Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Aaaaahhh.... de va snyggt, hur kan jag missat det karet. Tack Jakob!

Japp någonting i den stilen kommer det bli.

Fiskväg blir det någon form av stimfisk, fisk som simmar "fritt" och i stim. Typ Chromis, Anthias eller Nemateleotris (någon av sorterna) 5-7st. Burken ska kännas "luftig" (mycket vatten) så att korallerna kan växa på sig. Anthias kanske burken är för liten för så det lutar åt Chromis eller någon av Nemateleotris arterna. Det är delvis därför jag valt ett högt akvarium.

Ett par av någon gramma, en sandvändare och en algätare.

Sedan blir det såklart lite räkor i burken och eventuellt några små smörbultar.

Ska eventuellt ha lite macroalger i burken och korallväg är det flakväxande montiporor som gäller. Har redan spanat in vilka av er som har montiporor hemma och som jag kan skicka iväg mail till när burken ska inredas. Kommer starta med småfraggar för att tålmodigt låta korallerna växa in naturligt i burken. Tror det kommer bli bra i slutändan.

Du har inte funderat över Sphaeramia nematoptera - en av de mest underskattade fiskarna jag vet. härdig och normalt inte så dyr. jag har just nu 11 stycken i mitt RSM och de skall över i mitt stora när det blir klart och stimmet skall upp till 20 - 30 stycken. För att se mitt nya kar - gå in på min blogg så är det några bilder där från hur det ser ut nu med möbel och allt. Tillbaka till pyamaskardinalen. Den är lugn, håller sig i det fria och är inte "toksimmare" som chromisen och inte speciellt känslig som Anthias.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ut som du har frånluftsventil ovanför karet, mycket lägligt!

Ja de är en frånluftsventil men den fungerar inte särskilt bra, plus att fukten från karet gör guld för den annars torra luften vi har i våra skandinaviska hem.

Du har inte funderat över Sphaeramia nematoptera - en av de mest underskattade fiskarna jag vet. härdig och normalt inte så dyr. jag har just nu 11 stycken i mitt RSM och de skall över i mitt stora när det blir klart och stimmet skall upp till 20 - 30 stycken. För att se mitt nya kar - gå in på min blogg så är det några bilder där från hur det ser ut nu med möbel och allt. Tillbaka till pyamaskardinalen. Den är lugn, håller sig i det fria och är inte "toksimmare" som chromisen och inte speciellt känslig som Anthias.

Hmmm.. är ingen större fan av pyamaskardinalen, däremot finns det några andra kardinaler som är av intresse. De dyker dock inte upp så ofta i handeln, men om jag får tag på ett fint stim så kommer jag garanterat köpa dem. En mycket intressant art är Apogon leptacanthus (Threadfin cardinalfish,long spine cardinalfish,Blue Eyes Cardinalfish,Bluestreak Cardinalfish,Slendertail Cardinalfish) Kärt barn har många namn. Såg denna på Triton och blev kär i den, ska dock va lite kräsen med mat och kan bli svår efter transport till handlarna har jag läst. Sedan är det en nattlevande firre vilket skulle göra kvällsbelysningen mer intressant. Om någon har erfarenhet så släng in lite text i denna tråd.

Finns http://www.orafarm.com/cardinalfish.html som odlar cardinalfisken faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon leptacanthus är inte särskilt svår enligt min erfarenhet. Lite känsliga för transport men sedan tåliga. Mina åt torrfoder utan problem. De var inte aggresiva utan blev lite undantryckta av Bangai-kardinalerna. Ingen större aggresivitet mellan hanarna heller. En klar favorit, även om en del tycker de liknar sötvattens-tetror. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon leptacanthus är inte särskilt svår enligt min erfarenhet. Lite känsliga för transport men sedan tåliga. Mina åt torrfoder utan problem. De var inte aggresiva utan blev lite undantryckta av Bangai-kardinalerna. Ingen större aggresivitet mellan hanarna heller. En klar favorit, även om en del tycker de liknar sötvattens-tetror.

Har läst att om man köper vildfångade så ska man köpa dubbelt så många som man vill ha. Så hög dödlighet ska de vara vid inkörning av de små rackarna, kan bli dyrt om man måste köpa 20-30st för att få ihop ett stim på 10-15st. Kanske är överdrivet men men. Tror dessa kardinaler skulle va läckra att ha simmandes under montipororna när det växt till sig. Sedan är de ju munruvare vilket är lite extra läckert tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på rören.

