Gå till innehåll

Hummer? Pistolräka?


Kendra

Rekommenderade inlägg

Nice, jag fick med mig en pistolräka jag med i LS. Men den var som mest 7-9 mm.

Däremot fick jag en krabba som är stor som en krona, kanske lite större. men ingen femma.

Den funderar jag på om jag ska försöka göra mig av med. Vill man ha en luden svart krabba som kommer plocka fisk av en i framtiden?

Den är iaf svart och luden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa tillbaka den i karet. har en typ lika stor fast grön som jag fick med min sten. man hör att den knäpper ganska ofta men tyvär så ser jag den inte så ofta, Brukar se när den sticker upp klon ur hål på stenen och knäpper åt djur som kommer för nära. Har aldrig gjort någon skada så jag är glad att jag fick med en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med liftare. Du kommer höra denna vilket gör att du får ett kar som även tilltalar hörseln. Dessa är inte speciellt billiga att köpa om man gör det. Sök hos Amerikanska webb butiker får du se!

Hoppas att det där med "pistol" är lite överdrivet och det inte är lika många decibel :ler:. Karet står i alla fall långt från sovrummet, så den får väl panga på bäst den vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, jag fick med mig en pistolräka jag med i LS. Men den var som mest 7-9 mm.

Däremot fick jag en krabba som är stor som en krona, kanske lite större. men ingen femma.

Den funderar jag på om jag ska försöka göra mig av med. Vill man ha en luden svart krabba som kommer plocka fisk av en i framtiden?

Den är iaf svart och luden.

Hoppas det är någon "snäll" sort, annars får du gillra en fälla för den så småningom om den börjar bli för kaxig :ler:. Har sett någonstans här på guiden en krabbfälla gjord av en petflaska och jag tror den funkade också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa tillbaka den i karet. har en typ lika stor fast grön som jag fick med min sten. man hör att den knäpper ganska ofta men tyvär så ser jag den inte så ofta, Brukar se när den sticker upp klon ur hål på stenen och knäpper åt djur som kommer för nära. Har aldrig gjort någon skada så jag är glad att jag fick med en.

Den är redan i karet och förmodligen väldig hostig - hällde i 27 kg levande sand igår och dimman har inte lagt sig än. Den kanske får dammlunga och dör -boxing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på innan du stoppar tillbaka den, Den låter "knäpper" om du kanske vill bli av med den sedan så får du kanske riva hla revet för att få ut den

För sent, den är redan inne, hoppas den inte låter så högt så man studsar :ler:.

Vet någon hur man citerar flera personers inlägg i samma post - i det tempot kommer jag upp i flera hundra poster snart -dans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du trycker på symbolen jämte citera på höger sida(den blir färgad då), på alla inlägg utom det sista där trycker du på citera..

testa en gång så ska du se..

mvh manne

Tackar, nu ser jag att det står "multicitera" där:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är redan i karet och förmodligen väldig hostig - hällde i 27 kg levande sand igår och dimman har inte lagt sig än. Den kanske får dammlunga och dör -boxing.

Ha ha tror jag inte. Dom brukar vara tåliga. Tror inte du behöver bekymra dig om ljudet heller min knäpper väldigt ofta och det är långt ifrån att man hoppar till. Har du tur kanske din är ute lite mer än min,

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min både synns och hörs väl.

Skulle gissa på att den är runt 5-6cm stor (har vuxit bra sen jag köpte den).

Den ända skada min har gjort är att ta en turbo snigel som hamna upp och ner i hålan är räkan går.

Min kan smälla rejält högt efter att ljuset har slagit av.

Den sprätter i sanden rejält också, lite jobbigt då man får "stora" sandhögar där man inte vill, (stackars knappar som blir begravda) plus jag blir lite orolig att ls:en ska falla ihop då jag hade i sand först och sen stenen.

Blir nog tvärt om i andra burken sen.

Men ett trevligt inslag i burken skaffa sen en goby till räkan också :)

ps. grattis till en fin liftare!

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom e tuffa med en gobby set det på bild iallfall, men din ide om räk fälla, dom funkar inte så bra försökte höromnatten med 2 flaskor agnade med räkor inget napp alls fick riva ner all sten att få ut mina kamel räkor, som tur e så gömmer dom sig inte så bra så det tog bara 2 timmar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skaffa en "räk goby!" som han kan leva i symbios med så blir det ett trevligt inslag i burken sen :)
Min både synns och hörs väl.

Men ett trevligt inslag i burken skaffa sen en goby till räkan också :)

/Nicke

Har läst någonstans att gobies kan hoppa? Om det stämmer, så får jag väl försöka hitta någon sort som inte är känd som särskilt hoppbenägen, för akvariet är öppet.

Dom e tuffa med en gobby set det på bild iallfall, men din ide om räk fälla, dom funkar inte så bra försökte höromnatten med 2 flaskor agnade med räkor inget napp alls fick riva ner all sten att få ut mina kamel räkor, som tur e så gömmer dom sig inte så bra så det tog bara 2 timmar

Det var inte min idé och det var en krabbfälla och inte räkfälla. Men du kanske skulle ha försökt med annat bete - dina räkor kanske var vegetarianer och inte kannibaler ;).

Det var ett gäng krabbor som följde med min LS också (såg 4 stycken), så jag kanske får tillfälle att prova fällan själv så småningom :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det där med "pistol" är lite överdrivet och det inte är lika många decibel :ler:. Karet står i alla fall långt från sovrummet, så den får väl panga på bäst den vill...

Det är väll så att pistol inte är överdrivet då den har en mycket stor kraft i ena klon. Den jagar och försvarar sig med hjälp av dessa smällar. Själv tycker jag de är facinerande. Nu var det länge sedan jag hade någon men det lätt i mitt gamla kar ungefär som någon slog allt vad de kunde med en femkrona på glaset.

Värt att söka info om dem då de är intressanta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hmm, jag har en yellow shrimp goby men den verkar inte teama upp alls med pistolräkan, räkan har väl varit i karet någon vecka och samma sak med gobyn. Har även två andra sandvändare.

Igår hittade jag även en blåbenad eremit uppkäkad, var bara benen kvar i stort sett. Så misstänker att pistolräkan klippt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag har en yellow shrimp goby men den verkar inte teama upp alls med pistolräkan, räkan har väl varit i karet någon vecka och samma sak med gobyn. Har även två andra sandvändare.

Igår hittade jag även en blåbenad eremit uppkäkad, var bara benen kvar i stort sett. Så misstänker att pistolräkan klippt den.

Det där brukar tyda på skalömsning - inte att den blivit uppäten - då brukar det inte vara ngt kvar att upptäcka :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...