Gå till innehåll

nitrit på 10mg/l Byte av LS kanske? help!:)


AlexanderClown58l

Rekommenderade inlägg

Hej,

nu har ja gjort nytt NO2-test från märket JBL, var iväg på Akvarie-Leasing i Stockholm och fick ett kanon bemötande!

Nitriten var allt för hög och tänker vänta o se om det möjligtvis sjunker närmaste dagarna...

OM jag kanske byter den levande sten jag har i, kanske läget förbättras. Den levande sten jag har kanske är börjat ''ruttna'' innifrån redan då ja köpt den?(inköpt på B.Zoo)

Vad tror ni är bäst, att byta ut LS:n? den är ju ändå den som ser till att bekämpa nitriten!`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid sådär i början (som jag förstått det). Jag blev orolig då min nitrit var uppe i höga halter och stenen jag hade började lukta utedass (jag tog för givet att min sten var "död" och började ruttna helt), men jag fick höra att det var för att den var igång och "cyklade". Det tog några dagar och sen var nitriten nere. Så bara vänta å vänta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm....=) man e så rädd att algerna ska ta över hela karet...känns lite som det nu, man vill bara slänga i lite eremiter/sniglar o ett sjölejon som äter upp allt!

Ellizen eller ni andra, något bra tips på att göra vattnet klarare, många pratar att skummarna på Clowhotel 58l dom nya inte är det bästa direkt..+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nämnde i en annan tråd du startat, byt nitrittestet mot annat märke som är bättre anpassat för saltvatten, tex salifert, det finns fler märken. Men köp det i en saltvattensbutik. JBL suger i salt.

Eller hör med någon akvarist i din närhet om dom kan hjälpa dig med ett test för att jämföra med ditt test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nämnde i en annan tråd du startat, byt nitrittestet mot annat märke som är bättre anpassat för saltvatten, tex salifert, det finns fler märken. Men köp det i en saltvattensbutik. JBL suger i salt.

Eller hör med någon akvarist i din närhet om dom kan hjälpa dig med ett test för att jämföra med ditt test.

Bytt nitrittest, till både JBL och Salifert, får precis samma nitrithalt 10mg/l.

Ska man åka ut till bromma zoo och be dom ta tillbaka den ''dåliga'' levande stenen och köpa en ny där jag faktiskt sett skillnad på 3 olika kar där tester gjort varför det här företaget ******* har en bättre sten?

Algerna börjar lite som halvt ta över både vatten och glasruta, vad bör man göra? ja orkar inte sitta o vänta längre, speciellt inte när butiekn B.Zoo sålt på mig massa skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan man i stort sett utesluta att det är fel på testerna. Du behöver inte åka att byta stenen. Nitriten försvinner efter ett tag.

Däremot så skulle du kunna hjälpa det på traven med lite bakteriekultur. Det finns dom som lyckats bra med typ nitrivec, men själv skulle jag rekommendera ett preparat som är anpassat för saltvatten. Ge det lite tid så kommer det fixa till sig.

Mycket alger säger du? Har du ljuset på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nämnde i en annan tråd du startat, byt nitrittestet mot annat märke som är bättre anpassat för saltvatten, tex salifert, det finns fler märken. Men köp det i en saltvattensbutik. JBL suger i salt.

Eller hör med någon akvarist i din närhet om dom kan hjälpa dig med ett test för att jämföra med ditt test.

Bytt nitrittest, till både JBL och Salifert, får precis samma nitrithalt 10mg/l.

Ska man åka ut till bromma zoo och be dom ta tillbaka den ''dåliga'' levande stenen och köpa en ny där jag faktiskt sett skillnad på 3 olika kar där tester gjort varför det här företaget ******* har en bättre sten?

Algerna börjar lite som halvt ta över både vatten och glasruta, vad bör man göra? ja orkar inte sitta o vänta längre, speciellt inte när butiekn B.Zoo sålt på mig massa skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algerna du har nu i början gör nytta, de är inte snygga men de binder upp en hel del av det du vill ha bort ur vattnet (nitrat och fosfat)... jag doserade sera nitrivec i startdos varje dag från första början, inbillar mig iallafall att det hjälpt till att få bort nitriten... nitrit bryts ner till nitrat som blir näring åt alger... algerna är lättare att få bort när de vuxit till sig...

uppstarten är en process som tar sin lilla tid, stenen jag köpte var inte heller nån höjdare, men när allt väl kommit igång så går den alldeles utmärkt...

Häll i en dos tålamod så ska du se att nitriten ger med sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...