Gå till innehåll

Linneas första akvarium


linnea85

Rekommenderade inlägg

vill du ha en lätt korall som är ganska fin så prova gärna sinularia hade du bott närmare hade du kunnat få fraggar av mig.Xenia är ju också fint men man får hålla lite koll på den så de inte tar över hela karet. Knappar är också fina. Ang beg sten akta dig så du inte får med fosfat och annat skit i den se också till så den inte medicinerats, vet att det är svårt att fråga säljaren om sådant då jag själv köpte beg sten men man vill gärna veta det för man kan får väldigt mycket problem annars. Jag själv kan kanske erkänna idag att jag ångrar lite att jag köpte begagnad sten då jag fick lite problem med koraller som dog osv dock var det väldigt billigt. Lycka till med allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är en vanlig missuppfattning att man skall skaffa städpatrullen NÄR man fått alger. Då är det för sent! Städpatrullens uppgift är att hålla algbeståndet på så låg nivå att "patrullen" i princip äter upp så mycket per dag som är algerna tillväxer. Om man låter algerna erxplodera först - ja då krävs en orimligt stor städpatrull.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör vänta i 10 år tills du har fått ordentligt med kunskap om anemoner!! ett anemondjur är inte det lättaste att ha och det kanställa till med mycket dåliga saker om den rör på dig. den kan gå in i nån pump och bli mos och sen kan hela karet gå åt pipsvängen.. så lugna dig med en anemon. läs på mycket och sen när du har gjort det läs på ennu mera..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man inte har några alger alls i akvariet kommer inte då en städpatrull att svälta?

Får bli ny sten.. Tips på affärer??

Hur länge bör man vänta tills man skaffar en anemon? Jag hade gärna velat ha flera vita. =)

Jag tycker också du kan skaffa dig lite snäckor (sniglar) som städpatrul, 2 clowner är också trevligt att ha.

Angående inredning så är ju smaken olika. Jag har massor av fisk och ett mindre antal koraller i mitt kar. Det jag dock tycker är snyggast är helt klart levande stenen. Det är den som ger karaktär åt karet eftersom man kan bygga upp den på lite olika sätt. Dessutom är den nästan ett måste om du vill ha fiskar. Många fisker 'kräver' tom att det finns mycket sten och grottor där de kan söka skydd, både på dagen och natten. Stenen blir riktigt fin när kalkalgerna får fäste på den och börjar växa.

Angående växter så används inte det i saltvattenskar. Det närmaste man kan komma är att plantera in olika algarter som i och för sig är väldigt fina. Det finns ett släkte av alger som heter Caulerpa. Sök på nätet så kommer du att hitta många olika arter. Här har du en länk som exempel. http://www.reefcorner.com/SpecimenSheets/caulerpa.htm

Du skriver också att du vill ha en anemon. Anemoner är bland det svåraste man kan ha. Först och främst så har de en egenhet att vandra om kring i akvariet. De kan sitta både veckor och månader på samma ställe, sedan förflyttar de sig helt oväntat. Det är inget ovanligt att de kommer för nära en pump vilket resulterar i att de mosas sönder och kan förgifta hela akvariet.

Anemoner är mycket svåra djur att hålla vid liv, även de mest erfarna saltvattensakvaristerna avstår normalt från dem pga alla de problem de kan orsaka. Jag misstänker att du vill ha en anemon till dina clowner, men det finns koraller som är mycket enklare att sköta och som fungerar som utmärkt ersättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skaffar 2 st clowner så krävs det ju att jag matar dem också, finns det ingen risk då att balansen som jag håller på att bygga upp blir rubbad?

Vill helst inte behöva dras med olika algproblem som många skriver om här.

Finns det vita mjuka koraller som ser ut som en anemon?

Jag menade inte att jag skulle springa iväg till affären idag och släpa hem en anemon, utan mer hur länge brukar ett akvarium behöva vara igång innan man kan skaffa en?

Jag förstår att de är mycket svåra att ha, men man måste väl våga pröva?

Vilka olika tester bör man inskaffa?

Idag har jag en skummare samt lite skumgummi-svampar instoppade i ytavrinningsboxen har inskaffat en durso men inte monterat den än då jag tycker att filtret gör väldigt gott, tvivlar på att skummaren är bra, har väl egentligen aldrig behövt att tömma den. Den jobbade på lite bättre när jag precis hade skaffat sanden men nu händer det inte mycket, luftintaget på insuget är helt öppet men ändå hamnar det nästan inget i själva boxen, kan det vara något fel på skummaren? eller beror det bara på att det inte finns så mycket smutts i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skaffar 2 st clowner så krävs det ju att jag matar dem också, finns det ingen risk då att balansen som jag håller på att bygga upp blir rubbad?

