Gå till innehåll

Vir's första!


Virse

Rekommenderade inlägg

Nu, äntligen är akvariet uppstartat och först nu inser jag hur lite jag kan om det här, trots ett halvårs läsande på forumet. Som ni ser på bilderna har jag byggt två grottor med stenen, som är delvis begagnad och delvis ny.

Vad är det jag ska oroa mig för? Glasrosor? Jag har läst ett gäng trådar om dessa men vet fortfarande inte hur de ser ut. Trådalger jag har lite på den begagnade stenen och ska köra fosfatremover nu och sen låta en städpatrull gå på när inkörningen är klar. Något annat man bör tänka på? Självklart är belysningen släckt, låt inte bilderna lura er.

Någon som vet vad det är för snäcka på sista bilden i mitten? Kunde tyvärr inte få en bättre bild. De är ca 5mm i diameter och jag har ett helt gäng.

post-4262-14468917393349_thumb.jpg

post-4262-14468917393504_thumb.jpg

post-4262-14468917393648_thumb.jpg

post-4262-14468917393792_thumb.jpg

post-4262-14468917393948_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad snäckan heter kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men de är bara bra för akvariet som jag förstått det, inte hört om någon som haft problem med dem iaf. :)

Låt nu tiden bara gå och ta tag i problemen när/om de visar sig, inte lönt att oroa sig i onödan. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för hjälpen med frågorna!

Nu när karet hade gått i dryga två veckor och jag inte hade mätt någon ökning av varken NH4, NO2 eller NO3 så bestämde jag mig för att köpa en städpatrull på 3 eremiter och 7 turbos och en sandvändande sjöstjärna. Eremiterna har varit väldigt passiva sen jag köpte de igår medans snäckorna går på nonstop. Jag konstaterade nyss att det var alldeles för kallt i karet, ca 22-23 grader. Kan det vara därför eremiterna är så passiva?

Något intressant var att några timmar efter att städpatrullen hade introducerats i karet så hade nästan alla sju turbos en eller flera små kräfdjur på sig och en eremit hade tre små snäckor mumsandes på skalet.

post-4262-1446891750775_thumb.jpg

post-4262-14468917508071_thumb.jpg

post-4262-14468917508212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr hittade jag min blåbente eremit drivandes omkring strax efter min förra post.

Igår när jag vaknade och tittade in i akvariet så hade mina två andra eremiter lyckats hitta varandra och börjat bråka och efter att jag fick isär dem så satte jag de så långt ifrån varann som möjligt. Trots det så hittade jag den röda, lite större, i den brunas skal när jag kom hem från jobbet. Efter yttligare ett par timmar visar sig den bruna i den rödas tidigare skal men med ett ben mindre.

Jag hittar så många konstiga djur i akvariet som jag inte lyckas identifera eller få bra kort på, de flesta verkar gömma sig så fort lyset går på men jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig att klura ut vad detta är. Tyvärr har jag inte fått någon bättre bild på den men den flyttar sig mellan olika håligheter i stenarna och den är minst 2x2 cm.

post-4262-14468917530833_thumb.jpg

post-4262-14468917531674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ser väl kanske ut som en stängd mussla eller liknande?

Lite svårt att se på bilden.

Men ska bli grymt kul att följa detta karet efter att du fått in invånaren!

Snäckor och eremiter lär du nog bli av med i fin flytande följd om det är lite storlek på peacocken!

Tänk på att inte vara för säker på att du faktiskt får en peacock(känns iofs igen väldigt lätt)

Men tydligen så ska en hel del mantisar säljes under just peacock namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser väl kanske ut som en stängd mussla eller liknande?

Lite svårt att se på bilden.

Men ska bli grymt kul att följa detta karet efter att du fått in invånaren!

Snäckor och eremiter lär du nog bli av med i fin flytande följd om det är lite storlek på peacocken!

Tänk på att inte vara för säker på att du faktiskt får en peacock(känns iofs igen väldigt lätt)

Men tydligen så ska en hel del mantisar säljes under just peacock namnet.

Jag tror faktiskt att det är någon typ av nakensnäcka. Har skymtat den ett par gånger men aldrig fått tillfälle att fota.

