Gå till innehåll

Clown vs clown


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jo jag undrar om det går att ha Orange clownfisk (Amphiprion ocellaris) och Tomat clownfisk (Amphiprion frenatus) ihop med varan.

Eller finns det risk för att det éna "paret" går under.

Bromma Zoo har nu nämligen både orange och tomat som ser väldigt fina ut och dom sälgs 2 för 150:-

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört så är tomaten riktigt aggressiv (i alla fall ur en nybörjares ögon)..

I min 37 liters burk har jag två damseller (den fredligaste av frökenfiskarna), men när jag la i en yellow watchman och en salarias, då, var de inte så fredliga längre.. 450 kr fisk försvann över en natt..

det är inte så roligt att köpa dyra fiskar, där någon av dem kan vara territoriell och äta/döda den andre.. om så händer..

jag känner det själv som ett misslyckande om någon fisk dör.. det är inte kul att misslyckas..

i alla fall.. tomatklownen är klart den finaste klownen.. tråkigt att den e lite aggressiv.. eller tuff..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Trilobite helt och fullt TomatClowner är aggresiva har en i mitt kar och han följde med från mitt 250liters kar samt har där gått ihop med 2st occellaris. I det gammla karet var han hela tiden efter mina occellaris men är lungnare idag i mitt Percula 120 som är betydligt större men ändå så kan han få försig att göra utfall mot mina occellaris, Så jag rekomenderar inte en Tomatclown ihop med occellaris i en så liten burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du ju prova....fungerar det inte så lämna in dem ena av dom.

hel idioti att trycka ner 4st clowner i så pass litet kar..

kan nog inte bli mkt mer än knas mellan dem då tyvärr!

Sen så är frenatusen den aggresivaste fisk jag stött på änsålänge men då var dem två jag hade vuxna iofs.. men dom hade ihjäl X antal fiskar för mig så jag skänkte tillslut bort dem jag hade här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för samtliga svar, kan lungt medela att inte vart några tomater p.g.a fler orsaker.

Några tomat clowner lär det absolut inte bli i framtiden!

Jag vill så klart inte ha någon agressivitet i karet, vilket gäller oss alla misstänker jag.

Plus att jag tänkte nog lite för mycket där ett tag och mest på ett framtida kar då man har bytt upp sig.

Lite synd då tomat clonwer är väldigt fina även sammets clownen som är min personliga favorit men att den är agresiv visste jag redan om.

Har även sett/läst här att dessa burkar (som jag har clown hotell) igentligen är lite för små för clowner right ?!

Har nu 2st Ocellaris, 1 blennid och 1 liten Neosynchiropus ocellatus plus 1 liten putsare (räka) och pistolen sammtliga ser ut att trivas/mår bra.

Kommer inom någon månad att skaffa ett större kar, några av invånarna kommer att få flytta in där.

Hur ser det ut med som andra arterna (clonwer) går det att "blanda" ha två olika par/arter i samma burk (nyfiken som man är, plus att undvika ett idiotköp.)

jag kommer personligen inte ha något akvarium som är större än 200/250L i dags läget då jag bor i en etta tyvärr.

ps. tack till alla er som (orkar stå ut med oss nybörjare!!) :)

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...