Gå till innehåll

vad gör fosfat-remover?


milk

Rekommenderade inlägg

Har börjat få lite trådalger och tänkte köra med fosfat-remover i akvariet eftersom jag misstänker att det har och göra med fosfater. men har en väldigt fin bladalg som jag fick ett skott av när jag handlade koraller förut, kommer den också att bli berörd av fosfat-removern eller vad gör removern egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat-removern binder till sig fosfat och vissa sorter även silikat. Ett överskott av näringsämnen, som fosfat och nitrat ger algerna näring som ger dem en större tillväxt. "Finalger" är ofta lågnäringsalger så ofta mår dom bra i vatten med ett lågt fosfatvärde, medans många fulalger trivs i lite mer näringsrikt vatten och därför kan växa vilt om man har mycket näring i karet. Sen trivs ju en del alger man kanske inte vill ha i karet i samma vilkor som koraller/finalger, t.ex. valonian (bubbelalg) trivs rätt bra i samma vatten som övriga makroalger (finalger). Så jag tror att en fosfatremover kommer att minska tillväxten på dina fulalger men inte påverka din fina bladalg nämnvärt. Sen kan man ju störa balansen mellan nitrat och fosfat med en remover, det ska man vara medveten om, och detta kan kortsiktigt ge en ökning av vissa alger (och även cyano tror jag). Sen järnbaserat vs. aluminiumbaserat, därom tvistar det lärde :) Men mitt kar gillar removern i.a.f. fått bra fart på kalkalger och macroalger sen den kom i (jag kör rowa och är nöjd med det, men finns många som kör med aluminiumbaserat som har lika bra resultat med det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren :-) ska man sluta med remover när man är under 0 eller ska man misnka doseringen eller något?

Har du inte några riktigt bra fosfat-tester som Hanna, Rowa/Deltec, MN så kommer testerna vad jag förstått visa 0 långt innan den egentligen är 0. Men det jag gjorde var att jag körde mer när jag skulle få ner värdet, nu när den är omätbar så har jag lite mindre i men har det kvar i karet kontinuerligt. Om det är rätt vet jag inte, nån annan får gärna inflika så jag får veta också :)

Sen så lär man sig att se på sina koraller och andra djur när något värde är fel. Just fosfatbrist har jag inte råkat ut för men det borde stoppa tillväxten hos korallerna. Men där finns det många som är mycket mer kunniga än jag i vad som sker. Men är värdet verkligen 0 så ska man nog inte ha i någon remover, och även kanske tillsätta fosfat, som en del korallodlare får göra, men inget man normalt har problem med i ett blandkar då fosfaten kommer med fiskmaten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jani. Våra tester är ju bara hobby tester så man kan aldrig vara helt säker på mätvärdet. Låt djurens kondition avgöra också.

Det finns ju järn- och aluminiumbaserad remover. Misstänker man att man har 0 eller näst intill 0 så ser inte jag någon anledning att använda remover. Varför utsätta vattnet för järn- eller aluminiumpåverkan om det inte behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ULTRA PHOS som är en järnbaserad fosfat remover, som ska lämna 0.04 ppm efter filtrering. Just som föda till Koraller Odyl. Har bara kört med det i 3 veckor, men det verkar fungera bra. Salifert visar på 0 värde (som väntat) priset är endast 450:-/L vilket är långt under Rowa.

Men som sagt, kolla på fiskar och koraller. Ser dom ut att trivas, gör dom nog det. Sen det här med skitalger. Dom verkar komma när man gör större förändringar för att sen försvinna. Gissar att det är en del av den naturliga processen. Om alla andra värden är OK verkar det rätta till sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju järn- och aluminiumbaserad remover. Misstänker man att man har 0 eller näst intill 0 så ser inte jag någon anledning att använda remover. Varför utsätta vattnet för järn- eller aluminiumpåverkan om det inte behövs?

