Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Idag har de hänt grejjer!

Var och kollade in bygget av burken idag. Noll bubblor i fogen och snygga fogar utan kladd. Såg riktigt bra ut med de maskinslipade glaset och optiwhite på de främre glasen.

Man såg ju skillnad i grönhet fast burken inte va fylld. Tog ett foto uppifrån för att visa skillnaden, men såg att man även ser skillnaden på bilderna där fogen stryks ut. Inbillar mig själv att de heltklart var värt de extra pengarna ha ha ha.... Kommer bli kristallklart med ozon i burken och det vita glaset, aaaaaa... vill bara ta hem det och fylla upp det.

Yttermåtten blev 589x700x1050mm (58,9x70x105cm), så nu kan bygget av möbeln starta.

Köpte hem lite virke till en armaturlåda som jag ska skruva ihop idag tänkte.

PS:Fick även ett mail att ozon,plankton och automataren är skickad.

post-2577-14468918025105_thumb.jpg

post-2577-14468918025248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser kanon ut

Man tackar, ja de blir bra.

Skruvade ihop lite MDF skivor till en armaturlåda. Blev rätt stor men jag tror jag kan bygga in lite teknik i den, bla 2st fläktar och en hylla att montera in foderautomaten och fläktstyrning i. Hade en zalman fläktstyrare som jag tänkt använda till annat, men den fungerar ju även till detta projekt. Man kan koppla sex fläktar till den och jag tänkte mig 2st till armaturen, 2st till utblås av möbeln, och två till insug av kallluft från golvet.

Har inte riktigt bestämt om jag ska ha de två blårören vid långsidorna vinklade mot mitten eller om jag ska köra en ovanför aquascapet och en vinklad från långsidan. Ska klura lite till på det.

post-2577-1446891802559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har man småsnickrat lite. Har sågat ut hål för 120mm fläktar så att de inte blir för varmt i armaturen och ett mindre hål så man kan dra ut sladdar genom armaturen. Sågade även ut ett hål för fläktstyrningen, kommer inte va minifläktarna som jag använder. Blir en låda invändigt som ska skydda sladdar och elteknik från fukt. Lådan kommer fungera som ett litet skåp med plats för foderautomaten, dagliga tillsatser och lite annat smått å gott. Kommer självklart sätta dit en liten lucka också.

Sedan ska det in med skivor som t5 rören ska fästas mot. Det ena röret kommer vara snett och det som sitter på långsidan kommer vinklas ca25grader så att blåröret lyser snett inåt från betraktningsvinkeln. Det gör ju också att fönsterrutan inte får lika mycket ljus och alger på sig.

post-2577-14468918029832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatser och käk, hur tål de värme? Tanken är ju klart att det inte ska bli SÅ varmt i lådan, men...

B!

Hm... sant!

Vi får se hur varmt de blir i skåpet. Blir de för varmt så får jag skippa käket å tillsatserna. Automaten borde dock fungera ändå. Den ska det gå att koppla luftslang till så att torrfodret håller sig torrt och det borde kyla fodret rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte låta bli att snickra lite till.

Blev hyllor till T5:orna och lite såga i reflektorerna så fästena kunde monteras på dem.

Testade även belysningen, det fungerade ju kanon!

Jäklar va de lyser, blev helt bländad. Får se om det blir för blått i burken. Ska ändå köpa mig en ny MH så fort allt är igång ordentligt.

Bå bilden förstår man varför de är en av de bästa reflektorerna.

post-2577-14468918029964_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ritat lite på rörkonstruktionen som jag ska bygga in med LS. Svårt att få till så att det blir så lite LS som möjligt i botten av burken, men jag tror jag klurat ut hur jag ska bygga.

Ska bygga klart armaturen idag tänkte jag. Blir ju endel spacklande och sedan så måste jag få hem foderautomaten så jag kan borra hål för matningen. Kommer lämna in armaturen på lackning så den får en riktigt fin finish.

Ritar fortfarande på möbeln. Tar en jäkla tid. Alltid någonting man inte riktigt blir nöjd med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul o se att det går framåt Mattias!

Håller med ang. reflektorn, den är grym!

Framåt går det, men alldeles för sakta. Jag har ju använt reflektorn till mitt gamla kar. Hade först en 400w lampa med kass industrireflektor. Köpte en riktig reflektor och gick ner till 250w lampa och fick betydligt mer ljus i burken.

