Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Var det självaste Chinchai du träffade???

Hur kul som helst isf! Så avis jag är!

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1640915

Länken till de 40 första sidorna om hans kar, jag följer det själv.

Visst va de det!

Han och några polare till han satt å hängde i klubblokalen, vilket snarare var ett fik. Frågade om det fanns någon affär i närheten och Mr:Chinchai va snabb å sa att jag skulle hänga på. Vi knallade snabbt en liten bit och hamnade i en liten saltaffär. Ungefär samma utbud på koraller, men några läckra firrar simmade runt i burkarna.

Blev en heldel snack i affären om teknik, kvalitet, skratt och hur hobbyn var. Grymt sympatiska snubbar, som inte bara var insatta i tekniken utan även klimatfrågor och situationen vad gäller haven osv.

Fanns riktigt snygg och genomtänkt teknik från Siam-reef, vilket är deras eget Thailändska märke. Jag skulle dock resa runt lite och kunde inte släpa med mig ett stort filter. Men nästa gång jag åker till Bankok ska jag lämna utrymme för ett rejält filter =-)

post-2577-14468919661399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr:Chinchai verkar vara lite av "ägaren" av klubben och sedan har klubben sin lokal som fik och kafé. Där verkar de träffas ta en drink, kaffe eller kaka och snacka skit när de inte har annat för sig.

Jäkligt mysig liten lokal med AC och två fina burkar stående. Ett nano med ledbelysning, och en större burk med feta koraller. Varför finns ingen sådan klubblokal i Uppsala =-(

De upplyser även nya och gamla saltvattensintresserade om hobbyn och vad som krävs för att lyckas.

Sedan har Bangkok grabbarna startat en affär som ligger nära lokalen. Där säljer de teknik, koraller och fisk(dock inget storskaligt). Ingen skitteknik, de testade all teknik och allt som inte höll måtten lät de bli att sälja. Därav mest tyska produkter och endel amerikanska prylar i butiken. Tekniken var inte särskilt billig, utan som i Sverige ungefär.

PS: De hade en gul flakmontipora med lila kant som var SJUUUUUUKT snygg!!!

Lite bilder:

post-2577-14468919664529_thumb.jpg

post-2577-14468919664673_thumb.jpg

post-2577-14468919664806_thumb.jpg

post-2577-1446891966494_thumb.jpg

post-2577-14468919665072_thumb.jpg

post-2577-14468919665215_thumb.jpg

post-2577-1446891966535_thumb.jpg

post-2577-14468919665502_thumb.jpg

post-2577-14468919665641_thumb.jpg

post-2577-14468919665789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit grymt bra med en klubblokal (om det fanns en saltvattensförening).

Man skulle kunna ta medlemsavgift och sedan driva ett stooort klubbakvarium. Akvariumet skulle man sedan kunna fylla med fraggar från medlemmarnas egna kar och ha som "korallbank". Alltid skönt att veta att ifall man får krasch eller blir av med en korall så går det att få tillbaka arten i sin burk igen. Sedan skulle burken kunna fungera som tillgång att fragga av till medlemmarnas fördel.

Vore roligt att kunna träffa likasinnade 1gång i veckan och prata hobby, vore även kanon att ha foderodling och extra akvarier i lokalen. Hur ofta känner man inte att man borde starta ett nytt kar men i brist på utrymme eller får nej från tjejen så blir det inte av.

Har börjat min bekämpning av algerna smått.

Ny fosfatremover, kol och lite skrubbande är första åtgärderna. Ska byta vatten i helgen och eventuellt damsuga botten lite. Om jag orkar ska jag även städa hela sumpen också. Såg även att nitratfiltret lagt av, så det är omstartat och jag hoppas det gör sitt när det kommer igång.

Körde med aluminiumbaserad fosfatremower för länge sedan och upplevde den som mycket bättre än den järnbaserade. Fick genast lite fulalger då jag bytte trotts att fosfaten var omätbar. Funderar starkt på att gå tillbaka till att uteslutande köra med alu-fosfatremower.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar din montipora längst upp på sidan.

Den är snygg, har ljuslila-polyper när den får bra ljus. Har exemplar av den längre ner på aquascapet och där saknar/är polyperna brunare, dvs de lila polyperna. Den har även starkare nässelgift än de gröna och röda montipororna. Så om de placeras nära varandra vinner den kampen, så de bör hållas isär.

Antar att det var denna du menade:

attachment.php?attachmentid=44268&d=1267985457

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, den växer så långsamt för tillfället så den kommer ta ett bra tag innan den går o fragga på, men jag ska ha dig i tankarna. :)

Däremot så finns det en liten rosa-lila fragg o ta på, som jag skrev här innan, den växer lite snabbare, så den kan vi fixa till sommaren iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog mig en sväng förbi Triton idag.

