Postat 12 september 200915 år här e en ramp modell stor från http://www.sfiligoi.it/Sfiligoi Galaxy InterZoo 2008 – Sfiligoi Releases more infoSkulle denna aluminiumfläns funka Björn? Kylflänsprofil 2 och 3 » Natur eller svart eloxerad aluminium28 x 110 mm resp. 53 x 110 mm Ändrat 12 september 200915 år av wrang
Postat 12 september 200915 år Jo, Sfiligoi har jättefina armaturer och det är bara hoppas på att dom använder Cree's högeffektiva XP-E Q5 dioder.Själv funderar jag på att antingen försöka slakta en gammal (men utseendemässigt fin) T5/HQI armatur och bygga av. Tillgången till någon sånt lär vara otroligt begränsat, så jag tror jag måste försöka mig på en Korallen-Wrang variant... Har du kvar underlaget till var du skaffade alu-profilerna, Wrang?Gällande kylflänsprofilerna så "kanske" - ärligt talat vet jag inte. Det är indikationer på Reef Central om att kylflänsarna från Heatsinkusa.com är otroligt överdimensionerade, men i min värld känns det bättre att överdimensionera än att riskera överhettning.Ett par ännu bredare såna där kanske skulle fungera?
Postat 12 september 200915 år Kylflänsprofilerna finns tyvärr inte som bredare. Kolla in solectro.se och Produktöversikt / För mönsterkortet / Profiler
Postat 12 september 200915 år Ah. Såg precis det. Det blir lite kostsamt med att behöva 2,3 eller kanske till och med 4st i bredd för att sprida ut antalet LEDs, då dom kostar 335:-/st i 1m längder.Alltså är vi tillbaks till kylarfrågan ännu en gång.Under tiden fnular jag vidare på alternativ till att behöva rensa en armatur på innehållet, till att titta på profilerna hos det där företaget. Som jag förstår är det andra som följt Wrangs byggtråd till sin T5-armatur och gjort slag i saken och konstruerat en rätt fin ram till sitt armaturbygge.Sidoprofil 1 eller sidoprofil 3 skulle passa finfint till att omsluta en kylfläns med dioder.145-245:-/m är ju rätt så överkomligt och då är det bara att hitta en källa till natureloxerade aluminiumplattor i 1.5mm gods.
Postat 12 september 200915 år Varför inte använda 230VAC dioder med 215lm per st.Sen är det bara att räkna för att få ihop eco-lamps 40000lx.http://www.acriche.com/en/product/prd/acriche.asp
Postat 12 september 200915 år Thore, dom där ser helt OK ut om det inte vore för två saker:Högspänning - det är något i mig som talar emot att ha 230V hemmabygge hängandes ovanför en tank med saltvatten.Värme - ytvärmen på dessa ligger på ~125 gr CEffektivitet - 65 lumen/watt ligger inte i toppskiktet av prestanda, men fullt tillräckligtDet som kanske är postitivt med dessa är att dom inte kräver något drivdon. Spektrat är också helt OK på deras Pure White modeller, medan jag saknar Royal Blue i sortimentet. Som du ser så är det bara Pure White och Warm White (CRI-80).
Postat 13 september 200915 år Björn:-Eheim m.fl. pumptillverkare är 230V direkt i saltvattnet utan kortslutningsproblem.-T5 ramper med 4-8st 230V lysrör orsakar väl inga kortslutningsproblem? -Jag har haft HQI-lampor med 230V under 20 år utan kortslutningsproblem-Jag tycker din oro för kortslutningsproblem är överdrivna.-undvik hemmabygge om du riskerar kortslutningsproblem.-vilken yta avger ~125 gr C från en emitter?-har du tagit reda på priset på en achrice,jag har inte lyckats med det.-har du lyckats ta reda på vilka emittrar eco-lamps använder sej av,inte jag.-mina nuvarande tre LED-lysrör är 230VAC och kablarna hänger 100mm från vattenyta och har under snart tre års drift ännu inte orsakat några kortslutningsproblem.Temp/ljus är fortfarande oförändrade. Ändrat 13 september 200915 år av thore kjellberg
Postat 13 september 200915 år http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=195&products_id=493&osCsid=c5695e95cca0998b0654475ed4507bbc eller http://www.leds.de/shop_content.php?coID=23
Postat 13 september 200915 år Jag tycker det är dåligt att du nämner Eheim-pumpar som är IP6x-klassade. Det är hermetiskt tillslutna pumpar och det ska mycket till innan en lysdiod är det...Nog om det. Jag ser din poäng, men jag inser att jag kommer att ha lite för stort jobb att övertyga dig om vad jag menar, så jag låter bli.
Postat 13 september 200915 år Underbar armatur Wrang, första mobilen var inte heller billig, nu får man en nokia med inbygd led för 300 spänn. Den som väntar får se, vem F_n har tid att vänta fortsätt bygg och leta armaturer, snart släpper det och vi kan skapa mer ljus än herren själv.
Postat 14 september 200915 år Jag håller med dig Mikedive. Efter att ha hållit lite "koll" på nätet under ett par månader så ser jag fler och fler leverantörer av LED-belysning för akvariebruk och jag tror att vi bara sett toppen av ett isberg för vad som komma skall.
