Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Snäckorna är nog till eremiter, så det kan byta skal när de växer. finns det inte inga lediga skal så tar de andras och den som blir utan dör

Helt rätt!

Mycket smakfullt med stenmassivet som hänger över sandytan!

Skummade igenom tråden och inser att det ligger mycket planering och armsmärta bakom inredningen... Det inspirerar mig i alla fall en hel del att få lite fart på mitt projekt!

Kul!

Kanon med sanden. Gillar den rosa/lila montiporan.

Sanden blev bra, inte riktigt så vit som jag trodde den skulle bli men men... de blev bra. Ville ha helt vit slät sand men det fallerar ju om man vill ha eremiter och snäckor i den som bökar. Det blir ju snäckor och snäcksakal över när de dör.

Idag har det blivit lite klarare i vattnet.

Skulle nog bli fint med lite grönt turtle grass eller lite gröna macroalger i sanden.

post-2577-14468918915561_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt nice ut, detta kommer bli grymt med lite tillväxt på montin.

Tänker försöka placera montipororna (de flakväxande) i botten och längst med de lodräta väggarna. Ska sedan ha grenväxande koraller i toppen av stenhögen och på ovansidan. Hysterix är lite av en favvo, så det blir nog en heldel fraggar av dem.

Funderar även på att pröva på att placera ut grenväxande montiporor uppepå flakväxande montipororna, nära basen på dem. Borde stimulera till annorlunda växande och att flaken blir fler och mindre på grund av skuggningen.

Idag har det klarnat rejält. Installerade ozon och fixade lite med pumparna. Tyckte min skummare var tyst förut men nu när jag kopplat in ozon till luftmatningen till skummaren är den tammetusan knäpptyst! Låter nästan mer om ozonet än skummaren.

Nu när vattnet börjar klara ser man riktigt bra i burken. Såg att det börja ploppa upp koraller från min förra burk. Små polyper och lite annat smått å gott kommer tillbaka, på gott och ont. Några acroporor eller montiporor har dykt upp, de är dock för små för att avgöra vad det är. Såg även att en "död" montipora återkommit och den sattes fast på ett finare ställe får återhämtning.

Två bilder på en eremit och en snigel (man ser bara snabeln).

post-2577-1446891892298_thumb.jpg

post-2577-14468918923118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en halvdag tillägnad hobbyn har jag nu skaffat mig grunduppsättningen av koraller. Var förbi Ted och kollade in ett grymt snyggt kar (och uppsättning). Fick med mig en hel del koraller som sedan fick följa med på en tur till Triton.

Tänkte att det var dags att byta ut min 250w lampa mot en ny, tänkte köpa 14.000k men de var slut. Fick med mig en 10.000k hem, kan bara säga att ljuset blev pissgult. Inte alls så snyggt som det varit tidigare. Måste byta lampan mot en 14.000k helt klart!! Så om någon Uppsalabo ska till Triton kanske man kan be om ett byte av lampa?

Tänkte köpa mig någon algätare eller kirurg att ha i karet för att hålla efter algerna i framtiden. Köpte på mig 2st mini hepatus som jag tror kommer stortrivas, får sälja dem när de växt ur karet. Älskade min förra doris, vilken karaktär. Hoppas dessa kommer trivas, de har redan käkat en gång och imorgon åker UV-c ljuset på för att undvika prick.

post-2577-14468918946118_thumb.jpg

post-2577-14468918946273_thumb.jpg

post-2577-14468918946414_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har bra smak på koraller! Nu åerstår bara väntan medans de växer och blir STORA!

Ja, nu får det växa till sig.

Tar väl ett halvår.... suck, men den som väntar på något gott.... =-)

Kanon, blir spännande att se när det växer ut.

Ja, de kommer bli intressant. Mängden flakisar kommer bli mest spännande att se hur de kommer att fungera tillsammans och om de kommer växa som jag tänkt mig.

