Gå till innehåll

Team Clown Hotell


Hotrider

Rekommenderade inlägg

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hade UV't på en av pumparna i sista facket ett tag, men tog bort det för några månader sen och kör nu utan.

Jag har två Hydor Pico pumpar, en på 1120l/h och den andra på 385l/h.

Båda pumparna är kopplade till Hydor Flo (roterande utblås).

Har inga bilder här, men fråga om det är något mer...

Ok. SKa testa lite "byggen" i helgen med mitt då. tack för svaren. Lägger upp bilder på det senare i veckan också. Mitt har varit igång i ca 6-7 månader efter en mindre crash förra sommarn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis beställt en WG310 skummare till mitt kar (som ännu inte är uppstartat). Jag har dock sett att flera av er plockat bort originalpumpen i fack 1 inkl. UV-C när ni installerat en WG 310. Min fråga är om man kan ha originalpumpen kvar med UV-C och bara låta denna "blåsa" vidare vattnet till fack 2? Jag planerar att köra WG310:an i fack 2 och originalpump 2 (720l/h) i fack 4. Behöver man mer pumpeffekt än det tror ni? (Jag kör en Hydor Nano ute i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Gnarkill för snabbt svar! Jag har den nyare versionen av Clown hotellet med dubbla pumpar. Det sitter således redan en pump i sista facket som är kopplat till ett rör för utblås i karet. Därför tänkte jag att originalpump 1 kanske kan sitta kvar där den sitter. Tror du på det?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också version 2 av clown hotellet, jag gjorde som så att jag tog bort skummare och uv-c och sedan flyttade jag skummar pumpen till det sista facket för att få bättre ytavrinning och för att få bättre flöde i sumpen samt för att öka cirkulationen i själva akvariet. Så i sista facket sitter nu båda orinal pumparna och det funkar jätte bra, allt blev mycket bättre så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag, du kör alltså med två pumpar i sista facket istället. Det blir nog till att testa det för min del också då! Tack för tipset! Jag har byggt en ytavrinningskammare (a´la Lasse) av en bakgrundsmodul, återstår att se hur det kommer att fungera! Kommer förmodligen att täta igen de nedersta insugen och bara köra de två översta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

föresten är det någon som har ändrat riktining på någon av kyl fläktarna i sitt hotell någongång?

Jag funderade på det, men efter att ha tittat på konstruktionen så övergav jag idén. Funktionen är sådan att luften ska sugas in i fram på locket, sen gå förbi lysrören och sedan ut. Byter man rikting på en av fläktarna så kommer luften bara cirkulera i bakkant mellan fläktarna, vilket lär vara sämre ur kylsynpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som har råkat ut för att dioderna i rampen har pajjat?

Iaf så löste det sig för min del. Imazoo ska skicka en helt ny lysramp till mig. Hoppas man får med lampor oxå!:D

Ha d!

Jag hade glappkontakt på mina dioder som berodde på kallödning, så det vara bara att löda om dom så funkade allt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jag tycker värmen i karet blir alldeles för hög, även fast jag har tagit bort doppvärmaren och Uv-c.

så jag tänkte om man kanske kunde vända fläktarna så att dom bara blåser in kall luft, men det kanske inte är så bra ide som du säger Zooks

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vänt den ena fläkten för att kolla om det skulle fungera bättre. Det ända jag kan se är att den samlas en hel del damm på insidan nu. Men det tar jag bort nån gång per halvår eller så. Bukar också öppna locket, ha nån typ av trasa ovanpå och sen blåsa rent luftgallrena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då bör vi ha det likadant just nu efter att jag vänt på en fläkt. Jag har nämligen Clownhotell Version 1. Så jag tror att båda mina fläktar satt för att blåsa utåt från början.

Jag öppnar bara upp locket helt och skruvar försiktigt loss alla skruvarna för plastskivan för att komma in till fläktar och annat skoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha okej. Ja nå jag ska fundera lite på om ja ska orka börja pilla där under något, eller om man kan hitta någon annan form av lösning som gör att man inte har lika hög temp i karet.

för jag tycker 27-28 grader är mycket för varmt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha okej. Ja nå jag ska fundera lite på om ja ska orka börja pilla där under något, eller om man kan hitta någon annan form av lösning som gör att man inte har lika hög temp i karet.

för jag tycker 27-28 grader är mycket för varmt

Hur varmt har du i rummet där akvariet står?

Ett tips är att plocka ut drosslarna ur locket och ha dom en bit ifrån akvariet då dom blir väldigt varma.

Annars så är den enklaste metoden för att sänka tempen att sätta en fläkt som blåser på vattenytan för att öka avdunstningen. Om ditt lock ser ut som mitt så sitter det ett galler på varje sida i framkant ovanpå locket, sikta in fläkten så den blåser där så kan du ha kvar locket på och ändå få kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, någon som vet hur UV-C't sitter? Jag tror jag har första versionen av clownhotell där UV-C sitter i första facket vid ytavrinningen.

Är det bara att dra upp det om man vill ta bort det?

Jag har filtersvampar där som sitter runt UV-C oxå som jag tänkte ta upp och rengöra men de sitter lixom runt UV-C så svårt att bara ta upp svampen utan att ta upp UV-C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är iaf nöjd att jag får en ny.=D

Då kan jag använda den jag har till ngt annat kar.

Ack vad fel man kan ha!

Fick hem den "nya" lysrampen idad.

Visade sig att den inte alls är ny. Grejer som är sönder på den är bland annat dioderna funkar inte, fläktar står still, saker ligger löst i den som har lett till att plasten har smält, sprickor m.m....

Listan kan göras lång.

Jag tycker detta är helt vansinnigt hur man kan göra så, speciellt när man säger att den kommer vara ny!

Sen har det kostat mig soppa pengar att åka till affären och hämta ut den.

Tror ni man kan kräva någon slags kompensation för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns helt fel är det bara att dra loss UV-C't från pumpen.

hm, jag vet inte alls hur det ser ut där bakom. Vilken pump är det du menar? Den som tillhör UV-C't?

Är lite rädd att börja rycka och ha mig där bak om jag skulle ha sönder nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...