Gå till innehåll

BJÖRKANS Kub kar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 451
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Några bilder på den vita Euphyllian och den flakväxsande montriporan som tyvär inte värkar trivas men de kanske vänder...

sist min röda montripora som växser så de knakar =)

flakväxande montipora = är det blid ett du menar , den lite randiga neongröna ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack =)

manne japp är jag inte helt ute o cyklar så ska de vara en slaggs montripora helt neongrön välldigt köttig inte alls som den röda jag har

jag sätter en skosula på att 'montiporan' är en LPS , jag har en sådan bit också. har tyvärr inte hittat något namn på den ännu, men den är köttig o 'slemmig' på ytan precis som diverse flakväxande LPSer som jag kommit i kontakt med , sen att den inte trivs borde innebära att den är nyligen 'fraggad' eller avbruten , vilket ger ett sår i brytkanten på LPSen som den kommer o läka innan någon tillväxt kommer att ske.!

detta är min egen erfarenhet jag skriver efter, behöver inte stämma.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sätter en skosula på att 'montiporan' är en LPS , jag har en sådan bit också. har tyvärr inte hittat något namn på den ännu, men den är köttig o 'slemmig' på ytan precis som diverse flakväxande LPSer som jag kommit i kontakt med , sen att den inte trivs borde innebära att den är nyligen 'fraggad' eller avbruten , vilket ger ett sår i brytkanten på LPSen som den kommer o läka innan någon tillväxt kommer att ske.!

detta är min egen erfarenhet jag skriver efter, behöver inte stämma.

mvh Manne

Tror mer på dej en på mej själv hehe..

Kan säkert stämma de där med fraggningen den blev fraggad igår limma precise upp den på ett annat ställe men har bara ett sån piss limm som man måste knåda, kan knåda hurlänge somhälst är endå stenhårt = grymt svårt att få de att fassna på både korall o sten utan att korallen ska gå i tusen bitar får hoppas jag inte skadat den rent för mycket nu!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följer din tråd Marcus och jag tycker ditt kar är snyggt på alla sätt och vis.

När det gäller din senaste flakväxande korall håller jag med Manne. Det är all gånger någon typ av LPS. Kristianstad Zoologiska fick in nya koraller i onsdags och där var en del flak som påminner om ditt.

Kommer inte ihåg deras släktnamn exakt men jag kommer ihåg att ingen av dem var Montipora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följer din tråd Marcus och jag tycker ditt kar är snyggt på alla sätt och vis.

När det gäller din senaste flakväxande korall håller jag med Manne. Det är all gånger någon typ av LPS. Kristianstad Zoologiska fick in nya koraller i onsdags och där var en del flak som påminner om ditt.

Kommer inte ihåg deras släktnamn exakt men jag kommer ihåg att ingen av dem var Montipora.

Den påminner litet om min Merulina.

tack johan :nöjd: alltid kul med posetiva komentarer ni har säkert rätt ang min nya korall..

Jag goggla lite i gårkväll på Merulina men kunde inte hitta något likande så det är nog någon annan sort..

Men kom gärna med förslag hadde varit kul att veta vad man har i karet =)

ska försöka fotta någon bättre bild i kväll men såg nu i morrse att den trillat ner igen efter limmningen i går kväll blir så trött på de skit limmet hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det speciella med Merulina är de upphöjda kammerna med tvärstreck i. Min ser betydligt köttigare ut än denna när den är normalt uppblåst. Men skelettet är oförväxelbart.

Kolla denna: http://www.myawesometank.com/wiki/images/stony_merulina_ampliata.jpg

Du har säkert rätt har suttit och gogglat enu mer nu, och hittat ett par stycken som är ruggit lik min.

men tyvär så får jag inte den till att se fin ut vet inte om det har med fraggningen att göra men ger den någon dag till sen provar jag att flytta runt den i karet för att se i fall jag kan få den till att trivas..

just nu sitter jag och tittar ut jäklar vad det snöar får nog bli att man bler hemma från jobb i morgon =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har läst igenom hela den här tråden nu och kan bara säga grattis till ett snyggt kar, tråkigt med lite bakslag men det drabbar alla någongång, bra jobbat!
e

tack ´=) kul att du tycker om de..är själv hjätte nyd enda nakdelen är att karet ser så mycket mindre ut än de förra karet jag hadde men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag lättat lite på plåmboken =)

tängte att jag skulle sätta in två 24w t5 rör till i amaturen villket medförde att med alla reflektorer som kom så tätt intill varandra gjorde att där inte skulle kunna komma upp luft till drosslarna = varmt

så i dag köpte jag två blå t5 rör och en data fläckt pluss varvtals styrning så jag kan sängka varvet som jag vill ha det!

evetulet får jag kanske köpa en fläkt till får se hur bra ös här är i denna..

de ända jag ska klura ut nu är hur jag ska göra för att allt ska fugera en vanlig tansförmat är ju bara två ledare och fläckten är 3 ledare villket jag inte vet varför?

tror ni att man moste använda alla tre kablar?

kanske kan använda ett gammal nätagrigat från en gamal data?

aja de löser sej nog..

här är lite bilder..

post-3353-14468919289609_thumb.jpg

post-3353-14468919289737_thumb.jpg

post-3353-14468919289848_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova precise med en vanlig 12v trafor fugera klockrent =)

så i morgon blir det att pilla lite med amturen ska ta ett snyggt hål för fläckten och koppla in en drossel till..

ska bli intressant med lite mer blå ljus i burken.

tror du kan köra fläkten på max , kommer knappast o höras i samband med allt annat som låter i ett saltakvarie.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gula sladden är till för att om du kopplar in den på moderkort så har du möjlighet att mäta fläktens varvtal och få upp det på skärmen, så det som den gör är att skicka ut en puls som moderkortet läser av och sedan tolkar som ett varvtal. Den gula är alltså enbart till för att koppla in den på moderkortet i en dator. I ditt sammanhang så är den helt onödig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gula sladden är till för att om du kopplar in den på moderkort så har du möjlighet att mäta fläktens varvtal och få upp det på skärmen, så det som den gör är att skicka ut en puls som moderkortet läser av och sedan tolkar som ett varvtal. Den gula är alltså enbart till för att koppla in den på moderkortet i en dator. I ditt sammanhang så är den helt onödig.
Snyggt bygge!!

jaha där ser man lagge..var lite orolig först att man va tvungen till att använda den gul kablen med men det löste ju sej =)

Man tackar nilson holler på att koppla ihopa de hela just nu men batterierna tog slut i skruvdargaren nu när jag skulle ta ett hål till fläckten =S

bara till att vänta hehe får se i fall där hinner komma bilder i kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...