Hittade en skummare från Ferplast som jag eventuellt testar. http://www.ferplast.com/news_scheda_eng.php/id_news=12 modell 550

Hursomhelst, tack ska ni ha för era tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo, dom är ju säkert bra. Men vilken prissättning...

Jag kan(i värsta fall) sträcka mig till 4-6 tusen men sedan får det vara stopp. Men då ska den också vara knäpptyst, ha en överlägsen skummning, och därtill helt säker från att svämma över.:ler:

Skämt åsido så tyckte jag Tunze's skummare 9010 eller 9015 kändes helt perfekt för mig. Tills jag "sprang på" en hel dröse negativt om de här skummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått tipset om överrinningsbox tidigare. Men såg på någon av de boxarna som jag tittade på, tror det var tunze's, att jag var tvungen att sänka vattennivån i huvudkaret för att kunna ha en sådan. Tror det var 8-10cm. Så jag brydde mig inte om det efter det. (Fast egentligen borde man ju kunna höja boxen istället...)Kommer inte ihåg om man kunde ha dom på alurams akvarium.

(Kar lämpligt som kanske kunde vara lämpligt som sump har jag iofs redan. Ett litet alurams-kar till som nu står tom på c:a 80 liter. Jag har även några pumpar över tex eheim 1250 och 60)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kar är med aluram och jag har box till det stora. Vattennivån är inte synlig.

Hade jag kunnat borra det så hade jag gjort så i stället för box. Men vinningen är stor med sump (har tre st parllell kopplade på ca 600L).

Det var någon här på guiden som satte ljuddämpande mattor innanför skåpsluckorna för att minska på ljudet från skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Vilken box använder du dig av?

Jag har bara en vanlig aluställning. Tyvärr inget skåp.

Om 80 liters karet storleksmässigt är ok som sump så kanske jag kan få in det vid sidan om huvudkaret. Jag får iofs nog in det under huvudkaret också men kommer nog få svårt att få i en skummare och sköta den när den står där.

Använder man förresten alltid pvc rör till och från boxen eller går det bra även med vanlig slang. Typ denna : http://www.pwss.nu/product.php?productid=564&cat=0&page=4

edit: skrev tidigare att man kanske kunde höja boxen. Men det går ju inte...:) Såg också på schurans box att man på den använder sig av 32 mm slang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze 9005 (Reefpack 500) och har väl varit ganska missnöjd men efter att ha läst en hel del i trådarna om dessa skummare på Tunze-delen på Reefcentral har jag fått den att bättra sig.

Bland annat så hade många skummare från 2007, som min är, fel på passformen på en grej vid luftanslutningen vid pumpen så dom sög även in vatten där (svårt att upptäcka om man inte vet om det) och det minskar skumningen. En del har klämt luftslangen med motorn när dom haft isär och satt ihop den.

Min skummar bra nu när koppen är rengjord men efter 3 dagar som på bilden är det dags igen för då har det byggts upp mycket skräp på insidan röret i koppen och skumningen minskar rejält, fast skum trycks ut vid lufthålen, kanske beror på att den är så låg.

attachment.php?attachmentid=29394&stc=1&d=1231884786

Undrar hur ofta andra får rengöra sin kopp/skummare för att behålla bästa/bra skumning?

Men visst jag har också läst "många" trådar om folk som har problem med dom, (men undrar hur många detta är jämfört med skummare dom sålt?) och det verkar ju som rent konstruktionsfel när dom inte får något skum alls, men det finns även dom som funkar bra som i den här tråden: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1136100

Jag har ingen annan skummare att jämföra med så kan inte råda dig åt ena eller andra hållet tyvärr, den är iallafall väldigt tyst och diskret i karet.

post-1225-14468916618319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också fått intrycket att det är ett konstruktionfel på en del av deras skummare.

Ett sådant reefpack som du har verkar ju inte fel. Smidig lösning med ytavrinng.

För stunden känns det som jag istället ska ligga lite lågt med skummare. Hoppas på att jag ska flytta i år och då kommer läget bli lite annat.

Kommer inte att ha akvariet i sovrummet och då spelar det ingen roll om det porlar från ytavrinningen eller om skummaren låter. Ingen platsbrist heller så jag satsar nog istället på någon sumplösning och har en skummare där istället. Typ Deltec APF600 eller Fauna Marins.

Kanske jag satsar på en lite underdimensionerad invändig skummare medans jag bor som jag gör. En mindre skummare bör ju vara lite tystare och som ett komplement till min nuvarande skötsel så blir det nog rätt ok tills jag får möjlighet till något bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte bygga en liten invändig sump istället och sätta skummaren där i?

400 liter är tillräckligt stort för att avgränsa en hörna till sumpen, du kan då sätta din doppvärmare och tempavkännare tex där i. (Om du har en extern tempvisare.)

Bygg en hörna av glas, klä in den med BTN slimline, justera avrinningen och sätt i en returpump med utlopp en bit bort, sätt den i valfri hörna och du är färdig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...