Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Problemet med den uppsättning som du har Mattias är att det kommer att växa alger på väggarna och minska ljuset in i reaktorn. Jag har gjort bra försök med en annan uppsättning. En mycket kraftig lampa i toppen som lyser på vattenytan och en långsam cirkulation från botten och upp. Då får fytoplanktonen ljusenergi när de passerar på ovansidan. Jag körde med en dränkbar pump (mina cylindrar var dock betydligt större - på ca 1 kubik.) så jag använde en akvariepumphuvud på ca 1000 liter placerad strax under ytan och ett sugrör ända ner till botten. Du skulle kunna göra det enklare med din luftpump. Gör en "mammutpump" och driv den med luftpumpen. en mammutpum gör du av ett rör och en 90 gradres böj. Utloppet från böjen placeras ca 1 cm under vattenytan och pekande mot centrum. Precis i böjen borrar du ett hål och sticker ner ett sånt där 4 mm grönt luftrör och låter det sluta ca 3-4 cm från rörets nederdel (röret skall sluta ca 2 cm ovan botten). Koppla luftslangen och bubbla sakta - och du har en perfekt omrörning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med den uppsättning som du har Mattias är att det kommer att växa alger på väggarna och minska ljuset in i reaktorn. Jag har gjort bra försök med en annan uppsättning. En mycket kraftig lampa i toppen som lyser på vattenytan och en långsam cirkulation från botten och upp. Då får fytoplanktonen ljusenergi när de passerar på ovansidan. Jag körde med en dränkbar pump (mina cylindrar var dock betydligt större - på ca 1 kubik.) så jag använde en akvariepumphuvud på ca 1000 liter placerad strax under ytan och ett sugrör ända ner till botten. Du skulle kunna göra det enklare med din luftpump. Gör en "mammutpump" och driv den med luftpumpen. en mammutpum gör du av ett rör och en 90 gradres böj. Utloppet från böjen placeras ca 1 cm under vattenytan och pekande mot centrum. Precis i böjen borrar du ett hål och sticker ner ett sånt där 4 mm grönt luftrör och låter det sluta ca 3-4 cm från rörets nederdel (röret skall sluta ca 2 cm ovan botten). Koppla luftslangen och bubbla sakta - och du har en perfekt omrörning.

MVH Lasse

Tack för tipsen, antar att de får bli en annan lösning på odling i framtiden.

Idag ser jag det mer som ett första försök.

Har beställt en jäkla massa rördelar och reefbond att bygga upp aquascape med.

Blev rätt många rördelar =-)

Ska köpa virke till grunddelen av möbeln idag tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fram emot bilder på detta.

Ser fram å fram =-)

Snicker, snicker..... å två timmar senare, en bänk!

Ska till två höga skivor i bak på bänken och en lådda i toppen där fläktar och smått å gott ska byggas in. Sedan ska de borras hål för kablar och målas. Ska hämta burken och beställa luckor nästa vecka tänkte jag. Så i helgen blir de till å måla möbeln.

Va själv ute i garaget, gissa om en akvariemöbel i 19mm MDF väger!! Måste träna mer om man ska vara saltvattenssnubbe, den saken är helt klar.

post-2577-14468918161447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag högt här, och det har egentligen inte så mycket med ditt bygge i sak att göra... Men.

Hur får man grejerna i våg när man snickrar en möbel så här? Inte som om det är läge att ta fram vattenpasset och hyvla tills karet står rakt om golvet inte är helt plant. Eller man får helt enkelt leva med att karet lutar, och hoppas på att underlaget om en sluttande inte skevar?

Själv håller jag på att försöka övertala en polare till att han har tid och bygga min möbel i går, eftersom den ska svetsas i rostfritt. I en sån konstruktion är ju justerbara fötter inte ett problem. Men samtidigt drar det ut på tiden då han anser att han har mycket att göra. 10-12 timamrs arbetsdag, vad då sova hemma? Skaffa tältsäng för fan.