Vill helst inte behöva dras med olika algproblem som många skriver om här.

Finns det vita mjuka koraller som ser ut som en anemon?

Jag menade inte att jag skulle springa iväg till affären idag och släpa hem en anemon, utan mer hur länge brukar ett akvarium behöva vara igång innan man kan skaffa en?

Jag förstår att de är mycket svåra att ha, men man måste väl våga pröva?

Vilka olika tester bör man inskaffa?

Idag har jag en skummare samt lite skumgummi-svampar instoppade i ytavrinningsboxen har inskaffat en durso men inte monterat den än då jag tycker att filtret gör väldigt gott, tvivlar på att skummaren är bra, har väl egentligen aldrig behövt att tömma den. Den jobbade på lite bättre när jag precis hade skaffat sanden men nu händer det inte mycket, luftintaget på insuget är helt öppet men ändå hamnar det nästan inget i själva boxen, kan det vara något fel på skummaren? eller beror det bara på att det inte finns så mycket smutts i akvariet?

Nu har jag ingen koll på hur länge ditt kar varit igång, men om du haft din nitrittopp så tycker jag det är ok att skaffa 2 clowner.

Jag tror man brukar säga att ett akvarium bör ha varit igång något/några år innan man skaffar en anemon. Men än viktigare är att akvaristen också har visat prov på att kunna hålla andra svåra arter vid liv, så det krävs alltså även en erfaren/duktig saltvattensakvarist. Vi är väldigt många som vågat prova, och vi blir lika besvikna varje gång vi misslyckas.

Förslag på tester;

- Ph

- Nitrit

- Nitrat

- KH

- Mg

- Ca

Om du har lyckats ställa in skummaren rätt men får lite eller inget skum i koppen så finns det antagligen inget att skumma bort.

Anemone FAQ.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen koll på hur länge ditt kar varit igång, men om du haft din nitrittopp så tycker jag det är ok att skaffa 2 clowner.

Jag tror man brukar säga att ett akvarium bör ha varit igång något/några år innan man skaffar en anemon. Men än viktigare är att akvaristen också har visat prov på att kunna hålla andra svåra arter vid liv, så det krävs alltså även en erfaren/duktig saltvattensakvarist. Vi är väldigt många som vågat prova, och vi blir lika besvikna varje gång vi misslyckas.

Förslag på tester;

- Ph

- Nitrit

- Nitrat

- KH

- Mg

- Ca

Om du har lyckats ställa in skummaren rätt men får lite eller inget skum i koppen så finns det antagligen inget att skumma bort.

Hur vet man om man haft sin nitrittopp eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett nystartat akvarium så börjar normalt nitriten stiga efter 3-4 veckor. Men ser detta genom att mäta nitriten 2-3 gånger i veckan. En van akvarist kan också se detta på vattnet eftersom det brukar uppstå en viss grumlighet. Detta är en naturlig process och ingen man skall vara orolig för.

Efter några veckor börjar den sjunka för att sedan försvinna. Denna process från början till slut brukar jag kalla för någon slags Första fas i akvariets utveckling/mognad.

Jag tillhör dem som aldrig tillför några djur till akvariet innan denna process är genomgången. Jag försöker heller aldrig påverka detta skeende. Det finns dock alternativa sätt. Läs denna länken så kanske du får lite tips.

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen koll på hur länge ditt kar varit igång, men om du haft din nitrittopp så tycker jag det är ok att skaffa 2 clowner.

Jag tror man brukar säga att ett akvarium bör ha varit igång något/några år innan man skaffar en anemon. Men än viktigare är att akvaristen också har visat prov på att kunna hålla andra svåra arter vid liv, så det krävs alltså även en erfaren/duktig saltvattensakvarist. Vi är väldigt många som vågat prova, och vi blir lika besvikna varje gång vi misslyckas.

Förslag på tester;

- Ph

- Nitrit

- Nitrat

- KH

- Mg

- Ca

Om du har lyckats ställa in skummaren rätt men får lite eller inget skum i koppen så finns det antagligen inget att skumma bort.

