Gå till innehåll

Morots RSM


Morot

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt RSM varit igång i tre månader.

Kör utan tillsatser med ca 10 % vattenbyte i månaden.

Kör omoddat.

Invånare:

2 Occelaris

2 Bangaikardinaler

2 Bandkorallräkor

1 Putsarräka

1 Eldräka

8 blandade eremiter

10+ Astrea

1 Babylonsnäcka

20 +Div olika snäckor, smådjur mm(kom med stenen)

5+ krabbor

Koraller:

1 Alveopora

1 Hammarkorall

1 Euphyllia

Xenia

knappar+ skivor

1 tridacna Maxima

Temp 24-26

Salthalt 1024

Hade de vanliga problemen med alger men de försvann ganska fort. Körde utan osmos i början med eget brunnsvatten, men har nu köpt osmos med silikatfilter. Hade också problem med luftbubblor,(tack för alla tips och förslag. härligt att få hjälp så fort)men det löste sig ganska så snart, men det är fortfarande lite bubblor kvar.

Dödsfall så här långt är ett par snäckor, en eremit och tyvärr min sjöhare som kom med ls. Den blev köttfärs i en pump. Dumt nybörjarfel att ha en pump utan skydd för insuget.

Så lite bilder(hoppas det blir bra, första gången jag prövar)

Tacksam för kommentarer och synpunkter.

MVH Mattias

post-4225-14468917068747_thumb.jpg

Efter ca en vecka

post-4225-1446891706899_thumb.jpg

Eter ca en månad

post-4225-1446891706924_thumb.jpg

I dagsläget

post-4225-14468917069494_thumb.jpg

post-4225-14468917069745_thumb.jpg

post-4225-14468917069983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Hur tycker du sina SPS växer under standard ljuset? Och hur länge har du haft musslan? Trodde dom krävde mycket mer ljus än vad vi får på botten av våra RSM.

Tack Marko.

Ja just det, jag glömde bort mina flakväxande Montipora. Har bara haft dom en månad men ser redan tillväxtkant på dom. Enda problemet är att min stora eremit är duktig på att få dom att rasa ner trots att dom är fastlimmade. Så än så länge ser det ju bra ut:)

Musslan får vi se hur det går, får flytta den högre upp om den inte trivs, men fick faktiskt rådet att sätta den på botten för att den "slår ut" mer då, alltså visar mer av manteln. Har haft den i en vecka tillsammans med xenian ( som började pumpa efter tio minuter) och den ser ut att må fint. Sitter faktiskt fast i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte fint!!

Musslan är grym! :)

Tack.

Ja, musslan är super fin, men ljuset är nog tyvärr på tok för lite i mitt orginal RSM. Än så länge så ser den ut att må toppen, men efter att ha läst på lite mer så inser jag att den nog inte kommer att trivas i längden. Ja, jag skäms för att jag inte läst på tillräckligt innan, men den var så förföriskt vacker i butiken. Får se vad jag hittar på för den. Uppgradering eller ett nytt hem kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig makroalg där - ser ut som en liten rabatt!

Ja, den växer som värsta algen:) Dags att skörda snart,så vill någon ha så är det bara att komma förbi. Inte mycket att erbjuda kanske, men en kopp kaffe kan jag ordna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snygg eldräka.! kul om den är framme mycket..

mvh manne

Tack, ja den är fin och framme hela tiden. Mitt par med bandkorallräkor håller till bakom ls och tillåter inga andra att vara där, så den har inte så mycket alternativ. Men ska nog köpa en kompis till eldräkan och putsarräkan. Men det kanske blir för mycket med sex räkor i karet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Dags för en liten uppdatering.

Karet har nu varit igång lite över ett halvår. Har inte haft några större motgångar än så länge:)

Har lite problem med den tropiska värmen nu, hade 31,5 i karet ett tag...Men allt verkar ha klarat sig bra.

Tillsätter inget utom vattenbyten ca en gång i månaden, så det växer inte så det knakar precis, men allt verkar trivas bra.

Har skaffat automatisk osmos(top off), underbart nu när det är så varmt och så stor avdunstning.

Har köpt lite nya koraller och andra djur:

Sarcophyton

Goniopora sp

Fungia

Lemnalia

2 Harlequinräkor (som jag matar med vanliga sjöstjärnor jag plockar i sjön)

1 pistolräka

2 Goby Nematodes (den ena dog tyvärr första natten) och den andra såg jag i en vecka och den åt och mådde fint, men nu är den spårlöst försvunnen.

Har också köpt en till ls och möblerat om en smula, bla flyttat upp musslan en bit. Den ser för övrigt ut att trivas toppen, det synns en fin "tillväxtkant" på den:) Och den satte sig fast som berget efter en dag. Det enda jag är orolig för med den är att det sitter två glasrosor på skalet. vågar jag spruta hett vatten på dom då?