Håller med wiking här, har inte riktigt tänkt så, man kanske skulle testa och ta ur sin strumpa med remover då värdet enligt salifert varit 0 i många månader, och det borde ju ändå säga att det är ganska okej, och då alla koraller färgar ut riktig bra så kanske man har en tillräcklig omsättning av fosfat för att slippa använda remover kontinuerligt speciellt då jag har låg belastning i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi alla lätt faller i mätfällan och därmed skapas oss själva problem som kanske inte existerar. Ok, om man har problem och kan mäta sig till icke önskvärda värden då är det ju dax att agera. Om djuren trivs och akvariet verkar sunt då tror jag att man mindre skall lita på testerna och mer gå på magkänslan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med tror också jakten på fosfat går för långt många gånger (inte minst alla pengar man lägger på dvs metoder, removers och tester för det "perfekta" värdet). Har man inte algproblem har man inte fosfatproblem , okey lite enkelt kanske men troligen närmare sanningen än jakten på 0 värde.

en sak jag undrar är om järnbaserad fosfatremover kan läcka järn i karet vilket isåfall skulle kunna göda alger . någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger man i något i karet som består av järn så torde järna läcka till karet. Men aluminium då, inte är det några vitaminer för vattnet. Vet man något om dess påverkan på djuren? Kanske har mindre benägenhet att 'lösas' i saltvatten än järn i alla fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent allmänt är alluminium ogiftigt i pH över ca 6,5 men jag har sett uppgifter om att det kan bildas giftiga aluminiumföreningar under vissa förutsättningar vid pH över 8,3 - 8,5.

Många har rapporterat att bara dagar efter att man satt i järnbaserad remover har korallerna sett väldigt bra ut och börjat växa - något som tillskrivits att removern tagit ner fosfatnivåerna. När samma sak hände mig och jag kunde mäta nivåerna med en fotspektrometer började jag att fundera - för det skedde för snabbt och med för liten nedgång av fosfaten. Den enda förklaringen jag kunde komma på var att jag haft järnbrist i akvariet och remover just tillförde detta. samtidigt fick jag min första attack av bryopsis någonsin. Jag har alltid varit "passiv" motståndare till removrar men föll lite på eget grepp. I mitt nästa kar kommer ingen remover in förrän jag undersökt noga vad mina eventuella problem består av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alumium och järn är två skilda värdar om jag förstått det rätt. Järn ingår i ämnesomsättningen i de flesta levande organismer och ingår i komplex med diverse funktioner i ämnesomsättningen t.ex klorofyll.

Järn är direkt lösligt i vatten med lågt pH - storleksordningen 1 mg/l vid pH 4 och 100 gånger mindre för varje högre pH enhet. Det som löses i vattnet kan direkt tas upp av alger t.ex och så löses nytt järn undan för undan trots att värdet är omätbart.

Alumium däremot är giftigt men bindes inte i komplex på samma sätt. Däremot är aluminium lösligt både i högt pH och lågt. Jag har inte hört talas om ett enda fall av aluminiumförgiftning i sanmband med saltvattensakvarier.

Att vissa mjukkoraller farit illa i samband med alumiumbaserad fosfatremover ser jag mer som problem med snabbt sjunkande fosfatvärde. Men det händer också med vodkametoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med aluminium kontra järn hade vi några inlägg om i artikeltråden om Lasses nano och jag tycker att Lasses efterforskning som han redovisar i det sista inlägget är mycket läsvärt. Det är ett svar på mina funderingar kring aluminium och tvåvärt kontra trevärt järn. Bifogar länken här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=270736&highlight=aluminium#post270736

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att removrar kan vara bra hjälpmedel i vissa lägen. Sen är det väldigt svårt att rekommendera något när man inte kan se, känna eller lukta något. Om man inte kör något system som kräver väldigt låga nivåer av näringsämnen utan kan acceptera att korallerna har zooxanteller (de blir inte så passtellfärgade då) så behöver dessa näring från vattnet och kommer att ta upp det som tillförs i form av fosfor och kväve. Jag tycker det är viktigt att inte nolla dessa värden. Iofs så är det svårt att nolla värdena med removrar eftersom deras upptag och utsläpp beror på en jämnviktsekvation. Blir det för lite fosfor i vattnet (pga att zooxantellerna tagit upp den lilla del som removern inte klarat) så kommer det att återläcka och på så sätt garanteras att zooxantellerna ändå får sin fosfor. Detta faktum (med återförseln) kompenseras i en del system genom att man under en längre tid "suger" ut allt bundet fosfor från sten och grus med hjälp av kolkälla så att återföringen inte sker och att man tvingar korallerna att äta istället för att använda fotosyntesen.

Personligen skulle jag inte använda remover när mina värden var låga (om jag skulle sträva åt det hållet någon gång) men det är jag det :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller den fosfat-removern så har inte jag någon som helst kunskap om den, då man inte egentligen avlägsnar fosfaten utan bara binder den (skummaren ska enligt dem ta upp en del av det då) så finns ju risken att fosfaten bara byggs in i LS m.m. så den kan läcka ut senare. Men hoppas någon har använt den och kan ge dig mer konkreta tips. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...