Min bostad har ovanpå allt så kallat flytande betonggolv, sandfyld betonglåda, med mer betong ovanpå, så allting tungt får golvet att sjunka ihop något, och ett kar lutar därmed mer och mer efterhand som man fyller i vatten, men även med tiden, över flera år. Retligt som fanken kan jag säga...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag högt här, och det har egentligen inte så mycket med ditt bygge i sak att göra... Men.

Hur får man grejerna i våg när man snickrar en möbel så här? Inte som om det är läge att ta fram vattenpasset och hyvla tills karet står rakt om golvet inte är helt plant. Eller man får helt enkelt leva med att karet lutar, och hoppas på att underlaget om en sluttande inte skevar?

Själv håller jag på att försöka övertala en polare till att han har tid och bygga min möbel i går, eftersom den ska svetsas i rostfritt. I en sån konstruktion är ju justerbara fötter inte ett problem. Men samtidigt drar det ut på tiden då han anser att han har mycket att göra. 10-12 timamrs arbetsdag, vad då sova hemma? Skaffa tältsäng för fan.

Min bostad har ovanpå allt så kallat flytande betonggolv, sandfyld betonglåda, med mer betong ovanpå, så allting tungt får golvet att sjunka ihop något, och ett kar lutar därmed mer och mer efterhand som man fyller i vatten, men även med tiden, över flera år. Retligt som fanken kan jag säga...

Ååå du store tänkare, jag har lösningen på dina problemas.

Spelar ingen roll om golvet lutar eller sjunker lite, då skruvar man lite på benen till ställningen (som man har under trälåddan). Som du ser på vänster i bilden så har jag en låg ställning som jag kommer ställa upp möbeln på. Ställningen har sex justerbara fötter och om det börjar luta i framtiden..... skruv skruv skruv så blir de rakt.

attachment.php?attachmentid=36747&d=1252431967

Inte så dumt va =-)

Åkte å lämnade in armaturen för lackering idag. Så nu är det avklarat, skulle ta 1-2v gissade dom på.

Kollade lite på mitt gamla bygge och drömde mig tillbaka.

Ska bli en fröjd att ha en fungerande burk igång igen i vardagsrummet.

attachment.php?attachmentid=34601&d=1247094753

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*muttrar* Men det visste jag ju, varför glömde jag det när jag såg ditt bygge? Jag har ju sett den ställningen på bild tidigare.

Fast jag ser inte någon egentlig fördel med låg ställning och trämöbel vs hel ställning, och klä den med trä. Meren möjligen att man kan bygga själv om man kör på trä ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*muttrar* Men det visste jag ju, varför glömde jag det när jag såg ditt bygge? Jag har ju sett den ställningen på bild tidigare.

Fast jag ser inte någon egentlig fördel med låg ställning och trämöbel vs hel ställning, och klä den med trä. Meren möjligen att man kan bygga själv om man kör på trä ;- )

B!

Den stora fördelen är att man kan skräddarsy inredningen och att man slipper den fula ställningen. Blir ju betydligt lättare att inreda med lådor och hyllor i en sådan här möbel än om man bara kör aluminiumram med luckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer estetiskt än praktiskt alltså. Mest nyfiken på hur du tänkt, och så självklart fruktansvärt avundsjuk då jag är ungefär så händig att det leder till amputering var gång jag tar tag i vassa verktyg.

B!

Mer estetiskt och mer praktiskt i längden, inte så praktiskt att bygga =-)

Kommer bli en underdel (den jag redan byggt och som finns på bild).

Sedan ska det till två stora bakstycken som håller upp "taket" till möbeln. Själva "taket" är en låda som är ca 12cm hög och i den ska jag bygga in fläktar som ska fläkta ut varmluften. Under taket fäster jag de två kulskenorna som håller i armaturen.

Kulskenorna kommer möjliggöra att armaturen går att skjuta ut utanför möbeln så att jag inte har armaturen ivägen vid grovrengöring i burken.

