Gå till innehåll

Elos System Mini


Newbe

Rekommenderade inlägg

Det gick inte att hålla sig ifrån att starta ett nytt akvarium.

Bifogar lite bilder på mitt nya projekt, förhoppningen är att kunna sätta upp en burk som inte behöver så mycket manuellt underhåll, vi får se hur det blir med det.

Elosburken verkar vara genomtänkt och i bra kvalite, förutom några småsaker, tex mikrobubblor.

Tekniken är:

70l akvarium

sump

ledlampa med 18 dioder

skummare

2 eheim pumpar

1 nanostreamer

1 grotech doseringsdator

1 aquamedic nivå-regulator

post-884-14468917046434_thumb.jpg

post-884-14468917046553_thumb.jpg

post-884-14468917046697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var alltså din lampa jag och Leffe fiskade upp under uppackningen av min burk och försökte begripa vad fasen den gjorde där :skrattar:. Den var lite klen till mitt system 120, men riktigt läcker :smiley20:. Och jag fick klämma på den före dig, haha. Lycka till med "minisen"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Pepe,

Det är ditt kar som är det intressanta,

hästar, mjukisar och lågt vattenflöde.

Mitt kommer se ut som alla andra.

Ska ta lite bilder när jag lånat en bättre kamera.

Just nu är det uppstartsjusteringar jag håller på med.

*Microbubblor har jag fått bort

*Fått ner ljudnivån på ytavrinningen

*Sparkat ut 2 pepparmintsräkor som käkade hammarkorall

Kvar är att få igång grotech dosersystem och att

minska antalet småpartiklar som flyter omkring i systemet.

Ingen aning om de kommer från stenen eller sanden,

men det blir väl till att sätta ett filter temporärt i burken.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är det uppstartsjusteringar jag håller på med.

*Microbubblor har jag fått bort

*Fått ner ljudnivån på ytavrinningen

//

Du får hemskt gärna berätta hur du lyckades få ner ljudnivån på ytavrinningen, please :ler:. Och jag vill också se fler bilder på din fina burk -dregglar-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kendra,

Jag klippte ett typ kreditkort (som i lyxfällan) i en spets som jag tejpade fast över ytavrinningshålet och därmed täckte en del av hålet, (se till att det är marginal och inte kan rinna över).

Det funkade bra tills jag började mixtra med pumpplacering och pumpfart för att få ännu mindre microbubblor. Nu är det bara att börja om igen.

Denna länk innehåller massor av Elos användartips.

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?forumid=399

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, maken kommer nog inte att protestera om jag klipper mitt kreditkort :ler:. Fast när jag provade att minska flödet ner, så torrlades sumpen ganska snabbt... Och jag har inte kommit på hur man kan strypa pumpen... Får väl försöka förklara för karln här hemma att strypa pumpar är typiskt manlig sysselsättning -boxing.

Jag har också hittat till RC och Elosforumet där, men hittade inte särskilt mycket användartips, mest hyllningar till Jesse och hans servicenivå... Får väl läsa igen.

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte meningen att helt strypa flödet ner till sumpen så att det inte kommer ner någon luft, man skall bara skapa en annan vattenström. Det bör vara en säkerhets marginal så att avrinningen kan vara snabbare eftersom pumpar tenderar att variera i effekt.

Finns bilder på RC i vissa länkar på hur andra har gjort det.

Om du har liknande Eheim returpump som jag så kan du vrida på en "krans" på motsatta kortsidan från strömsladden. (ungefär som en tidtagarring på en klocka), i min burk blir det stor skillnad i ljud när man varierar returnpumpens fart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det har inte hänt så jättemycket än i akvariet.

En clownfisk hoppade och erimiten har dödat 2 av sina "kompisar".

På den positiva sidan så har jag nu fått ordning på grotech doseringspumpen,

som håller en jämn KH/CA/MG nivå, men den käkar jättemängder buffer.

Typ 10ml per dag mot 2-3 som det stod på flaskan för ett 100 liters.

Har aldrig lyckats med att ha vit sand i ett akvarium så här tar jag gärna några tips,

det brukar sluta med att jag tröttnar och kör BB. Nu har det blivit bättre men det

är fortfarande bruna områden i den delen av sanden som inte ligger i skugga.

För de nyfikna så funkar ledlampan än sålänge för den sps jag har nära vattenytan,

den har fått starkare färg i burken jämfört med affären. Trots att lampan bara går 2*3 timmar.

post-884-1446891746033_thumb.jpg

post-884-14468917460551_thumb.jpg

post-884-14468917460728_thumb.jpg

post-884-14468917460925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice med Grotech :)

Vad är det du kör med för KH Ca Mg? (Vilken leverantör?)

Ser du har två timers - vad är det för då? En för E-Liten och en för moonlight, eller??

Är du nöjde med din E-Lite?

Har du någon fisk i det nu då? En clown hoppade - vad var det för clown du hade? (Du hade bara en?)

Ta fler bilder om du har(/får) mer levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Grotechs egna flytande buffer.

Har tre timers för:

Belysning

Nanostreamer (står still de vanliga matningstiderna samt på natten)

AM nivåvakt (enkel flotör, så för säkerhetsskull så går den bara så mycket som behövs)

En clown är i burken + 2 räkor, skall köpa en ny clown plus någon ytterligare fisk senare när jag är tillbaks från semestern. Clownen ville bara inte vara med på bilderna.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ruskigt snyggt. Är systemet komplett eller måste man köpa till något ? 15K är inte direkt "billigt", men samtidigt kanske det är värt pengarna om det är 100% komplett och inte kräver allt för mycket underhåll.

Hur är ljudnivån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tillbaks från semester med dykning på Sipadan,

kan starkt rekommenderas, 9 hajar och 30 sköldpaddor på ett dyk!

Pepe:

Kör inget mer,

Deltecs salt

Malt:

Ljudnivån är låg med hänsyn till att den har ytavrinning,

jag har köpt till streamer pump, nivåvakt samt grotech system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)

Simmade aldrig omkring med kamera tyvärr,

Kan försöka lägga upp lite bilder på hotellet vi bodde på senare,

låg på pålar ute i vattnet innanför ett rev, det fanns

inget land i närheten förutom en liten sandbank.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mabul tror jag blir ett bra val, det är lite lyxigare än Kapalai som vi bodde på, som också ligger en 20min från Sipadan. Dock så skall man inte förvänta sig något "stads 5 stjärnigt", det man betalar för är läget och möjligheten att dyka på Sipadan. Såg att det också fanns en militärförläggning på den resorten, skönt med tanke på kidnappningarna som gjordes för 8 år sedan.

Vi dök ett dyk utanför ert dykcenter på "husrevet", var väldigt bra med tanke på var det låg och jag tror vi såg en 2-3 sköldpaddor där. Det kan vara bra med tanke på att man brukar bara får dyka på Sipadan var 2-3:e dykdag pga naturreservatsrestriktionerna.

Bilderna i filmen verkar inte vara ifrån Sipadan utan från Paula Siamil, som ligger en 40min från Mabul, vilket också är ett bra dykställe med lite mindre djur (såg frogfish, pygme-seahorse och mantis bl a).

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...