Har samlat ihop en heldel flakisar. Rosa, ljuslila, grön, ljusröd, mörkröd, grön med lila kant och en ljuslila med blåare polyper. Det räcker bra till grund i burkens nedre LS delar. Får låta det växa och när tillfälllet kommer komplettera med nya färger och klämma in dem mellan de andra på passande ställen.

Tror det blir snyggt när de grenväxande kommer upptill på stenen och skuggar flakisarna. Det borde stimulera till mer våningar på flakisarna. Bara att vänta å se =-)

Angående grenväxande montiporor så kommer jag leta vidare. Har som sagt ett grundutbud, men fler färger i burken är alltid trevligt.

Mätte fosfaten och såg att den är 0.03. Antar att det är ok, men nu när jag köpt 2st firrar misstänker jag att fosfaten kommer gå upp lite och det är väl lika bra att börja öka dosen Rowa en aning redan nu och försöka pressa ner fosfaten till 0.01-2 ungefär.

Har även funderingar på om jag ska göra mig av med alla mjukisar.

Har ju inte så många för tillfället. Så det är ju inte omöjligt att bekämpa dem genom att rycka, skrapa och pilla bort dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad härligt att du kommit igång!

Ja det känns skönt!

Har insett att min gamla 6100 (2500-12.000L/h) är för kraftig för min burk. Får inget vettigt flöde och den är för stor för att kunna placeras på något vettigt ställe. Dessutom är 2500L/h som minimum för mycket då jag redan har ca 5000L/h snurrandes runt konstant över överrinningskammen. Känns ju onödigt att köra med singelkontroll om man inte kan använda den.

Skulle behöva en pump med halva kapaciteten och har letat runt lite efter en 6055 men Triton hade slut. Ska höra med BioTed imorgon om de kan skicka en imorgon så jag får den i veckan.

Ska ner i källaren och städa imorgon, kommer nog dyka upp lite annonser på div prylar imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla hur det är med 6000, jag har en och kan tänka mig byta till en 6100 om du är intresserad! Den sitter i karet nu men går fort att få loss och göra rent om du är intresserad så går det lösa det till i morgon!

Den är nog tyvärr också för stark. Vill kunna styra pumpen med singelkontrollen mellan 1000-4000L/H ungefär. 6000 går bara ner till 2500L/H vilket blir aningen starkt i min burk och botten blir sandfri i fronten. Tack för erbjudandet ändå!

Gav en fragg ljuslila montipora till Ted.

Har bara haft den i ca2v och det var en del av en större fragg jag köpte. Själv har jag inte varit noga med karantän eller dopp av mina koraller då jag ännu inte råkat ut eller stött på några "korallätande" djur vad jag sett. Men Ted doppar allt och min korall hade tydligen små, små, genomskinliga rackare. Hoppas det inte är as som kommer äta upp alla mina sps:er nu. Då tror jag att jag kommer dö!

Förmodligen ingen fara, men men.... Vad skulle man ta sig till om det var montipora ätare?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite tid fotade lite, måste ju se om det händer någonting i burken.

Montipororna börjar sätta fart, de är skitkul. Fortsätter dom i denna takt så har jag det fullproppat med flak till sommaren, känns skitkul -Tummen upp

Syns kanske inte riktigt hur mycket de vuxit, kolla på hur kanterna jämnat ut sig och hur korall-limmet blivit överväxt (syns tydligt på de gröna montipororna). De vänstra är fotade (31dec) och de högra är fotade idag (7jan).

Nu ska jag göra det tråkigast man kan i denna hobby, byta 40L vatten-poop-

post-2577-14468919025101_thumb.jpg

post-2577-14468919025304_thumb.jpg

post-2577-14468919025499_thumb.jpg

post-2577-14468919025686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det växer sakta men säkert.Man måste nog göra som du och ta ett före och efter photo för att se att det växer i karet.Själv brukar jag tycka att det inte växer och att det är konstigt att jag måste fragga en korall för att den inte får platts längre.

Vattenbyten är kula man hittar alltid något mer att göra tex plasera om nån korall som inte trivs eller kela med fireworms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det växer sakta men säkert.Man måste nog göra som du och ta ett före och efter photo för att se att det växer i karet.Själv brukar jag tycka att det inte växer och att det är konstigt att jag måste fragga en korall för att den inte får platts längre.