Lägger ut lite bilder också, håll till godo med kvaliteten.

Annars så är det stora nya att jag köpt ett 750L optiwhitekar:) Det står än så länge i garaget med den nya KZ revolution S skummaren och KZ Zeovitfilter. Det kommer tyvärr inte igång förrän badrummet och källaren är totalrenoverade (krav från regeringen) Men den som väntar på något gott...

Det är underbart att vara lärare på sommaren:)

Mvh Mattias

post-4225-14468917550217_thumb.jpg

post-4225-14468917550427_thumb.jpg

post-4225-14468917550621_thumb.jpg

post-4225-1446891755082_thumb.jpg

post-4225-14468917551005_thumb.jpg

post-4225-144689175512_thumb.jpg

post-4225-1446891755144_thumb.jpg

post-4225-14468917551656_thumb.jpg

post-4225-14468917551924_thumb.jpg

post-4225-14468917552188_thumb.jpg

post-4225-14468917552454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Katastrof!

Hörde i lördagskväl ett ganska starkt "knäpp" från nedervåningen när jag gått och lagt mig, men tänkte inte mer på det. efter en stund så hörde jag dock ett ljud man inte vill höra. Pumpar som går torrt. Vatten i hela vardagsrummet. Mitt RSM hade spruckit från överkant ända till botten i hörnet på framrutan. Suck! Fick ner resten av vattnet i en Ikea låda med stenar och koraller och djur.

Känns jävligt tungt just nu, men hade väl tur i oturen att jag var hemma och att jag bara haft ett dödsfall hitills-pistollräkan som hoppade ur en sten som jag lyfte ur och jag märkte det inte.

Nu så har jag alla djur och Ls i två mindre akvarium!100L Aquaeel och 45L Noname med bara t8 belysning i bägge och ingen skumning. Har bla 3 Bta och en mussla och några lps som jag är oroliga för med tanke på belysningen. Hur länge kan jag ha dom under det kassa ljuset? Ljust nu verkar allt må förvånansvärt bra efter omständigheterna, men det kommer ju ta ett tag innan jag FÖRHOPPNINGSVIS får ett nytt Rsm från återförsäljaren. Kan tyvärr inte starta upp mitt 780 liters ännu pga renoveringen måste bli klar(Även om det ju blir "kul" att bryta upp hela golvet med gammal fiskbensparkett, har för övrigt läckt ner till källaren)

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj lider med dig.Vattenskador är förjävliga har själv haft..

Att man jobbade som sanerare för tillfället hjälpte inte bara mer förjävligt då man vet vilken tid det kan ta att torka osv.

Du kan inte lyfta av armaturen från RSMet och lägga det på det karet du har musslan i.Blir inte snyggt men det blir ju bättre en t8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du inte har varit vårdslös på något vis och du kan påvisa att karet har stått på samma ställe sedan du köpte det så ska det nog inte vara några problem. Att det dessutom hände på kvällen/natten är ju dessutom bara ett bevis på att du inte har meckat med karet vid skadetillfället. Extremt tråkigt! HAr själv haft ett 720 som nästan tömdes på vatten när jag bodde i lägenhet, det var inte kul kan jag lova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du inte har varit vårdslös på något vis och du kan påvisa att karet har stått på samma ställe sedan du köpte det så ska det nog inte vara några problem. Att det dessutom hände på kvällen/natten är ju dessutom bara ett bevis på att du inte har meckat med karet vid skadetillfället. Extremt tråkigt! HAr själv haft ett 720 som nästan tömdes på vatten när jag bodde i lägenhet, det var inte kul kan jag lova.

Nej, någon meckning var det inte tal om, så det låter ju hoppfullt.

720 liter på golvet i en lägenhet...Kan nog inte föreställa mig hur mycket vatten och jobb det måste ha inneburit. Tycker att ca 50 liter var tillräckligt.

Hur är ni andra försäkrade? Någon specialförsäkring. Det kanske redan finns en sådan tråd, annars vore det intressant att veta. Även hur det gått med försäkringskrav när olyckan varit framme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en snabb sökning på "försäkring" så kommer du hitta en del matnyttigt. :)

För min del så blev det inte en krona i ersättning, inte ens självrisken, men det tog två år och en vända i tingsrätten mot MKB, min hyresvärd, samt att bo utan golvlister under hela denna tiden samt att de inte tog något ansvar under tiden. Kort efter utlåtandet så flyttade vi, men när vi flyttade ut så upptäckte vi svartmögel bakom en tapet som lossnat från ett annat läckage från ett rör i väggen från våningen ovanifrån. Inget i ersättning från MKB där heller. Jag är grymt glad att jag bara fick komma därifrån kan jag säga.

Numera gör jag vad jag kan för att inte något sådant ska kunna hända igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...