Jag har en anemon (magnifica) som jag fick med när jag köpte stenen, visst jag hade ALDRIG köpt anemon, men iochmed att jag fick med den med stenen så tänkte jag (det ingick 2clowner som vägrar lämna den) att jag får prova då så får vi se hur det går, och karet har gått i 4månader nu med den i, jag vet inte om jag haft väldigt tur eller om anemonen är väldigt tålig men än så länge *peppar peppar ta i trä* så funkar det. Men man ska vara väldigt försiktigt som Wiking säger med att köpa anemon. Jag tycker du ska köpa ett fosfattest med helst ett Rowa så du ser exakt för dom andra testerna är ganska missvisande jag har 0 på saliferts test men visar 0,045 på rowas.

Wiking: Hur vet man att man är en duktig akvarist? är det att hålla konstanta värden låga?! inget illa menat, något jag alltid undrat över.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking: Hur vet man att man är en duktig akvarist? är det att hålla konstanta värden låga?! inget illa menat, något jag alltid undrat över.

mvh Rickard

Bra och intressant fråga och alla har vi nog olika uppfattningar. Tror inte jag är man att skriva en bra definition på duktig akvarist men jag tror följande egenskaper är vad jag tänker på.

- Erfarenhet, då menar jag flera års erfarenhet av saltvattensakvaristik

- Goda kunskaper om kemi, dvs förstå sambandet/förhållandet mellan olika vattenvärden, T ex Ca, Mg, Kh, samt kunna manipulera desamma.

- Veta eller förstå vilka djur som är lämpliga eller mindre lämpliga att hålla i samma kar.

- Insikt om vilka djur som är mindre eller helt olämpliga att hålla.

- Ha kundskaper om djurs beteenden i det fria, och förstå/kunna läsa deras beteenden i fångenskap.

- Som du skriver, kunna hålla låga värden och samtidigt förstå vad det innebär för djuren.

- Etc

Hm, det var ett försök att förklara vad jag menar, men kanske inte så pricksäkert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjuka koraller som är vita och ser ut som anemoner är nog svårt att hitta. Jag kan inte komma på nån. De koraller som liknar anemoner jag kan komma på är stenkoraller, t ex Euphyllia-arter och Heliofungia.

Men du skulle kunna leta efter så kallat "håriga" skivanemoner ur Rhodactis-släktet. De uppskattas ofta av clowner som anemonsubstitut och är mycket lättskötta. Bildexempel på vad jag menar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Mushroom_Coral_Morning.jpg

http://directsealife.com/images/Rhodactis%20cf.%20(hairy%20green).jpg

http://www.ultimatereef.net/iddb/images/soft/corallimorpharia/rhodactis1.jpg

http://www.bluezooaquatics.com/images/products/Corals/large/Green_Hairy_Mushroom_ps.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sacrophyton brukar accepteras av clowner med. Tjoa till i ett PM så kan jag klippa lite i min om du vill ha en liten bit.

Som sagts tidigare i tråden så är euphyllia ett mycket bra substitut, det är väl det närmaste man kommer en anemonliknande korall. Dock är dom flesta sorter gröna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm verkar ju vara väldigt svårt att lyckas med en anenom men med lite tur så kanske det går, det är iaf något att ha som mål med akvariet. =)

Nu har jag spanat ganska mycket på mitt akvarium och upptäckt lite mer saker, tex så växer det nog lite lite alger på stenarna sedan är det nån typ av rund sak som växer där med, har förstått att svamp inte är skärskilt bra att ha på stenen, men hur ser man skillnad på svamp och alger eller korall?

Kommer inkom kort att inskaffa en städpatull sedan lite mer sten kanske 10kg? (då blir det totalt 25kg i ett 240L kar)

Har ju även börjat tända belysningen i akvariet dock är jag super rädd för alger så den kanske bara är igång ca 2h per dag, är detta för lite?

Har läst om 7h per dag men tänkte börja mjukt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja anemoner är en risk, karet borde vara igång i något år eller två innan man ger sig på det. Under den tiden läser man på om dom.

25kg i 240 liters blir säkert bra.

Börja du med 2timmar/dygn i någon vecka eller två, sedan ökar du på med någon timma var tredje dag eller så, tills du är uppe i 6-8 timmar. Skaffa en städpatrull i form av snäckor och någon eremit kanske. Kör gärna lite bakteriekultur med.

Du kommer troligtvis åka på lite olika sorters alger under uppstarten, det är ganska normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja anemoner är en risk, karet borde vara igång i något år eller två innan man ger sig på det. Under den tiden läser man på om dom.