Burken har ju haft lågt fiskbestånd ett tag och jag har funderat på att utöka med lite Anthias. Har dock letat efter fina exemplar av Dispar eller Barlett´s utan att hittat en komplett fin grupp där alla ser riktigt fina ut. Så idag slog jag till på 7st superfina Pseudanthias hypselosoma. Arten blir lite större än jag tänkt mig, men jag får väll uppgradera om gruppen växer ur burken =-)

Idag är firrarna ca4-7cm ilängd, blir ca det dubbla fullvuxna, förmodligen lite mindre i mindre burk.

Fiskarna var alla tjocka och fina kring buken, åt pellets och med aptiten de hade bör det inte vara några problem att mata med annat.

Mina individer ser ut såhär ungefär:

48064-1.jpg

Köpte även lite teknik, krimskrams, en efterlänktad 14.000 marinlux och en korall som kostade skjortan (men jag har länge letat efter den).

En bild på gruppen, har dock en helt annan färg när de inte är stressade.

Blir nog snygga när de kommit till rätta.

post-2577-14468919705359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på firrarna.

Har provat att mata dem och de käkar bra. Blir lite svårt att ställa om matningen från att knappt mata alls. Kommer också bli lite jobbigt med mer vattenbyten den första tiden, men men...

Har sett alla fiskar ute, men det är oftast 5-6st man ser åt gången. De verkar gilla aquascapet och simmar mycket under överhänget. Grottan används också flitigt och det ser rätt häftigt ut när alla försvinner och plötsligt glider de fram ur mörkret.

post-2577-14468919706671_thumb.jpg

post-2577-14468919706811_thumb.jpg

post-2577-14468919706952_thumb.jpg

post-2577-14468919707104_thumb.jpg

post-2577-14468919707254_thumb.jpg

post-2577-14468919707513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite mer bilder, bla på den lilla dyrgripen till fragg.

Det är en Echinophyllia med lila bas och lysande gröna polyper, har som sagt spanat efter just den sorten och ej hittat någon. Så nu var det bara att slå till, håller tummarna att den klarar sig.

Har växt på bra medan jag varit borta. Nu börjar korallerna växa in sig bland stenen och det börjar bli riktigt respektabelt. Tyvärr har korallerna fortfarande lite tråkiga färger men med lite jobb å skötsel ska de nog få tillbaka sin forna glans.

post-2577-14468919707679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer bilder, det är en av Anthiasen som är större och ser ut att vara bossen. Har inte bytt kön helt och färgat ut, den har dock blekare färg och längre fenor. Blir spännande att se hur den blir när den färgat ut helt.

Har matat firrarna med frysfoder och pellets idag, delade upp det i tre mindre matningar. Jösses vilka matvrak!

En ny bild på dyrgripen.

post-2577-14468919715635_thumb.jpg

post-2577-14468919715858_thumb.jpg

post-2577-14468919716072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonköp Mattias! Både fiskar och korall var ett snyggt tillskott i burken!

Hoppas ni de klarar sig i det långa loppet också!

Det ser just ut på begge fronter:ler:

Korallen ser ut att trivas och det är ett gott tecken. Hoppas värkligen den växer till sig, då kommer den bli burkens guldklimp.

Firrarna simmar på, ibland är de jätteskygga och ibland totalt orädda. Har matat dem med fingrarna i vattnet för att lättare kontrollera mängden mat som singlar ner. Två gånger har fiskarna tagit mat direkt från fingrarna. Men när kameran kom fram blev de blyga och vågade inte riktigt ända fram till fingrarna.

Lite bilder från idag.

Om någon från Triton läser detta kan jag meddela att fiskarna fått mycket finare färger under MH-lampan, de lyser i rosa/orange och ser betydligt mer attraktiva ut i ljuset. Kanonköp, tack tack!!

post-2577-14468919721907_thumb.jpg

post-2577-14468919722118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla fiskar är kvar, fina å välgödda.

Den största hanen har intagit karet och bossar runt med de andra som ser ut att hålla sams. Förmodligen är rangordningen redan satt inne på Triton och jag gissar på att det är en hane, men jag är inte 100. Bossen/hanen är den som är störst och har ljusare grundfärg. Det är han man ser längst ner till vänster på första bilden. Till höger om hanen är en av de större honorna, de är mörkare i färgerna och betydligt lugnare.

Gjorde vattenbyte, kollade vattenvärden, rengjorde skummaren.

Har tyckt den blivit sämre å sämre och tänkte att det kanske var ozonet som pajjat den. Men idag plockade jag isär pumpen till skummaren och upptäckte att de satt fem små snäckor inkilade i insuget. De har stoppat insuget av luft till skummaren och därmed sänkt kapaciteten att skapa bubblor. Men nu är allt som de ska va och skummaren är tyst, ren å fin.

Upptäckte att det var endel kalkalger å rörmaskar på och i skummaren, så i sommar blir det till att storstäda i den.

Tjejen smög omkring å tog lite bilder, alla var inte så roliga men några blev ok. Lite fiskmatning bidde det.

Ska försöka komma igång med att bygga luckor, skäms över att det inte är klart än.

post-2577-14468919737632_thumb.jpg

post-2577-14468919737779_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...