Allt sitter inte ihop pga att jag måste ha akvariumet, möbeln och sumpen klar så jag vet exakta måtten. Ska köra med en returpump och reglera utblåsen med kranarna. Det röret som saknar utblås ska få mer rör till sig som kommer bli stommen till LS uppbyggnaden. Rördelarna som ska va stomme kommer få lite små 5mm hål borrade i sig så att det ska gå att öka vattenflödet kring korallerna när det ska städas och bytas vatten, dvs igång i veckan.

Utblåsen är helt lösa just nu, men jag har läst att man kan låta en droppe tangit torka på insidan av utblåsbiten för att sedan få utblåsbiten att sitta fast hårdare. Det behövs ju bara om det visar sig att de sitter för löst.

post-2577-14468917741526_thumb.jpg

post-2577-14468917741767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att om man köper vildfångade så ska man köpa dubbelt så många som man vill ha. Så hög dödlighet ska de vara vid inkörning av de små rackarna, kan bli dyrt om man måste köpa 20-30st för att få ihop ett stim på 10-15st. Kanske är överdrivet men men. Tror dessa kardinaler skulle va läckra att ha simmandes under montipororna när det växt till sig. Sedan är de ju munruvare vilket är lite extra läckert tycker jag.

Den dödligheten du nämner kan kanske förekomma i grossistledet i sällsynta fall. Köper du exemplar som har gått igenom karantän och äter OK så bör dödligheten vara nära nog noll.

Jag skulle inte kalla dem nattaktiva. De är dagsaktiva men håller sig helst på lite skyddade platser, inte direkt i ljuset. I skymning och gryning är de lite mer framåt. På natten sover de mestadels.

Är det en Aqua Medic plankton-reaktor bland alla rören (bild 1.jpg)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om firrarna gått igenom karantän osv borde dödligheten bli betydligt mindre.

Är det en Aqua Medic plankton-reaktor bland alla rören (bild 1.jpg)?

Visst e de de, ska nog komma till användning till detta nya bygge. Jag har aldrig använt den då de va lite av ett impulsköp, men den ska installeras till detta bygge.

Skaffa lite gängtape - rulla runt ett par varv i rörgänden och tryck in - fungerar bra vid provning och kan fungera bra under vattnet. Limma allt ovan säger en man vis av skadan.

Allt ovanför vattnet ska limmas. Utblåsen kommer dock hamna under vattnet så dessa ska sitta tight men ändå gå att justera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt å hade tråkigt, blev lite skisser på aquascape och den kommande bakgrundslösningen.

Kom på en annorlunda lösning på hur utrymmet under sumpen kan användas. Kanske en grotta? Den skulle man se in i från kortsidan, det skulle dock va rätt mörkt där inne. Men det skulle öka djupet i burken och fiskar som känner sig stressade skulle kunna gömma sig ordentligt.

Har fortfarande inte fått provbiten plexi, måste kommit bort i posten. Skickade dock ett mail och jag ska få en ny bit. Det blir ju ett måste att testa om RGB styrningen kommer fungera, kommer nog bli riktigt snyggt. Tänk er mörka vinterkvällar, då blir belysningen och karet riktigt ögongodis :)

post-2577-14468917750548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag dammsuga upp den eller blåsa ut den. Borde inte va några problem.

Så stor åtgång på firrar kommer jag förhoppningsvis inte ha att jag kommer bli tvungen att leta döingar om å om igen. Men tack för tipset, de är så mycket att tänka på att man glömmer endel basic grejjer.

Kommer ju ha en returpump som har utblåset i botten av grottan, förhoppningsvis räcker det med den för att blåsa ut döingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en provbit på plexi idag, jippi!

Skar ut ett titthål i en kartong och testade att belysa biten med cykellysen. Vitt/framljuset fungerade bra, blir lite diffust ljus men det fungerade. Bakljuset fungerade också. Så imorgon är det jag som åker och köper ett RGB-set med styrning.

Bifogar bilder som visar hur Plexiskivan fungerar.

