Gå till innehåll

Hjälp mig vid första saltvattenkar! TIPS!


Slajf

Rekommenderade inlägg

Hej!

Allt började med små guppy och tetror.

Sedan kort efter gick man över till "lite dyrare" variant av fiskar, nämligen afrikanska ciklider.

Man tröttnar DIREKT på dessa "tråkiga" ciklider så fort man ser saltvattenfiskar hos min lokala fiskaffären.

Jag har en Juwel Rio 180L hemma. Har ca 10st afrikanska ciklider just nu.

Nu till amatör frågor:

Vad behöver jag för att starta saltvattenkar med min 180L akvarium?

Utrustning? (tänk på att jag ska köra med ca 4-5 st amatörfiskar, lite sten och nån lättskötsam korall )

Ge mig pris på varje teknisk utrustning?

Förkortar man silikonets livslängd med saltvatten?

Kan man köra eget bakgrundsbygge med frigolit och betongputs till saltvatten?

Vad är LS ?

Vad kostar 1kg sten?

Vad kostar clownfisk och kirurgfisk?

Vad kostar en lätt skötsam korall?

Mvh Slajfoni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett den arten. Amatörfisk? Låter som en rätt skojig firre. Den borde jag efterlyser mer information om denna jag med!!

LS betyder Levande sten och är korallsten som förutom att vara inredning i karet tjänar som gömställe för fiskar. Växtplats för koraller samt bakterier och annat smått och gott som finns på ett rev... ganska elementärt innom saltvatten kan man säga. Det finns ngn inte många som väljer att INTE ha detta i ett saltvattenskar. Tvärt om. Man måste nästan ha det...

LS kostar typ nyimporterad 130-150 kg / kg. begagnad kan man få för kanske 50 Kr KG.

En clownfisk kostar kanske 150-200 kr styck beroende på vilken det är...

Kirurger finns det många olika och de kan nog kosta 300 och upp till flera tusen..

Koraller .. mjukisar i en affär kostar kanske 300 spänn. Köper du en mindre av ngn ´privatperson kan du nog nästan få en eller två. eller så kan du nog hitta ngn som du får för en 50 lapp. Många mjukisar växer som ogräs...

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger blir för stora för ditt kar. Jag skulle rekomendera ett nybörjarupplägg: kör på levande sten, en skummare och fisk med ett salt anpassat för fiskakvarier (de är billigare än korallsalt) så slipper du trixa med lyset. Sedan när du blivit varm i kläderna kan du uppgradera undan för undan.

Satsa på snällare frökenfiskar, ett par clowner och ett par smörbultar kanske? + eremiter och snäckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat verkligen FASTNA för saltvatten nu!

Har även börjat läsa lite smått på forumet om nystartade kar. Detta är 100gånger spännande än vanligt malawikar jag har nu. Och att inte tala om att saltvattenfiskar är snyggare :smiley16:

Vad jag har nu :

Juwel Rio 180L med följande tillbehör:

Möbelakvarium 180Liter

Pump set Bioflow 600 (600Liter/timmen)

Doppvärmaren 200Watt

T5 armatur med 2x45w (100cm lång)

Juwel orginala filtrar

Termometer

Nu ska jag bara reflektera det lilla jag har i tankarna för att "konvertera" till saltvatten:

Vad jag har förstått så är detta grunden till saltvatten.

Har även tänkt köra med en eheim cirkulationspump (se ovan) och med juwels original pump. För mycket cirkulation gör väl ingenting?

Vill ha så pass lite teknik som möjligt men självklart stabilt kar.

Nu till invånare:

Än så länge 2-3 clownfiskar och kanske 1 kirurgfisk.

Ge mig feedback!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kenya träd har jag som du kan få ;) bara o messa mig. dom växer som ogräs ;).

sen kan du göra om ditt orginal filter till en överinningsbox, har jag gjort på mitt men jag rekommenderar automatiskt påfyllningssystem. annars får du springa o fylla på vatten varje dag.

skummaren på bild har jag också som du kan köpa fast min är en redsea berliner air 90 har även en luftpump till den. sen hade jag satsat på en streamer istället för den du lagt upp på förslag. har även en koralia streamer om det e intressant. all teknik är använd i ca 1 månad så det är nya grejer jag har ;)

http://www.pwss.se/product.php?productid=3610&cat=683&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=771&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog gjort 2 saker annorlunda, 2 streamers av seios nya serie med magnetfästen(kanske en som kör 2000 liter och en som kör 3800L/H).