Sist slänger jag på luckor.

Var ute och snickrade ihop "taket" idag.

Borrade ut två hål för ventilering samt ett litet hål där jag tänkt dra ut en slang från skummaren. Så att luften som går upp i skummaren åker vidare upp till vetilationshålet i väggen. Alternativt suger jag luften genom ett kolfilter som jag monterar i städskrubben. Ska ju köra med ozon och paranoid som man är tar jag det säkra före det osäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lackade första vändan idag.

Hann även grunda och lacka taket till möbeln.

Imorgon ska jag köpa bakstycken och måla andra vändan.

I veckan kommer förmodligen rördelar till aquascape, och förhoppningsvis hinner jag så långt att burken kan ställas på sin plats så jag kan köpa luckor till helgen.

post-2577-14468918218784_thumb.jpg

post-2577-14468918218965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt jobbat.! kommer o se riktigt nice ut sen på plats.!

mvh manne

Ja, men möbeln och burken kommer att bli större en vad jag förväntade mig.

Tjejen sa oj, är den så stor?!

Vet inte om de va positivt eller en negativ reaktion riktigt. Men det blir lite så man får gå runt burken för att komma till köket. Istället för att gå förbi den.

Släpade upp möbeln med svärfar idag. Får montera ihop bakstycken och tak på plats. Sedan gör jag sista strykningen med lack när allt sitter ihop.

Karet blir bra högt, jäkligt skönt att slippa böja sig när man ska titta in i burken.

Kommer dock behöva en rejäl pall att stå på när man ska ner å böka, vilken enligt min erfarenhet händer max 1gång i månaden när karet är igång ordentligt. Mitt förra kar var jag inte nere i botten på 3mån så jag ser inte 70cm djupet som någrra hinder.

Vet att många tycker det är bökigt å jobbigt med höga kar, men jag tyckte mitt gamla aquael var för lågt. Har även haft 700L förut och jag har alltid velat ha mer insyn i burkarna, det väger betydligt mer än lite mer jobb och stretching någon gång i månaden.

Sågade upp bakstyckena, bidde två rejäla bitar en på 214x112cm och till kortsidan blev det en bit på 214x63cm. Ska bära upp dem och montera ihop hela möbeln imorgon. Kanske hinner jag med en lackning också. Men tiden flyger iväg när man har kul =-)

post-2577-14468918230111_thumb.jpg

Ändrat av Illustratören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Mattias!

Japp, börjar närma sig en hel möbel nu.

Fick ett samtal att lackeringen av armaturen var klar. Ska hämta den imorgon.

Väntar fortfarande på rördelar till aquascape, och fläktarna till armaturen.

Igår skruvade jag ihop bakstycken och gjorde en temporär montering av "taket".

Skruvdragaren lade av så jag får se om jag måste köpa en ny.

Kommer bilder på bygget ikväll. Måste även borra ett hål genom väggen så jag kan dra luftslang från skrubben in i möbeln.

Monterade bort gallret till ventilationsgallret som satt på väggen i huset. Var igentäppt med isolering. Plockade ur all isolering och vips så kände man att det var lite luftdrag i ventilationen. Blir nog jättebra att kunna ventilera ur ozonluften från skummaren samt varmluften.

Har haft svårt med att hitta fraggar av flakväxande montiporor. Grön, orange och rosa är inga problem att hitta och jag har grön hemma och kommer kunna få brun med lila kant samt rosa och orange.

Problemet är att jag vill starta med samtliga sorter från skratch, så att man kan se hur karet växer till sig. Misstänker att jag blir tvungen att köra med två parallella kar ett tag innan jag fått ihop 5-10sorters montiporor till start.

Ska ner till föreläsningen i Linköping, så om någon med montiporor av spännande sort ska dit, skicka ett mail.

Hör gärna av er om ni har någon sort jag saknar.https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=7560&cat=18&limit=recent

Ändrat av Illustratören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...