Postat 14 september 200915 år Jag ska faktiskt ta och titta närmare på aluminiumprofilerna postade tidigare här i tråden, för att se om man inte kan bygga ihop någon praktisk armatur av dessa. Dollarn är ju på en hyffsad nivå, så jag ska se vad man kan hitta för kylflänsar också.Detta vad jag fick för svar från Russ på HeatSinkUSA.com:Hello Bjorn $60.15 for a 2 foot piece intact usps priority mail plus the cost of the heatsink $41.95 if you let me cut it in 2 pieces usps priority mail flat rate box plus the cost of the heatsink Thanks RussDet var förfrågan på en "Large 2 foot plus" modell. I och med att det är låda formad som ett brev så räknar jag med att det inte blir någon tull?Jag har fått LED-drivern och jag har försökt damma av mina elektronikkunskaper och ska försöka mig på en manuell dimming-funktion på denna med en vridpot. Nu väntar jag bara på att lysdioderna ska komma hem...
Postat 14 september 200915 år 102$ är ju bara 742krFör att få bra ljus och alla koraller som SPS och LPS skall trivas är det Royal Blue som gäller och Cool White eller finns det nån 3.e som är grym att komplettera med.Synd att man ej hittat 420nm, (Actanic)Har inte hittat några fler aluminiumprofil ställen
Postat 14 september 200915 år Har ej hittat några med specifikationen 420nm, annat än vanliga "blue" (alltså inte Royal) har en aningen lägre våglängd, om jag inte minns helt fel.Annat man skulle kunna komplettera med är kanske röda för att betona röda områden, men detta skulle enbart vara ögonfröjd då inte klorofyll-B reagerar på dom våglängder dom avger.
Postat 14 september 200915 år Sedär Thore!Jag kommer nog att behöva några mindre bitar anodiserad aluminium, typ plåtar, men jag betvivlar att dom är intresserad av sånt smått... Vore kul att se minen på dom på posten om jag skulle hämta ut en plåt på 1x2m. :-)Ska höra lite på jobbet om inte dom kanske har något. Vi är ju tillverkande industri så något borde ju finnas tycker man.Under tiden har jag tittat på kylflänsar och det blir förmodligen från staterna. 2st 8.5 tum bred blir (22cm) samt 1 foot (30cm) lång. Tanken är att använda sidoprofil 2 eller sidoprofil 3 till långsidorna, allt beroende på höjd på eventuell optik som ska användas. Hade tänkt att försöka få till en splash shield också, förmodligen i plexiglas eller något annat genomskinligt, så vi får se hur mycket utrymme det blir kvar.
Postat 14 september 200915 år Björn:Jag har fått uppgifter från tysk marinakvarist (2007)att en extruderad alu-profil 20x20x3x100mm absorberar vämen från två 3W dioder at 700mA utan fläkt utan problem.OBS1 inga kylflänsar behövs.Ingen ytbehandling(absolut inte ngn målning) skall användas.Jag kan inte verifiera dessa data då jag blev sjuk innan jag hann tillverka min prototyp.
Postat 14 september 200915 år Såhär ser skisserna ut just för stunden:(något förenklad) Tanken är att höjden på kylflänsen skall göra rum för eventuell optik på lysdioderna, men samtidigt också göra det möjligt att ha ett stänkskydd.L-profilerna limmas med lämpligt bygglim, alternativt termiskt lim, för att låta hela kylflänsen "hänga" i spåren i profilerna. På det sättet slipper man synliga skruvskallar lite här och var, plus att det är lätt att ta isär vid service.
Postat 14 september 200915 år Björn:Jag har fått uppgifter från tysk marinakvarist (2007)att en extruderad alu-profil 20x20x3x100mm absorberar vämen från två 3W dioder at 700mA utan fläkt utan problem.Jag kommer att ha långt mer än 2st dioder, snarare uppåt 60-talet beroende på hur designen blir färdig. Då har jag en känsla av att 180W behöver kylas i någon form och en kylfläns i den storleken är en fin "byggplatta" också för att skruva fast diodplattorna i.Ja, jag tänkte borra+gänga M3 eller M4 skruvar, nylonbricka samt termisk pasta för kylegenskaper.OBS1 inga kylflänsar behövs.Ingen anodisering skall användas.Jag kan inte verifiera dessa data då jag blev sjuk innan jag hann tillverka min prototyp.Jag märkte att jag skrev fel. Sidoprofilerna är naturligtvis i natur eloxerad aluminium. Det vore trevligt om kortsidorna matchade utseendet på långsidorna.
Postat 14 september 200915 år björn:vilken längd har du tänkt dej?Armaturen kommer att bli någonstans kring 60-65cm. Det är kortsidorna jag skulle behöva småbitar till då jag tänkte ha "öppen" topp med exponerade kylflänsar.Eventuellt, beroende på om jag gör om designen lite, så kanske jag kör på med hålplåt, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Postat 14 september 200915 år varför att inte använda dubbelsidig och värmeledande tejp från 3M?OBSbjörn notera att ovanstående profil gäller för varje 100mm längd.
Postat 14 september 200915 år Jag har hört bu & bä om 3Ms tape, så jag kanske kommer använda den för drivdonen men inte dioderna.
Postat 14 september 200915 år vilka emittrar har du tänkt att använda eftersom du skall använda drivdon?
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.