Gå till innehåll

Sepia bandensis


aerie

Rekommenderade inlägg

Utseende: Den är ljusbrun och lite vit

Mat: Den kan äta krabba, räkor, sniglar m.m. Den vill helst ha levande foder så det kan vara bra om man har ett annat akvarium som man kan odla fodret i.

Beteende:Man kan i stort sett glömma att ha andra fiskar med den, då den kommer äta dem, man kan möjligtvis ha eremiter.

Livslängd:Kom ihåg att dem är redan runt ett år gamla när du köper dem, de lever ungefär 13 månader eller mindre, men jag har hört att man kan beställa ägg, det skulle nog vara bättre.

/Fixade lite stav och gramatikfel bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klistrade in texten som Samuel rättat till.

David, det är toppen att du vill vara så vänlig och utöka artregistret på guiden!

En grej du kan göra inför varje nytt inlägg i registret är att du kopierar in den text du skrivit i ett worddokument och använder stavningskontrolen där innan du skickar iväg det hela.

Ingen är perfekt och skall klankas ned på för att de kanske inte alltid ser eller vet om de fel man gör, men eftersom det är ett register som skall vara som en del av upplysning för andra, så har det lite större betydelse att informationen är rätt och riktig, även att det man skriver kan uppfattas på rätt sätt av andra läsare.

Jag tycker det är kul att du är så pass välvillig att ge till SG på detta sätt och jag hoppas du inte tar negativt åt dig utan tar det som en uppmuntran att fortsätta med detta och återkomma med fler artiklar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Satt och fixade texten medan jag var lite disträ, jag hoppas att du inte tog illa upp att jag fixade till den lite med stavningen. Var en jäkligt bra länk förresten du hittade, nog bland de bättre beskrivningarna jag sett av enskilda djur här på nätet.

Ett tips angående stavningskontroll som Jimmy nämnde är att installera Mozilla Firefox som webläsare och installera stavningskontrollen i den. Då kontrollerar den vart ord du skriver och ger dig en röd rand under felstavade ord direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna ha texten lite mindre pratig. Jag gillar också info om var de lever i det vilda, samt kanske lite om deras naturliga beteende etc.

Du borde ta med deras fantastiska förmåga att ändra färg!

sorry om du inte blev nöjd:smiley24: jag hade inte en aning va den komm ifrån men om nån vet så kan ni ju ändra det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

jag har upptäckt att jag skrivit fel namn på denna detta är inte sepia officinalis utan detta är sepia bandensis, men jag har själv inte kunnat gått in och ändrat av nån konstig anleding så jag skulle uppskata om nån moderator går in och ändrar det så att man inte ger felaktig information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan visst ha fiskar med dessa bläckfiskar. Men är dom i samma storlek som bläckfisken så finns risk att det blir föda.

Storlek: ca 10cm

Revkompatibel: Ja

Förekomst: Filippinerna, Indonesien

Levande foder är ett måste till den är lite större ca5-7cm därefter KAN det ta död föda som krabbor, Mysis, räkor etc

Svårhetsgrad: 5

Kan man sköta ett saltvattensakvarium så kan man sköta dessa också.

Ej för nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...