Gå till innehåll

Samuels 390 liters


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Funkar det att limma med tangit som man limmar pvc-kopplingar? Nån som har ett bra tips för sågning/kapning i plexiglas? Testat med sticksåg, men det blir så varmt att det smälter ihop som en fog direkt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ställa ner hastigheten och låta sågen göra jobbet om du kör med sticksåg.

Du kan göra eget plexilim av aceton och småbitar av plexi som får stå och smälta ihop över ett dygn ungefär.

Om jag inte minns fel så är tangit inget att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fyllt på lite sista tiden. Limmade fast 7-8 olika sorters knappar på en sten idag. Tänkte det kan se schysst ut när stenen börjar bli täckt. Även lite nya acroporor, bl.a. skönt grön staghorn samt en protula bispiralis (coconut worm)

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468919944611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Dax för en uppdatering. Förutom en mindre invasion av cyano och nåt annat algaktigt (som gick tillbaka med hjälp av zeozym+zeobak) så går det från klarhet till klarhet. Korallerna växer och ser ut att trivas. Har köpt ett hus som skall renoveras grundligt och förberedas för ett nytt akvarie, så fram tills dess kommer jag ta det lugnt med fiskinköp. Koraller är det däremot inte köpstopp på. Var i Linköping här om veckan och fick med mej 3 olika LPSer, och från Stigigemla följde det med en skitfin euphyllia. Blandar ihop namn, men tror det var en ancora. Skelettet är inte uppdelat i grenar, utan mer som en hel kropp. Nån namnkunnig får mer än gärna hjälpa till med namnen på de övriga.

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468920269291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och en "top-down" bild. Frugan har gått å lagt sig, å ungarna sover, så nu ska jag sätta mej och byta ballaster i en nyinköpt kz 6x39w ramp som skall ersätta metallhalogenen. Ska bli spännande att jämföra och se om det påverkar tillväxten på korallerna. Enl stigigemla så ökade förbrukningen på hans balling enormt när han bytte från mh till T5..

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468920269559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halvvägs i ballastbytet. Är tvungen att dra några nya kablar för att få det att stämma. Får nog be en bön och hålla tungan rätt i munn. Om det står om en villabrand i vrigstad som antagligen berott på ett elfel så...

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468920269782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här händer det mycket. Kl 03 i morse väckte frugan mej å sa att det var dax.. ringa in barnvakt å hoppa in i bilen å rulla mot förlossningen. Så kl 09.13 kom vårat 3:e barn som var 3.6 kg tung och en halvmeter lång och grabb. STORT..

Rampen tag jag med till el-polaren som kliande sig i huvudet. Det hela slutade med att vi kopplade förbi några relä som fyllde nån oklar funktion, och vips så funkade lyset. Så nu har jag 2x39 + 6x39w T5, vilket verkar schysst. För säkerhets skull så testade jag dom gamla ballasterna jag monterat ur rampen, och givetvis fungerade dom. Verkar ha varit det där relät som gått åt hökaröven. Nästa akvarieprojekt är att byta lite pumpar med en kille här på guiden. Ska ha 4st 6055:or i karet och 2 till på en hylla i väntan på uppgradering till ett större kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...