Sen hade jag köpt en begangnad skummare skall du ha mest fisk så skall du inte snåla på den punkten, tex deltec mce300 eller grotech hea80.

Dom skummarna har ingen syrepump utan funkar med impeller så du slipper byta syresten varannan vecka.

Kostnaden blir lite högre, pumparna bör landa kring 600-700 tillsammans och en begangnad skummare runt 1000 spänn.

Sen behöver du en saltmätare och där är det nog endast ebay som gäller, 300 för en refraktometer(dom slår andra saltmätare på alla plan och är pålitliga).

Lite vattentester, dKh, Ca, Mg, och eventuelt nitrit, nitrat.

Men det viktigaste är nog kunskap, läs gärna flera böcker och markera saker du undrar över.

När du läst klart boken gå igenom markeringarna och fråga på forumet om det du inte förstår.

Det är väldigt svårt att skapa sig en sammanhängande bild i en forumtråd om hur de hela fungerar.

Du är lite på väg att starta den dyra vägen;)

Dvs du planerar att köpa prylar innan du vet helt vad du skall ha och varför, det resulterar bara i att du kommer att köpa nytt om några månader när du börjat lära dig lite mer.

Shoppa inget förän...

-Du vet vad det är och vad det gör!

-Du har en allmän bild om kvalite och funktion!

-Du vet om du verkligen behöver prylen.!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog gjort 2 saker annorlunda, 2 streamers av seios nya serie med magnetfästen(kanske en som kör 2000 liter och en som kör 3800L/H).

Sen hade jag köpt en begangnad skummare skall du ha mest fisk så skall du inte snåla på den punkten, tex deltec mce300 eller grotech hea80.

Dom skummarna har ingen syrepump utan funkar med impeller så du slipper byta syresten varannan vecka.

Kostnaden blir lite högre, pumparna bör landa kring 600-700 tillsammans och en begangnad skummare runt 1000 spänn.

Sen behöver du en saltmätare och där är det nog endast ebay som gäller, 300 för en refraktometer(dom slår andra saltmätare på alla plan och är pålitliga).

Lite vattentester, dKh, Ca, Mg, och eventuelt nitrit, nitrat.

Men det viktigaste är nog kunskap, läs gärna flera böcker och markera saker du undrar över.

När du läst klart boken gå igenom markeringarna och fråga på forumet om det du inte förstår.

Det är väldigt svårt att skapa sig en sammanhängande bild i en forumtråd om hur de hela fungerar.

Du är lite på väg att starta den dyra vägen;)

Dvs du planerar att köpa prylar innan du vet helt vad du skall ha och varför, det resulterar bara i att du kommer att köpa nytt om några månader när du börjat lära dig lite mer.

Shoppa inget förän...

-Du vet vad det är och vad det gör!

-Du har en allmän bild om kvalite och funktion!

-Du vet om du verkligen behöver prylen.!

//NiXoN

Jag har inte bestämt nått datum för shoppande än. Jag måste få lite mer kött på bena inom saltvattenakvarium.

När det gäller invånare i karet så blir det DEFINITIVT 2st clownfiskar och eventuellt 1st krirugfisk. Sedan är själva tanken att ha tillräckligt med städpatruller och eremiter.

Och självklart 15kg Levande Sten.

Detta är mitt mål.

Vill verkligen inte lägga massa pengar på dyra fiskar och koraller som kräver DYR teknik.

Vill ha ENKEL teknisk utrustning som inte är dyr och som gör karet stabilt.

Jag skulle helst vilja att ni ger mig länk till den tekniska utrustningen som lever upp till mina krav.

Imorgon lär jag köra till mina djuraffär för att få lite mera tips och råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Updates!

Har varit hos min lokala djurgrossist och han hade följande att erbjuda mig.