Byggde klart armaturen igår och spacklade första vändan.

Idag blir det slipa, latexfoga så att den blir tät invändigt och sedan spackla igen.

Sedan ska jag borra hål för sladdar och för foderautomaten.

Ballasten till MH lampan kommer jag placera uppe på möbeln så att värmen från den inte påverkar möbeln och armaturen.

Hoppas att jag får foderautomaten i veckan så jag kan lämna in armaturen på lackning i slutet av veckan.

Har en städskrubb på andra sidan väggen där akvaariumet ska stå. I den ska jag ha luftpumpen, planktonreaktorn och ozonen tänkte jag. Sedan ska jag dra slangar in genom väggen så att ozonet, luft (till foderautomaten) och slang från planktonreaktorn kommer till karet. På det sättet slipper jag bubblande och burrande från reaktorn och luftpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slipade, limmade å spacklade en gång till igår. Ska hem å slipa lite till idag och förhoppningsvis slipper jag spackla en tredje gång. Men jag misstänker att det blir en tredje vända med spackelspaden.

Ska åka och hämta lite akvarieprylar idag. Bla foderautomaten, vilket i sin tur gör att armaturen kommer bli klar i veckan och kan lämnas in för lackning på fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem, packade upp, slipade och slipade.

Såg dock att jag missat att spackla och att en spackeltjuv snott mitt spackel. Tjuven kommer lämna tillbaka mitt spackel imorgon så då kan jag spackla sista gången. Blir till att lämna in armaturen nästa vecka.

Roade mig med att spreja insidan av luckan med blå sprejfärg. Blev rätt bra, men det var mest ett test för att se hur acrylfogen skulle reagera på lackningen. Vore ju jobbigt att lämna in armaturen på vitlackning och sedan när man ska spreja insidan blå så fungerar det inte. Ska höra mig för om de kan lacka insidan och vad det kostar extra annars gör jag det själv.

Roliga prylar man fick. Foderautomaten passade in bra i armaturen. Ska borra ett hål i botten av skåpet så att fodret far ner i baljan. Ska försöka montera upp och installera Phytoreaktorn i helgen. Ska även borra i betongväggen mellan vardagsrum och städskrubb, så att jag kan mata plankton rakt ner i baljan och slipper bruset från luftpumpen.

post-2577-14468918073395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

An, nice! Nu ser man ju hur det ska se ut så småningom!

A de bidde en lite försmak på vad som komma ska.

Har lagt en beställning på ett par kulskenor 80cm långa 100% utdragbar samt att de tål att slänga upp 160kg på. Hängde man dem i taket skulle de tappa så att kapaciteten "endast" blev 70%. Tål alltså att hänga i om jag fäster dem i taket, å ja är en tjockis ha ha ha.. =-)

Priset för skenorna skulle hamna kring ca1000:- vilket jag tror de är värda. Blir nog bra att kunna dra ut armaturen så att den helt flyger utanför möbeln. Ingen armatur ivägen vid rengöring och fixade i burken inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde fläktar till armaturen.

Bidde två Coolink SWiF, 120mm och extra gummiplatta för ljuddämpning. Tänkte att jag börjar med två och om de fungerar bra med styrningen och är tysta så kompletterar jag med 4st till som jag monterar i möbeln för utblås av varmluft.

Förhoppningsvis börjar jag bygga på första delen av möbeln i helgen.

post-2577-14468918111589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade till lite saltvatten (1.019) för att starta Phyto kulturen i.

Hur exakt ska jag gå tillväga?! Hittar ingen bra sida eller guide för hur jag startar min kultur. Någon som har tips?

Har jag fattat det rätt att jag ska tömma Phytostart i reaktorn, fylla upp med lika mycket saltvatten och sedan tillsätta rekomenderad mängd phytofood?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag slängde jag ihop en enkel ställning att hänga upp luftpump och reaktor i.

Skruvade även upp en 8w t5 till belysning, får se om det räcker. Annars får jag byta ut mot någonting bättre i framtiden. Svårt att veta vilken mängd ljus planktonen kräver.

Startade upp kulturen, får se hur det går.

1.022 i salthalt och tillsatte 2dl PhytoStart till de 2dl saltvatten, samt given mängd gödning (2ml). Sedan bar jag ner rubbet i källaren.

post-2577-14468918124445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...