Peter Haack Postat 5 februari 2009 Författare Postat 5 februari 2009 Vad jag har lärt mig bör Ph ligga mellan 8-8,3Intressant prjekt det här. Jag har ocksp funderat på att starta en liten kub, men har varken tid eller råd just nu. Jag har redan mitt clownhotell.Tänkte fråga om Exotic zoo har ngt kul det har du kanske koll på Jorgen?
stigigemla Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Du har fått fel pH- värde från stickan. Köp en speciell saltvattenstest som visar pH bra mellan 7,8 och 8,4. Blandar du litet salt med osmosvatten i ett glas och låter det stå tills i kväll så har du med 99% säkerhet pH mellan 8,1 och 8,3.
Marie_hbg Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Hehe kan du lita på att jag skall Manne, tack för inbjudan.Såg du hade lite gott över så jag får nog ratta bortom dig ASAPFinns det verkligen ingen närma mig som har saltkar typ Markaryd Örkelljunga Åsljunga Skånes Fagerhult?Men Hässleholm är ju bara 4mil så det är en lugn sträcka =)Vi får ta och göra en Skåne träff eller va säger ni ? =D
Peter Haack Postat 5 februari 2009 Författare Postat 5 februari 2009 Du har fått fel pH- värde från stickan. Köp en speciell saltvattenstest som visar pH bra mellan 7,8 och 8,4. Blandar du litet salt med osmosvatten i ett glas och låter det stå tills i kväll så har du med 99% säkerhet pH mellan 8,1 och 8,3.Ah just det ja det stämmer dessa får fel regens då de inte har salt som mätning stämmer..Plockar med mig vatten till jobbet ist så kan jag kika på det med riktiga grejer...Tack Stigigemla
Peter Haack Postat 5 februari 2009 Författare Postat 5 februari 2009 Vi får ta och göra en Skåne träff eller va säger ni ? =DHehe ja det får vi göra..
Laggeman Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Peter, läs gärna den artikel som Scooby_Doo har skrivit:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505
_Manne_ Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Hehe ja det får vi göra..vi har lite träffar då o då här nere i skåne, finns en tråd 'SVG-SYD' där det skrivs en hel delom dessa möten.. men för lite insperation så skulle du haacken o marie kunna dyka upp o ta en titt här om ni känner för det.!mvh manne
jorgen Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Tänkte fråga om Exotic zoo har ngt kul det har du kanske koll på Jorgen?Dom har tyvärr inte så mycket kul inne just nu, för dom har något problem med deras osmos-anläggning. Så de köpte inte in nytt föräns det är fixat.
Peter Haack Postat 9 februari 2009 Författare Postat 9 februari 2009 Inte mycket som hänt i burken, jag har bytt vatten och jag ligger staigt kvar på bra värden har idag tagit med mig vatten och testat på jobbet.1.026temp i karet 25.3KH 8pH 8.1Jag har inte kommit iväg för att handla ngra djur eller annat för den delen.Jag har nu fått dessa bruna alger i grusen med, bra / dåligt? Eller det är som i sötvattenskaret typ kisel alger.inget annat okänt har krypit ur stenen jag har 7 hela rörmaskar som jag sett iaf på en o samma gång.Matning med krill, smulade algtabletter och lite bosmider, ja jag har inte öst i detta utan vi snackar mycket lite mat och detta har gått ner i karet varannan dag.Just det Tack Henrik Karlsson alias Scooby_Doo (Saltvattenskemi för dummies) och tack stig för tipset om den.Jag har printat ut den I färg hehe och den ligger här har läst den lite då o då
_Manne_ Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 det är troligen kiselalger, blir ofta en sådan fast i starten av ett kar, normat försvinner det efter ett tag, eller så fixar man sin lilla städpatrull som löser det åt en.mvh manne
Peter Haack Postat 9 februari 2009 Författare Postat 9 februari 2009 det är troligen kiselalger, blir ofta en sådan fast i starten av ett kar, normat försvinner det efter ett tag, eller så fixar man sin lilla städpatrull som löser det åt en.mvh manneVill det säga att min hink fungerar då?