1st Koralia cirk. pump 2300L/h 695:-

1st Skummare Visi Jet-Ps 870:-

(ska räcka upp till 250Liter akvarium)

http://www.pet-dog-cat-supply-store.com/shop/shop_image/product/fbab6b2e9148f2da4132e1f944fe4697.jpg

1st Marinblå lysrör 200:-

Teknisk utrustning Summa: 1765:-

Era synpunkter?

Någon som har samma skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir ju mycket billigare om du köper av mig isf. dock så e min skummare med luftpump men den skummar mycket bra och skulle räcka upp till 350 liters kar enl instruktionsboken ;). o koralian hade jag också. o till halva nypriset använda 1 månad ;). köpte en boyou skummare till mitt molly hotell men ångrar att jag inte byggde om berlinern så den passade i där istället då den e mycket bättre o tystare :(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Hade han velat köpa dina begagnade grejer så hade han väl redan skickat dig ett PM eller mail.

Slajfoni (eller vad du heter): Volymen som står på skummaren är angiven med väldigt låg belastning i karet, (och jag tror även det gäller med en stor mängd levande sten) så ta dig tid att höra vad andra tycker och tänker om den. Volymen bör vara minst det dubbla mot vad du har, som i ditt fall har du ett kar på 180 liter, det kommer vara ca 165 liter vatten, då bör du leta efter en skummare som klarar av det dubbla, dvs helst 350 liter, gärna mer.

Ljud som uppkommer av skummare kan efter ett tag bli irriterande för vissa och man börjar då leta efter en tystare variant.

Hittar du ingen här som använder den så sök lite på nätet och se ifall du kan hitta folk på utländska forum som har erfarenheter att dela med sig av.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter man syrestenar på skummaren som just har syrestenar?

Köp 3 stycken syrestenar, de varar ett helt år. Byt syresten varje vecka och låt den ligga och torka till ordentligt. Då varar de längst och fungerar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur byter ni vatten till era saltvattenakvarium och hur ofta bör man byta vatten?

Behöver man verkligen "osmos"vatten?

Jag har tänkt ha Levande sten, några clownfiskar och nån fisk till. Inga dyra svåra koraller utan enkel SETUP till mina 180Liters akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har förståt det rätt så är vattenbytena olika. Nån tar och gör det varje vecka, nån varanan vecka, nån en gång i månaden. 10-20% var varanan vecka är nog inte dumt.

osmos är väl inte nödvändig men du får ju inte med nån skit när du använder det så det är väl bäst att använda det.

Tycker det låter som en bra start setup......det kommer mera tro mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

jag tycker att du ska köpa dig en osmos. det har mycket att göra med att få rätt kh i vattnet också. om du blandar salt som är gjort för osmosvatten i vanligt vatten så kommer du att få för högt kh. vilket inte är så bra.

och en osmos är alltid bra att ha om man vet att man kommer hålla på med akvarium. det är också bra till dina afrikanska ciklider. så kan du få ett högt eller lågt kh till dom för att få dom att trivas och att kunna föröka sig.

du kommer att märka att det krävs många tester och olika preparat för att buffra upp ett kar med för att få bra vattenvärden. lycka till!! det är en rolig hobby.. det är så mycket mer en fiskar och koraller som man sitter och tittar efter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt lokala akvaristen här i malmö så ska vi inte behöva osmos till vårt vatten ?? det var det första jag frågade innan jag startade upp :). det ska tydligen va såpass bra vatten men om sen det stämmer vet ju inte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att köpa osmos anläggning, kan man inte köra med dunkar där man har redan blandat salt med kranvatten. Dunkarna får avdunstas några dygn innan man häller i saltakvarium. Jag vill verkligen inte lägga pengar på "utrustning", har rätt så "tight" budget.

Är det ok att byta ca 30liter vatten till min 180L kar, en gång i månaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en del bra läsning.

Jag har själv kört utan osmos när jag bodde i Malmö, det fungerade bra.

En tight budget behöver inte utesluta en osmos, istället kan du få problem som blir kostsamt i längden. Bättre då att göra en bra investering från start. Detta är en långsiktig hobby, därför är det viktigt att man funderar extra noga i uppstartsfasen så man väljer rätt saker från början, på det viset sliper man att göra om och lägga till i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...