Vattenbyten är kula man hittar alltid något mer att göra tex plasera om nån korall som inte trivs eller kela med fireworms.

Sant! Man tycker inte det händer ett skit, men uppenbarligen växer det. Man ser ju skillnad bara på 7dagar, syns tydligt hur mycket det växer när man ser på bilderna.

Har faktiskt inte sett till en enda fireworm, så klappa dem kan jag tyvärr inte. De som är så gossiga. Saknar min 30cm super fireworm, den kunde man till å med krama =-)

Snyggt Mattias!! Ska bli skoj att följa tillväxten!

Ja, hoppas allt flyter på bara.

Ska ju till lite mer fisk. Ska ha 7-10st Anthias, sedan är fiskarna klara. Inge mer firrar efter Anthias gruppen.

Är fortfarande inte 100 på vilken art av Anthias jag vill ha, Dispar, Barletts, carberryi, ignitus, evansi eller Squamipinnis. Det är ju hopplöst att bestämma sig!!

Blev tvungen att kolla in min lilla röda montipora fragg som jag fotat den 31dec. Har möjligen växt den med, dock hade fraggen tippat lite så där blev det svårare att avgöra tillväxten.

post-2577-14468919026067_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu minns jag inte vad för MH du har Mattias, har du lust att återupplysa mig i ämnet?

Kör med en Lumenarc large, med en 250w 14.000k MarineLux, själva lampan är dock ett år gammal och måste bytas mot en ny. Triton hade dock slut på 14.000k så jag köpte en 10.000k. 10.000k var dock pissgul och jag måste lämna tillbaka den. Testade den i en timme och grät nästan för den var så gul och ful.

Sedan kör jag med två blårör, en på kortsidan och en på långsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack! Tycker du har ett fint ljus i burken, inte allt för sjukhusblått som många verkar tycka om.

ha ha.. tycker precis som du. Sjukhusblått vill man ju inte ha, ju mer blått desto längre ner i havet och jag vill att det ska kännas som om man snorklar när man tittar ner i min burk. Ett vitare ljus är helt klart snyggare än ett blått. Jag tycker ett vitare ljus framhäver färgerna bättre också.

Hittade detta kar på nätet:

http://www.youtube.com/user/robertus2407#p/u/6/yr4bsg-poGk

http://www.youtube.com/user/robertus2407#p/u/7/WG7LLEmDjLY

Har tyckt barletts har varit lite tråkiga i färgerna på de bilder jag sett. Men fan va snygga de va när man såg dem simma i en burk. Dessa har förmodligen inte färgat ut heller eftersom de är rätt nya i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var till Triton, bytte lampa och köpte lite smått å gott.

Två räkor, en Tunze nanostreamer 2500L/H (ej justerbar) att köra i grottan.

När jag kom hem bytte jag ut lampan. Den jag bytte till mig var en BLV 14.000 och jag blev tyvärr inte nöjd med ljuset =-( Lampan har ett för gult ljus och flimmrar så man får migrän!!

Det gula ljuset kan jag leva med men det där lilla flimmret är outhärdligt. Kommer den sluta flimmra eller?

Jag fick skruva ner effekten lite på ballasten till MH lampan och då slutade flimmret. Helt hopplöst, får väll leva med pissgult i burken ett tag till. Hoppas lampan bara ska köras in och att den slutar flimmra sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt 350 liters hörnkar kör jag 8X39W med likte olika rör som jag skrivit i min tråd.Det såg rätt blått ut.Men för några timmar sedan fick jag för mig att koppla i min 250W för att se om det växer bättre.Hmmm som sagt så koppla jag in den för 10 min och jag kör med 14K också.Jo jag kan hålla med om att det är rätt Gult.Har 4 lampor till som är nya fick alla dessa med rampen och alla är på 14K synd att det inte var annat Kelvin på dom andra som man fick med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...