25kg i 240 liters blir säkert bra.

Börja du med 2timmar/dygn i någon vecka eller två, sedan ökar du på med någon timma var tredje dag eller så, tills du är uppe i 6-8 timmar. Skaffa en städpatrull i form av snäckor och någon eremit kanske. Kör gärna lite bakteriekultur med.

Du kommer troligtvis åka på lite olika sorters alger under uppstarten, det är ganska normalt.

Bakteriekultur.. Vad är det egentligen? och vart kan man köpa det?

Var inne på Herkules Zoo och de hade aldrig hört talas om det, detta trots jag hänvisade till Daniel Knops bok..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriekultur.. Vad är det egentligen? och vart kan man köpa det?

Tex SERA nitrivec, är en sort, Den verkar fungera men det går åt en del. Den har dom garanterat på hercules med.

Tetra har en med som jag använde i starten av mitt kar (glömt vad den heter), som jag köpte på hornbach har jag för mig.

Numera tycker jag det är bättre med en sort som är anpassad för saltvatten, tex ZEObak eller UltraBio.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit på herkules zoo, hade tänkt att köpa lite sten men den såg tyvärr inte så fin ut, istället så smälte mitt hjärta när jag fick se de söta små clown fiskarna...!

Ni förstår säkert själva vad som hände... Så nu har jag två invånare i akvariet, köpte även 2 stora sniglar, sten kommer jag att skaffa inom kort.

Tycker att clowneran verkar vara lite störda av cirkulationen i vattnet, har fått stänga av den pumpen jag hade så nu är endast sumpen igång, är de bara för de e små eller tycker inte clowner om cirkulation?

post-4297-14468917205497_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner gillar att leka i strömmarna - de simmar ibland fram mot strömmarna riktigt nära utblåset och låter sig sen tryckas tillbaka. Eller hänger bara och fladdrar i utblåset.

Sen är svampar som växer ut ur stenen generellt inget problem - de flesta är nyttodjur som rengör vattnet genom filtrering. Några få arter kan borra sig in i stenkoraller och ställa till det, eller om de plötsligt dör släppa ut gifter som kan ställa till det om man har otur. Själv gillar jag svampar och vill ha fler, men tänker hålla mig främst till att stödmata (Sponge Power) de sorter som växer ut ur stenarna plus eventuellt på sikt komplettera med några av de få välkända och lättskötta som finns i handeln ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tror också att det blir lite bättre när clownerna växt till sig lite. =)

Igår skulle jag mata dem, gick inte alls bra, skulle ju bara mata lite lite, men varje korn som jag slängde ner hamnade på botten eller sögs iväg, tror kanske clownerna lyckades fånga ett korn av typ 10.. så nu ligger det minst 9 korn och ruttnar i akvariet, skall man plocka upp clownerna och lägga dem i en hink så de kan äta?, tycker de ser ganska undernärda ut iaf den ena.

Har även upptäckt 2 krabbor samt en mask i akvariet, krabborna håller sig väl gömda, och de gör de rätt i! Masken bygger bon i sanden, ganska äckligt!

Mina två sniglar som jag inskaffade tror jag inte är som vanliga sniglar, i morse fick jag se att de boda låg på "rygg" och att den ena tryckte sig in e skalet samtidigt som en andra inte var i skalet utan vela runt brevid det??!!! Vad tror ni de höll på med? Nån maktkamp?? Vände på den som var intryckt men den slängde sig på rygg igen.... Får väl se om de lever när jag kommer hem....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte pellets just för att de sjunker för snabbt. Jag slänger i lite ibland mest för min ormstjärna eller räkor eller eremiter och såna djur ska få i sig. Ibland krossar jag dom så det blir mindre bitar och då far dom runt lite mer i strömmarna plus att det blir fler bitar för fiskarna att jaga. Du kan prova det. Eller köpa flingor. Men om saker far ner på botten och ruttnar bör du nog köpa några djur som äter sånt. Förslagsvis eremiter t ex clibanarius tricolor som inte blir så stora och håller sig ganska lugna med att ge sig på andra djur. Vissa eremiter blir stora och ganska rovlystna eller starka och stökiga när de ska vända och dra i grejer för att leta mat. Så kallade Scarlet Red blir inte heller så stora och dom är så lugna att dom nästan är mesiga och fega (hos mig i alla fall).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...