Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Kul att du inte tappade suget trots missödet i somras! Gillar de nytänkande lösningarna med bakgrunden, tror det blir riktigt häftigt när du fått igång det. Har sett en saltburk med en enkel ljuslåda med bara blått ljus tidigare och det gav akvariet ordentlig djupkänsla, kändes som det var dubbelt så långt mellan front och bakrutan. Hojta till när det blir dags för Montipororna så är det bara att komma och hämta röda, gröngula och en bit excesa om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du inte tappade suget trots missödet i somras! Gillar de nytänkande lösningarna med bakgrunden, tror det blir riktigt häftigt när du fått igång det. Har sett en saltburk med en enkel ljuslåda med bara blått ljus tidigare och det gav akvariet ordentlig djupkänsla, kändes som det var dubbelt så långt mellan front och bakrutan. Hojta till när det blir dags för Montipororna så är det bara att komma och hämta röda, gröngula och en bit excesa om du vill.

Ja va rätt nära att skita i denna hobby faktiskt, men sedan funderade jag och kom fram till att ett dumt misstag förmodligen inte ska upprepas. Och va ska jag annars ägna tiden åt? Knyppla, dricka, fickpingis...... NÄÄÄÄÄÄ!!! Lika bra att hålla på med denna meningslösa hobby.

Tack ännu än gång Emanuel för hjälpen!

Dimper ner ett mail när de är dags för att fylla karet med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart för möbelbygge!

Blir en möbel i MDF skivor, som sedan ska kläs in i Ikeas Abstrakt folie vit.

Måste rita lite på hur å vart fläktstyrningen, fläktar, rör och ljusbox på långsidan ska placeras och konstrueras.

Vore också bra med en glidskena i toppen av möbelns insida så man kan skjuta hela armaturen åt sidan när man ska böka i burken, någon med tips?

post-2577-14468917952899_thumb.jpg

Ändrat av Illustratören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en av dessa till min laserskrivare. Haken är bara att längden på belysningen måste stämma precis med beslag och bredden på inbyggnaden. Okej, klossar kan man väl få dit som passbitar.

http://www.clasohlson.se/Product/Cat...;251274;251675

Tack för tipset.

Tänkte mig mer en skena att dra hela armaturen längs (Lumenarc och de två blårören). Skulle behöva en sida med takmonteringar och gärna aluminiumlösning, man vill juinte att det börjar rosta om 2-4år eller så.

Har hittat folk som använder skenor med motor (Ska ej ha motor!), men monteringen ser smart ut och det är något i den stilen jag letar efter.

ska bli kul att följa ditt arbete Mattias :D

Ska bli kul att börja bygga snart.

Har ritat hur jag ska bygga in Lumenarc och de två 24w rören.

Blir en lådda som jag monterar in allt i. Blir förmodligen 120mm datorfläktar i som kylning. Sedan är tanken att hela lådan ska gå att skjuta åt sidan så man kommer åt i burken bra.

post-2577-14468917959941_thumb.jpg

post-2577-14468917960143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade grundställningen som kommer döljas av sockeln till möbeln. En låg liten ställning med sex stycken justerbara fötter, perfekt för att få min möbel att stå helt rakt.

Ritade på en bild hur möbeln kommer se ut. Är dock inte hundra på om överdelens luckor kommer bli exakt som på skissen.

Ingen som vet vart man får tag i glidskena för tak i aluminium?

post-2577-14468917966923_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde funka fint.

Har funderat på en liknande lösning till osmostanken under karet också, att man drar ut den och fyller på utan risk för spill. Då kan man dessutom ha en högre reservoar för att maxa volymen.

Blir nog något i den stilen.

Gjorde lite nätshopping så här på söndagskvällen.

