saltbjörkan Postat 13 mars 2010 Författare Postat 13 mars 2010 äppeljos i sånt glas marcus!klart att de är äppleljos vad skulle de annars vara
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 Håller på med ett lite projekt lite då o då när jag har tid över.. Ni kanske kommer ihåg att jag byggde en överringings-box men den blev lite så där =) Den hadde nog fugerat men kände för att prova bygga en ny som förhoppningsvis ska användas också..den är inte färdig men tog några bilder mäst för att fråga er om ni ser något som ska ändras läggas till för att den ska fugera bra..en fundering var hur man ska kunna ha ett konstant sug på luft nipplen på röret eller de behöver man kanske bara när man startar den?vill gärna ha så mycket förslag som myligt så jag inte gör några grova misstag../Marcus
_Manne_ Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 den röda linjen i den lilla boxen är onödig. behövs inte ,annars kan ja inte se några fel så. jag har min "luftnippel" kopplat till ett vanligt maxi pump huvud så pumpen suger lite som en venturi alltid.mvh manne
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 den röda linjen i den lilla boxen är onödig. behövs inte ,annars kan ja inte se några fel så. jag har min "luftnippel" kopplat till ett vanligt maxi pump huvud så pumpen suger lite som en venturi alltid.mvh manneokej! låter ju bra men om vi säger att de blir ett strömavbrott och du har kopplat in den på en maxijet eller annan pump då bler där en hävet villket kommer medföra att allt vatten i röret kommer sugas ut och röret blir fult med luft...
Claes_A Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 Jag byggde en liknande konstruktion för många år sedan och den gick fint i tre år utan översvämningar. Jag kopplade lufthålet till en pump i akvariet - har för mig att jag använde en sugande dys (venturi). För säkerhets skull är det nog bäst med två parallella hävertrörsystem ifall ett skulle sätta igen - eller så är det jag som sett för många förstörda parkettgolv?
_Manne_ Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 okej! låter ju bra men om vi säger att de blir ett strömavbrott och du har kopplat in den på en maxijet eller annan pump då bler där en hävet villket kommer medföra att allt vatten i röret kommer sugas ut och röret blir fult med luft...hänger inte helt med , men hur kommer kommer luften in i röret menar du ?mvh manne
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 Jag byggde en liknande konstruktion för många år sedan och den gick fint i tre år utan översvämningar. Jag kopplade lufthålet till en pump i akvariet - har för mig att jag använde en sugande dys (venturi). För säkerhets skull är det nog bäst med två parallella hävertrörsystem ifall ett skulle sätta igen - eller så är det jag som sett för många förstörda parkettgolv?Inte dom ide alls med dubbla rör kan nog ordna två 90` byar till..hävert röret är 32mm och ner till sump är det dubbla 25mm tycker det borde räcka för att ha ner till sumpen, och så sätter jag en kulventil och stryper den ena så den nästan kan ta allt vatten och de som blir över tar den andra
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 hänger inte helt med , men hur kommer kommer luften in i röret menar du ?mvh mannejo om jag kopplar på en slang på hävertröret och sen ner till en pump i sumpen eller i karet och sen om strömen går så blir där en hävert effekt där ju och då suger den ut allt vatten ur hävert röret?kan vara jag som tängker helt fel nu när man är sleten hehe
_Manne_ Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 jo om jag kopplar på en slang på hävertröret och sen ner till en pump i sumpen eller i karet och sen om strömen går så blir där en hävert effekt där ju och då suger den ut allt vatten ur hävert röret?kan vara jag som tängker helt fel nu när man är sleten hehe där har jag satt en bakventil , o pumpen i karet.. inte sumpen.. dvs skulle strömen gå och bakventilen kass , inget problem ändå , då pumphuvudet är i karet.mvh manne
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 okej!en fråga till då var kan man hitta en backventil som är så liten?
_Manne_ Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 okej!en fråga till då var kan man hitta en backventil som är så liten?jag kör med vanlig luftslangs ventil typ 30 kr, sen byter jag kanske 2 ggr om året.mvh manne
saltbjörkan Postat 22 mars 2010 Författare Postat 22 mars 2010 okej!! men men då blir det att leta reda på en sån ventil då.. tror faktist detta kan bli riktigt bra...
Ocikatten Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Vet inte om jag tänker fel men kommer inte hävertröret tömma boxen i karet eftersom rören till sumpen i boxen på utsidan sitter lägre?Bör väl iofs enkelt kunna lösas genom att sätta en rörstump i genomföringen så den blir högre.
saltbjörkan Postat 23 mars 2010 Författare Postat 23 mars 2010 vet faktist inte martin =) låter någon annan som är mer säker på saken svara...Men visst jag kan trycka i två rör i genomföringarna om det nu är tvunget!!
freguz Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Är ingen sumpexpert alls men visst borde utgående vattenrör gå upp över nivån för karets in-hävert-rör-mynning, annars töms nog som sagt boxen i karet.
_Manne_ Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 om man nu förutsätter att den röda linjen i den 'stora' boxen är en mellan vägg så funkar boxen utmärkt.. så tolkade jag dom röda linjerna innan. mvh manne
freguz Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 om man nu förutsätter att den röda linjen i den 'stora' boxen är en mellan vägg så funkar boxen utmärkt.. så tolkade jag dom röda linjerna innan. mvh manneNu ser jag också röda linjerna, tar tillbaka allt
saltbjörkan Postat 23 mars 2010 Författare Postat 23 mars 2010 jo dom röda linjerna är mellanväggar.. jag satte i luftnipplen i rören in dag blev faktist riktigt bra men bilder får väta ett tag tills där hänt lite mer..
saltbjörkan Postat 25 mars 2010 Författare Postat 25 mars 2010 Tängte bara fråga i fall det är detta limm som ni brukar köpa från biltema och limma fraggar med? tängte att det är bäst att fråga först så man inte gör något dumt =)
Laggeman Postat 26 mars 2010 Postat 26 mars 2010 Samma här, limmade en gorgoniafragg från senaste träffen i Ystad när jag kom hem med sådant lim, den sitter ännu och fraggen verkar trivas.
saltbjörkan Postat 26 mars 2010 Författare Postat 26 mars 2010 låter bra de =) jag skulle ha limmet till min överiningsbox var i för sej inget vidare bra lim gele vet jag inte om jag skulle kalla de, de bara ran ut ur tuben hehe och troktiden var ju 12 timmar men men de fugera fint att lima akryl med, de bet fast som tusan...kan man värkligen limma ihopa något med blöta yter med detta limm?aja tackar för era snabba svar..
Rekommenderade inlägg