Peter Haack Postat 15 mars 2009 Författare Postat 15 mars 2009 Mitt micro är numera 60liter =O)Gjorde lite inköp på Zoogiganten(de speglar sina priser i namnet eller?)Köpte en levande sten på 1.5 kilo kostade 358spänn men den är nog stendöd för inte ens en rörmask har kommit ur den =O(((Jag köpte levande sand med vad som lever i den vet jag inte för det är med sten dött..köpte två turbosnäckor och en blåbenad och en rödbenad ermitnu är jag ute efte fraggar och snygga alger, och gärna "levande" sten..så jag sticker väl till annonserna nu =O)
Lasse Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 köpte två turbosnäckor och en blåbenad och en rödbenad ermitDe va la bra att de inte var stendöda i alla fall MVH Lasse
Peter Haack Postat 15 mars 2009 Författare Postat 15 mars 2009 De va la bra att de inte var stendöda i alla fall MVH LasseDet har du ju rätt i Lasse.. =O) Kanske för att jag själv valde ut dem som rörde på sig..=O)Ngn som vet var man får tag på skal som är 1.5 2 2.5 3 cm till ermiter?
_Manne_ Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Det har du ju rätt i Lasse.. =O) Kanske för att jag själv valde ut dem som rörde på sig..=O)Ngn som vet var man får tag på skal som är 1.5 2 2.5 3 cm till ermiter?hör med din kompis marie , tror hon hade annons ute innan.. alternativet är nog att någonmed större kar rotar lite efter något skal efter döda snäckor..mvh manne
Peter Haack Postat 15 mars 2009 Författare Postat 15 mars 2009 hör med din kompis marie , tror hon hade annons ute innan.. alternativet är nog att någonmed större kar rotar lite efter något skal efter döda snäckor..mvh manneAh hade hon annons ute här då får kika lite till då =O)Tack manne
Marie_hbg Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Ah hade hon annons ute här då får kika lite till då =O)Tack manneJajemensan visst hade jag det, tror jag har ett halvt ton eremit skal kvar, bara att titta in en dag så löser vi det =)
_Manne_ Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Känns som skal problemet är löst nu, gäller bara att få i lite saltvatten mellan skalen nu också..halvt ton , är ju några stycken..mvh manne
Marie_hbg Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Känns som skal problemet är löst nu, gäller bara att få i lite saltvatten mellan skalen nu också..halvt ton , är ju några stycken..mvh manneDär var någon som kom åt Ebay kanppen *gömmer sig* så japp det finns en del skal hemma =D
Peter Haack Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 Där var någon som kom åt Ebay kanppen *gömmer sig* så japp det finns en del skal hemma =DAh ha den ebay knappen är livsfarlig =O)Jag kontaktar dig Marie..
Laggeman Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 Antingen så har du fel på din våg eller så har du fått betala för ett par liter vatten också, för så mycket kostar inte stenen där, även om de inte är billiga. Jag fick ditt mail Peter, vi löser något åt dig.
Peter Haack Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 Antingen så har du fel på din våg eller så har du fått betala för ett par liter vatten också, för så mycket kostar inte stenen där, även om de inte är billiga. Jag fick ditt mail Peter, vi löser något åt dig.Japp det var jag betalade för stenen den låg inte ens i påse då jag kom fram till kassan och vägde dende försökte ta 199 för en liten påse levande sand med men det hurrade jag till på då denna kostade 160.Men stenen var lurendrejeri men men smällar man får ta jag får ta och hitta ngn privat för att köpa ls från./Peter Haack
Peter Haack Postat 17 mars 2009 Författare Postat 17 mars 2009 Jag har ju bytt upp mig, cuben är nerlagd men "allt" är överflyttat till 60liters karet.Värdena är samma som innan kanske ½ - 1 grad kallare men det är väl till ytan att det blir som det blir men tror det ökar upp sig igen under veckorna som går.Stenen visar inget liv alls!sanden däremot börjar det komma "gröna" alg liknade saker ur sanden i ena kanten fräckt som tusan med gröna alger =O))Ermiterna är skit kul att se på de vankar fram och åter på botten på stenen på snäckorna osv..Mina rör maskar ur stenen från Cuben(stenen jag fick av Marie i hbg) de är ute och luktar på det man släpper ner till dem oftast är det krill, eller som jag upptäckte idag räkfoder det gillas av ermiterna haha...
_Manne_ Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 är det fattigt med mat till eremiterna så en algtablett gör dom också glada.någon liten bild hade varit kul nu peter.!mvh manne
Rekommenderade inlägg