Bilden till höger, som visar tre bilder, är belysta likadant (framifrån dvs) och ingen blixt är använd. Där kan man se skillnaden.

post-2577-14468917752425_thumb.jpg

post-2577-14468917752558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stötte på specialplexin första gången på:http://www.plexiglas-shop.com/

Ända problemet var att man inte kan välja Sverige? Men det stod endel info om plexin.

Den kostar ungefär som vanlig svart plexi, lite dyrare kvadratpris.

Tänkte att om priset skiljer sig så lite på denna hemsida kan det ju inte skilja sig så mycket i Sverige heller. Letade lite och hittade:

www.fermprodukter.se

Har skickat en prisförfrågan på en 1050mmx700mm bit till Fermprodukter, och vad det kostar att få biten hemskickad. Vi får helt enkelt vänta på svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig ett led RGB-kit för 600:- idag, fantastiskt va man får för pengarna. Fanns en heldel val och sätt att styra ledbelysningen på. Pulserande, övergångar, styrka, färgval och lite annat smått å gott.

Jag köpte grund-kitet och då ingick två lysstavar. Det går dock att koppla fyra till dvs så man har sex 40cm långa led stavar. Man fick även med hållare som man kan skruva fast i väggen (kanon).

Till vänster i bilden ser ni de fem olika styrkorna i belysning. Sedan är de lite gott å blandat på färger man kan få till.

Svart bakgrundsfärg på dagen och vilken jäkla färg jag vill på kvällskvisten, de kommer bli så snyggt-Tummen upp

post-2577-14468917792652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

häftigt

Ja vet, de ser skithäftigt ut live.

Mattias, riktigt spännande. Kul att du delar med dig.

Ja förr eller senare skulle ni få se resultatet, så de va väll bara att avslöja planerna i förväg.

Har suttit och förprogrammerat in färger nu, det går att spara 7st favoritfärger.

Sedan finns det en effekt som heter Pulse, ljuset pulserar då sakta till å från i styrka. Blir lite som om det går moln eller stora vågor, tror det kommer bli bra.

Har börjat få lite små alger i burken som står å puttrar i källaren. Letar lite smått efter macroalger att ploppa ner i burken så de konkurrerar med fulalgerna. Vill ju ha lite macroalger i kommande burk så de är väll bara att köpa på sig och låta det växa i den temporära burken undertiden jag bygger. Om någon har några snygga macros så hör gärna av er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biten kostade ca900:- plus moms dvs ca 1200:-, och då ingick inte embalage och frakt. Blev lite dyrare än jag tänkt mig, men ska de va ska de va.

Ska ta mig en tur till Korallrevet och Triton på fredag och se om jag hittar några snygga macroalger, så jag ska svänga förbi och plocka upp plexibiten då. Blir en lite mindre bit 820mmx70mm istället för en som går hela vägen på baksidan av karet (även sumpen). Biten kommer alltså bara täcka den delen av akvariumet där firrarna simmar. Kortsidan och avskärmningen till sumpen blir vanlig svart plexi.

Håller på att småplanera möbeln lite, svårt att välja storlek och antal luckor. Vilka bredder som kommer göra sig bäst och hur man vill att de ska fungera.

Ändrat av Illustratören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en runda och hämta plexiskivan (1200:-), sedan svängde jag förbi Korallrevet och Triton på vägen hem.

Har börjat få lite alger i karet nere i källaren. Tänkte köpa lite macro alger, de va dock dåligt med det. Köpte mig däremot 2st blennie som jag hoppas kopper göra nytta.

Är fullt medveten om att det är STOOOOR risk att det absolut inte kommer gå med de två blenniderna i samma kar (100L), det är dock 60-80kg LS att gömma sig bland och sorten är en av de mindre arterna (Ecsenius cf lividanalis) som bara blir 5cm. Helt svart med gul stjärt som går upp lite på ryggen. Håller tummarna att de blir ett par istället för att en avrättar den andre.

Kommer lite bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett test med den nya skivan. Blev en fotpall från IKEA som fick agera ljuslåda.

Testade att lägga upp en film på YouTube, fungerade ju kanon. Lite taskig filmkvalitet, men men...

Blev faktiskt bättre än jag förväntade mig med bakgrunden, då det även går att styra färgen då den blir belyst. Inte med samma resultat men bra nog för att få till en nyans i plexin.

Håll tillgodo:

post-2577-14468917836267_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...