Haha, ja jag vet inte hur jag ska göra med städpatrullen. Risken är ju att man får sig en mördarmantis som slår ihjäl allt på en gång. Det kanske är bäst att flytta de temporärt till ett annat kar när det är dags.

Det är inte så svårt att identifiera en peacock egentligen, dels är det få smashers som blir så stora som peacocks och sen har de ganska säregna färger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har likadana snäckor hittade först en men nu e det betyligt fler. rätt söta faktiskt

Så det är en snäcka? Jag har bara fått syn på min med ficklampan och den är riktigt ljusskygg. Du har inga bilder på dina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt att det är någon typ av nakensnäcka. Har skymtat den ett par gånger men aldrig fått tillfälle att fota.

Haha, ja jag vet inte hur jag ska göra med städpatrullen. Risken är ju att man får sig en mördarmantis som slår ihjäl allt på en gång. Det kanske är bäst att flytta de temporärt till ett annat kar när det är dags.

Det är inte så svårt att identifiera en peacock egentligen, dels är det få smashers som blir så stora som peacocks och sen har de ganska säregna färger :)

Jajjemen gäller bara att grossisterna bryr sig om att titta ordentligt på dem ;)

Men jo en peacock är ju den absolut lättaste att känna igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peacock är grymt snygga!

Det där 2x2cm djuret är en ledsnäcka Cryptoplax, Ischnochiton eller .....? Jag tippar på Cryptoplax.

Ah, tack! :)

Jag hoppas bara att jag får en peacock av manligt kön så han kan få heta Lobo :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var och inhandlade lite nytt till baljan här om dagen. Tanken var att köpa pepparmintsräkor för att bli av med lite glasrosor men då de var slut ville jag ju inte komma hem tomhänt.

Eftersom jag fortfarande har kvar en del trådalger sen starten så köpte jag en sjöhare, lustigt nog så har den varit över allt i karet utom just där.

Det blev även en Ricordea. Hur får man dessa att sätta sig på en sten? Den har grus fastväxt under sig och under dagarna får jag den att sitta still men den verkar dra ihop sig under nätterna till en boll och rullar iväg.

Sist men inte minst blev det en bad-ass eremit. Vilken aptit! Han fick en nyligen avliden turbo, det tog han 20 min så hade han smällt i sig hela. Dagen efter fick han en halv räka och åt upp den utan problem också.

post-4262-14468917805175_thumb.jpg

post-4262-14468917805349_thumb.jpg

post-4262-14468917805462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte att det var dags för en uppdatering nu när min egentliga invånare har tagit plats i karet, nämligen en O. Scyllarus. En peacock mantis med andra ord. Jag lyckades könsbestämma honom här om dagen varpå han fick namnet Lobo, från seriefiguren.

Har haft han snart en vecka men han låg och gömde sig de första dagarna och först nu börjar han spontant lämna grottan för att utforska akvariet. Han är sjukligt nyfiken och om någon av oss är rädd för den andre så är det helt klart jag. När jag skulle skrapa rutorna sist så fick jag inte vara ifred och jag vågade inte ha kvar handen när han närmade sig. Han verkar inte aggressiv utan snarare bara väldigt nyfiken. Hur som helst så har jag redan handmatat honom :)

Tyvärr blev det inga bättre bilder.

post-4262-14468918253858_thumb.jpg

post-4262-14468918254049_thumb.jpg

post-4262-14468918254299_thumb.jpg

post-4262-14468918254525_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supersnygg!

Tack :)

Mäcktig vad matar du den med?

Han har fått frysta, skalade räkor än så länge, tänker försöka variera kosten så mycket som möjligt - musslor, snäckor, räkor osv.

ascool!

Eller hur :D

fin :-) vad kan man mer ha för invånare när man har en stor mantis? antar att det är en anledning till ditt akvarium :-)

Det kan vara ganska individuellt från mantis till mantis. Fiskar går men det finns alltid en risk att även de blir lunch. Själv har jag bara en sjöstjärna av betydande storlek, små sniglar och små krabbor bryr den sig inte om. Om man har fisk i akvariet är det rätt troligt att mantisen håller sig i grottan mer än om man inte har fisk.

Jag skaffade saltvattensakvariet för att ha en mantis så inget ska få hämma honom :D

Visst är de svåra att fota!

Grattis till gynnaren och han kommer få det bra där.

Tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...