Veijo S Postat 7 oktober 2009 Dela Postat 7 oktober 2009 Det är ju det och jag vill inte ha en fsk eller djur som inte trivs men åter kom om du får reda på något för det är en favorit den täckningen dom färgerna Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 7 oktober 2009 Författare Dela Postat 7 oktober 2009 får jag reda på något så säger jag till. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 7 oktober 2009 Dela Postat 7 oktober 2009 Ja det är ju så jag tror jag har mat så det räcker i mitt kar men hur går den ihopa med andra fiskar typ kirurger är den kaxig eller är den lugn av sig?Bengan hade en LS mandrin ihop med kirurger o d funkade bra. Om jag inte minns fel så blev den mobbad av hans sixliner. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 7 oktober 2009 Författare Dela Postat 7 oktober 2009 det har jag med hört....dom är ute efter samma mat. både min skoter gobidee och mandarinen jaga samma mat. mata me levande artemia kan jag tänka mig är en fördel, Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 8 oktober 2009 Dela Postat 8 oktober 2009 sån skilad jonas fasiken vad kul att se hur mycket finare ditt kar blivit på någon månad.. detta har du gjort Bra........ Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 8 oktober 2009 Författare Dela Postat 8 oktober 2009 Tack marcus. Till dagens fråga. På morgonen har jag i princip kristallklart vatten men från typ middag och till jag släcker så är det massor av små bubblor i vattnet. Trodde först att det var en pump eller skummaren som gjorde det. Men nu verkar det som om det är LS som släpper bubblorna. Frågan är ....Hur blir jag av me bubblorna? Mer cirkulation eller vad???? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 oktober 2009 Dela Postat 8 oktober 2009 Som jag förstått det så är det restproduktion av fotosyntesen från algbildning. Om det som Lasse sagt nu har gått in rätt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 8 oktober 2009 Författare Dela Postat 8 oktober 2009 ok.....vad gör man åt det??? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 8 oktober 2009 Dela Postat 8 oktober 2009 Ok går en mandarin ihop med kirurger så skall en sådan inhandlas.Det med mickro bubblor är jobbig kan bero på sten eller skummaren samt att någon pump ligger lite nära ytan så den kan få med luft och det kan bli en virvel som kommer ner till pumpen ibland hade en pump som gjorde så men puttade den lite mera ner så vart det lungt Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 Ok tack magnus o jimmy.Kom hem i går och såg att min naso andades häftigt. salarisen verkade hängig oxå. Kan bubblorna ha nåt med det att göra??Tänkte jag skulle göra ett lagom vattenbyte i dag på ca 130 L. Kan det hjälpa? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrbrandin Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Bubblorna är väll alger som producerar syre? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 har inte en aning...vet bara att nason verkar ha svårt att andas....väldigt ytliga andetagI dag verkar han dock lugnare Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Tråkigt om den inte vill vara med längre. Äter din som den ska?? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Vattentemp när bubblorna formas?(Funderar på om vattnets temp stiger så att gasernas löslighet sjunker, fälls ur, och orsakar bubblorna och syrebrist)B! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 japp han äter pellets o seaveggis....han andas häftigt och fått svarta fläckar på kroppen runt gällarna...Har nu släckt så han får det lite lungt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 tempen ligger på en 27grader just nu....kan ju vara fel på värmaren. för den är ställd på 25 grader. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Värmare stämmer mycket sällan med graderingen. Brukar slå på ca +-2 grader Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 ok... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Jag kör med 3 värmare i sumpen en startar när karet är 24c sedan 23c 2st vis 22c 3stDet med tempens säkerhet beror mycket på vad det är för märke på värmaren vilken som är bäst och sämst det vet jag inte men detta fungerar för mig eftersom jag kör med ved eldning så kan det bli lite diffar i temp men karet liger alldrig under 24grader för det mesta på 25-26 grader sommaren 27-28 grader Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Tack marcus. Till dagens fråga. På morgonen har jag i princip kristallklart vatten men från typ middag och till jag släcker så är det massor av små bubblor i vattnet. Trodde först att det var en pump eller skummaren som gjorde det. Men nu verkar det som om det är LS som släpper bubblorna. Frågan är ....Hur blir jag av me bubblorna? Mer cirkulation eller vad????Det är fotosyntesen som producerar dessa bubblor, det är helt naturligt alltså. Dock mindre trevligt att ha en massa bubblor som far omkring i vattnet. Överdriv inte antalet belysningstimmar, jag inbillar mig också att kraftig cirkulation underlättar, speciellt om man 'trycker' vattnet uppåt i karet i stället för att alltid rikta alla pumpar uppifrån och ner. http://paranormal.se/topic/fotosyntes.html Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Normalt är det som det skrivs flera gånger i tråden att bubblor kommer från algernas syreproduktion. Jag har vid ett par tillfällen upplevt att fisk flämtat pga syrebrist, och i vattnet har det synts microbubblor, vid hastig temperaturstigning. Så det är lite frågan om varför salarisen är hängig, men det troligaste är helt klart fotosyntes.B! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 så bubblorna är troligast anledningen till att nason o salarisen mår sämre. vad gör man åt det då??? jag har 2 pumpar i...en på 6000 och en på 12000 + returen som är på 3000...(ca1000 ut i karet) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 kom o tänka på en sak. Jag har ju byggt om karet ganska nyligen. Det kan inte vara så att det har varit en omstart eller nåt sånt....Använde jag 1/4 av det gamla vattnet så är det allt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 jonas! nu ligger du risigt till.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 vill du ta han kompis Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg