Gå till innehåll

Samuels 390 liters


ballsam

Rekommenderade inlägg

tack för possitiva kommentarer. kollade på youtubeklippet jag la upp här om dagen, fast nu med ljud på, och det lät inget vidare :lalalalala:, så jag raderade det innan man blir anmäld, och la upp 2 nya istället. stängde av micken innan för säkerhets skull -Tummen upp

http://www.youtube.com/watch?v=LWK-HtLyatU

och från sidan;

http://www.youtube.com/watch?v=QDmWlsQALJo

tror det ska kunna gå att lägga en annan typ av länk som inte ser så tråkig ut, men vet inte hur man gör.. eller kanske det bara är på RC jag sett det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tack för possitiva kommentarer. kollade på youtubeklippet jag la upp här om dagen, fast nu med ljud på, och det lät inget vidare :lalalalala:, så jag raderade det innan man blir anmäld, och la upp 2 nya istället. stängde av micken innan för säkerhets skull -Tummen upp

http://www.youtube.com/watch?v=LWK-HtLyatU

och från sidan;

http://www.youtube.com/watch?v=QDmWlsQALJo

tror det ska kunna gå att lägga en annan typ av länk som inte ser så tråkig ut, men vet inte hur man gör.. eller kanske det bara är på RC jag sett det..

QDmWlsQALJo men utan mellanslagen.

Är det en sandsjöstjärna uppe på glaset i ena videon? Hehe, snyggt kar iaf.

QDmWlsQALJo

LWK-HtLyatU

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är en sandvändare. Den ger sig upp på glaset nån gång ibland. Vet inte om det finns för dåligt med mat på botten. Hört att dom sällan lever mer än ett år i akvarier, men jag har haft den i snart 2, och jag köpte den "begagnad"

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi em mycket trevlig liten butik i Örebro igår eftermiddag och råkade köpa med mig några fraggar. Fanns mycket som föll mig i smaken. Frugan hittade några fiskar hon gillade, men backade efter att ha hört priserna ; ) ..sjukt fina firrar. Tog en bild genom en reefspy på nyinköpen men iphonen för att sprida en gnutta avund. En acanthastrea (lord-nånting), en som jag inte vet namnet på och en echinopora av nåt slag..

Sent from my iPhone using Tapatalkd5431d52-f2ea-453e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.. den är inte att skojja med. Banditen som simmar i samma kar är också riktigt fin. Kan stå länge och stirra på alla fina acanthastreor. Vill ha vill ha vill ha. Kanske tur att det är 25 mil till Örebro..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter med lillan i soffan och hoppas att inte hennes kräkningar inatt är magsjuka, och att det inte smittar, och tänkte att jag kan lika gärna skriva ner vattenvärdena från här om dagen och dela lite drömmar..

Ca 390

Mg 1350

Kh 6.7

Po4 0.00

No3 0.2-0.5 (aldrig haft så lågt)

Ph 7.7-8.0

Salinitet 1.026

Temp 26'c

Kh't och ca har börjat sjunka, så jag har ökat på ballingen till 230 ml/dunk. Frugan har tjatat ett tag om att det är för lite fisk, så det är nog dax att fylla på lite. Lutar tungt åt att införskaffa en vitbröstad kirurg (leucosteron). Nästa på inköpslistan är en grupp med anthias (tuka eller dispar). Avlägsna planer börjar på en uppgradering börjar ta form. Beror på hur vi gör med planlösningen i huset, men drömmen vore ett kar som står mitt i rummet (typ metcrue) med 150x150x60 och ytavrinningskammaren i mitten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upplever att mina gröna och nu även blåa acroporor inte vill färga ut ordentligt. väldigt ljusa i färgen. nån som har en smidig lösning på dilemmat? kan tänka mej att nåt fattas. har varit dålig på att sköta mina vattenbyten.. även euphylliorna och en montipora confusa har svårt att få rätt sting i sin nyans. övriga koraller ser ut som de ska. vattenvärdena står i förra inlägget.

post-2568-14468920633428_thumb.jpg

post-2568-1446892063364_thumb.jpg

post-2568-14468920633836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fina koraller du har :smiley20:

Din nya Acan är ju helt underbar.

Angående dina färger så har det säkert lite med vattenbytena att göra. Det tillförs ju en hel del spårämnen med vattenbytet, däribland Kalium som jag har för mig är med och påverkar blått i positiv riktning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem salt här om kvällen, tillsammans med en otroligt röd sjöstjärna, en putsarräka och en fragg från en blå montipora digitata från oceanakvarium.se (tack Glenn för leveransen). Planen är att skärpa till mej på vattenbytesfronten.. en 25-litersdunk i veckan (~7% av volymen). Ska ta en bild av sjöstjärnan å lägga upp.. För övrigt tycker jag bara mer och mer att den här hobbyn ÄGER ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upplever att mina gröna och nu även blåa acroporor inte vill färga ut ordentligt. väldigt ljusa i färgen. nån som har en smidig lösning på dilemmat? kan tänka mej att nåt fattas. har varit dålig på att sköta mina vattenbyten.. även euphylliorna och en montipora confusa har svårt att få rätt sting i sin nyans. övriga koraller ser ut som de ska. vattenvärdena står i förra inlägget.

Har du kollat Kaliumvärdena (K+ eller potassium som det också kallas)?

Det kan påverka de blåa färgerna (Jag använder Kaliumiodid-Fluor från KZ för att kunna boosta blå färger)

De gröna färerna kan boostas med järn (Eisen heter det hos KZ)

Ändrat av Ferngren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka fota när jag hinner. Har egentligen ledigt till mitten av nästa vecka, men har lyckats boka in 60-70 extratimmar på ambulansen, å när jag är hemma vill frugan att jag ska vara lite engagerad i annat än akvariet. Får smygfota när hon är iväg å handlar ; ) ..ferngren: skulle gärna kolla ett kaliumvärde. Känns som ett värde som skulle kunna ligga fel. Tillsätter visserligen natriumkloridfritt salt (?) i balling+, å där ingår, om jag fattat det rätt, kalium. Har en massa små blå flaskor från KZ liggande. Ska testa att droppa i enl anvisningarna under några veckor för att utvärdera.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg i gemla och hämtade en a. leucosteron i torsdags. varit sugen på en sådan länge, men inte vågat och inte hittat nån i rätt storlek.. men nu så. 6-7 cm stor är den och än så länge är det helt lugnt på konfliktfronten (har en gul kirurg). 2:a dagen såg jag några prickar, men dom var försvunna till kvällen. Håller tummarna, för den här firren vill jag ogärna mista. Ska försöka ta lite kort..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...