Blev bla Grotech Phytofood+Phytostart, tänkte att jag kan tjuvstarta Planktonreaktorn så jag har den igång inför bygget och vet hur den fungerar. Kommer försöka mig på någon form av automatpåfyllning direkt ner i karet. Har sett att endel kopplar dem så att det matas genom UV-C. Men eftersom jag kommer köra med både UV-C och ozonreaktor kommer jag inte behöva vara orolig för överblommning/algbalja. En idé är att jag ska pröva på planktonkrävande arter som tex Gorgonier, Tubastrea, Scleronephthya eller Dendronephthya. De placeras i skuggläge på undersidan av aquascapet (orangerosa fältet som kanske blir tomt), till dem drar jag en tunn luftslang med några utblås från planktonreaktorn så att all plankton som kommer ut kommer direkt till specialkorallerna.

attachment.php?attachmentid=36353&d=1251630296

Beställde även en Sander Certizon 050 ozonreaktor, man vill ju ha så kristallklart vatten som möjligt, särskilt när man kör OptiWhite glas =-)

Är dock inte säker på om jag kan mata min skummare med ozon, men det borde väll en Grotech skummare klara av?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten fråga.

Hur har du tänkt bygga upp din levandesten? Skall du bygga med "cement" eller hur hade du tänkt.

Jag är själv på gång att bygga mitt nya nya rev.

//Jens

Blir PVC ställning som sedan kläs in med LS och "klistras" ihop.

Har tänkt mig att PVC ställningen också ska ha utblås här och var. Det kommer alltså vara returvatten som går i PVC ställningen och när man vill rengöra lite extra bland stenen (1gg i månaden) skruvar man lite på kranen så blåser man ur aquascapet lite extra. Man kan se att jag lämnat ett rakt rör på bilden (längs in i hörnet), det ska byggas på och bli ställningen för aquascapet.

attachment.php?attachmentid=35653&d=1249985259

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du skall alltså "låsa" dina rör med all sten?

Är det inte bättre om du skulle bygga e separat pvc sällning så att du kan plocka ut dina utblås för rengöring och modifieringar längre fram?

Hur mycket klös/tryck skall du ha i rören ? Det är ju många utblås.

Du kanske skulle kunna ha dessa för att kunna rikta dina utblås lättare.

http://www.fish-street.com/eductors_max_diffuse_flow_2x_to_4x_32mm?category_id=97

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du skall alltså "låsa" dina rör med all sten?

Är det inte bättre om du skulle bygga e separat pvc sällning så att du kan plocka ut dina utblås för rengöring och modifieringar längre fram?

Hur mycket klös/tryck skall du ha i rören ? Det är ju många utblås.

Du kanske skulle kunna ha dessa för att kunna rikta dina utblås lättare.

http://www.fish-street.com/eductors_...category_id=97

//Jens

"låsa" å "låsa", som du säkert såg så sitter det en kran i toppen. Kranarna går att skruva loss. Det jag kommer göra är alltså:

1. Bygga en Ställning av PVC, och borra 5mm hål på 10ställen ungefär. Det blir små utblås där jag tror det kommer samlas smuts annars.

2. Klä in ställningen med LS och "mura/limma/cementera" ihop stenen.

3. Koppla ställningen med LS till utblåset, det som sitter längst in i hörnet på bilden.

Sumpens returpump kommer vara 3000L/h och jag har 6st utblås plus pvc ställningens små hål. Det blir ca 400L/h per utblås gissar jag på, men då ska man inte glömma att jag kan justera så jag får ca 2700L/h ur ett enda om jag vill det, med hjälp av kranarna till utblåsen. Kommer eventuellt uppgradera med en kraftigare pump i framtiden om jag tycker det blir för dåligt drag i utblåsen.

Kommer även ha en tunze streamer på 6000L/h samt en 1500L/h cirkulationspump till UV-c, plus att jag kör ca 2000L/h genom skummaren. Sedan kommer jag ha en 300-500L/h pump i cloosed loop som ska mata plankton från plankton reaktorn till karet med. Totalt blir det ca12000L/h vatten som kommer cirkulera i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår hur du menar.

Jag kom och tänka på ett ämne/pryl som jag tittade på.

Det är "air Bubble filtration"

Det är kanske något för dig, läs här:

http://www.reefland.com/rho/1105/feature7.php

och

https://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10292

//Jens

Har inte hunnit läsa, men är lite skeptisk.

Varför vill man fylla burken med luft? En sak jag tänker på är att det bildas luftfickor i LS:en och det kan väl inte va bra heller.

Kan förstå att man skapar mer cirkulation på vattnet, men då tror jag att en ökning av cirkulationen är ett bättre alternativ faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...