Wiking Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 De viktangivelser som finns i den engelska texten fungerar inte, det är fel. Kör enligt DaTrucka's recept. Citera
DaTrucka Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Det nedre receptet ger max löslighet (har för mig det) i dunkarna. Den är dock inte balaserad i sig utan man måste räkna ut hur mycket man ska tillsätta från varje dunk, det skiljer på antalet ml ur varje. Med den metoden måste man byta vatten åtminstone varannan vecka, annars får man för mycket jonobalans, den innehåller inte det NaCl-fria saltet som balanserar upp det hela.Mg är den det kommer gå åt minst av, sällan man behöver tillsätta av den om man använder att salt med bra värden från början.Denna metod är kanon om man behöver justera väredna åt något håll, det går inte åt lika mycket vätska som med plusreceptet, man bör nog skippa trace tillsatserna med då det skiljer en hel del på hur mycket man doserar, bättre dosera dom manuellt då.Det övre receptet är balanserat och klart och man ska tillsätta exakt lika mycket från varje dunk. Jag tycker det är lättare. Citera
Wiking Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Där så rättar du mig lite DaTrucka, det tackar jag för. Jag inbillade mig att det inte gick att lösa så mycket i så lite vatten. Citera
stigigemla Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Det är enkel kemi till grund för Balling metoden. Man får karbonat från natriumbikarbonat, kalcium från kalciumklorid och magnesium från magnesiumklorid. Resultatet är kalksten med litet litet magnesiumkarbonat, precis det som koraller och kalkalger bygger upp sina skelett av. Proportionerna kalk / magnesium är litet olika för olika koraller och kalkalger så det behöver inte stämma precis för alla kar. Resterna är natrium från natriumbikarbonat och klorid från de andra = natriumklorid. För att det inte skall bli överskott av detta tillsätter man natriumkloridfritt salt som korrigerar detta till vanlig saltblandning för saltvattensakvarier.Det finns de som kört akvarier i flera år utan vattenbyten med ballingmetoden så den fungerar bra när det gäller att ersätta de huvudämnen koraller förbrukar.Jag avråder absolut från att lämna originalreceptet med mer än någon tiondel mer eller mindre. Får man indikation på det måste det bero på någon eller några felmätningar. Men mäter man att man har avvikande förbrukning av något ämne skall man givetvis korrigera detta.Originalreceptet är mätt för lika mängd ur varje dunk.Fyra liters Ballinglightreceptet förutsätter att man tillsätter mycket mer av natriumbikarbonatlösningen.Min åsikt är att man bör börja med originalreceptet som är väl utprovat. (I daTruckas inlägg).Programmet Aquacalc som finns på svenska är en mycket god hjälp när det gäller att fastställa grunddoserna. Citera
Laggeman Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Stig, rätta mig gärna om jag har fel, men iom tillsatsen av natriumkloridfritt salt så ökar man sakta salthalten väl?Iom det så måste man tömma ur en del saltvatten och fylla på med mer osmosvatten. Kan inte det räknas som väldigt små vattenbyten? Citera
DaTrucka Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Rotade runt lite i mina filer.Löslihgeten är följande (ungefär)Calcium klorid 1000g/literNatrimbikarbonat 95g/literMagnesiumklorid 1600g/liter Citera
DaTrucka Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Stig, rätta mig gärna om jag har fel, men iom tillsatsen av natriumkloridfritt salt så ökar man sakta salthalten väl?Iom det så måste man tömma ur en del saltvatten och fylla på med mer osmosvatten. Kan inte det räknas som väldigt små vattenbyten?Jag vill vara före .Stämmer, om man doserar 100ml (3x100ml) ur vardera dunk så ska man ta ur 3x80ml (240ml totalt alltså) ungefär ur karet och ersätta med osmosvatten. Just 80% är väl uträknat på någon nivå som jag inte begriper. I ett större kar ger det direkt ingen saltökning att nämna. Jag skopar ur en liter på helgen, det funkar bra hos mig. Byter vatten en gång i månaden 10% brukar det bli, det hjälper till att hålla saltet på rätt nivå.Om man däremot strävar att aldrig byta vatten så får man vara mer noga med mätningarna mm... Citera
stigigemla Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Det är rätt som daTrucka skriver. Men en del av det vattnet går ur med skumningen. Citera
Laggeman Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Ok, tack, då hade jag någorlunda koll på den biten då. Citera
Bängan Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 De viktangivelser som finns i den engelska texten fungerar inte, det är fel. Kör enligt DaTrucka's recept.Har bestämt mig för att göra det, men vikten var samma i deras tyska pdf, så dom har nog tänkt på något sätt endå. Vet bara inte hur. Det nedre receptet ger max löslighet (har för mig det) i dunkarna. Den är dock inte balaserad i sig utan man måste räkna ut hur mycket man ska tillsätta från varje dunk, det skiljer på antalet ml ur varje. Med den metoden måste man byta vatten åtminstone varannan vecka, annars får man för mycket jonobalans, den innehåller inte det NaCl-fria saltet som balanserar upp det hela.Det var rekommenderat att byta 10% varje vecka, men som gammal pmddnörd så är ju 10% av 130 inte så farligt när man jämför med att byta 50% av 700+300. Mg är den det kommer gå åt minst av, sällan man behöver tillsätta av den om man använder att salt med bra värden från början.Jo, funderingen var ju på just Mg. Ingår ju inte i standardreceptet.Denna metod är kanon om man behöver justera väredna åt något håll, det går inte åt lika mycket vätska som med plusreceptet, man bör nog skippa trace tillsatserna med då det skiljer en hel del på hur mycket man doserar, bättre dosera dom manuellt då.Det övre receptet är balanserat och klart och man ska tillsätta exakt lika mycket från varje dunk. Jag tycker det är lättare.Hade tänkt att använda doserpump, så det blir till att använda det 'vanliga' receptet för att slippa dosera en del saker manuellt. Ska försöka snickra ihop en egen osmolator med....magnesium från magnesiumklorid. Resultatet är kalksten med litet litet magnesiumkarbonat, precis det som koraller och kalkalger bygger upp sina skelett av. Proportionerna kalk / magnesium är litet olika för olika koraller och kalkalger så det behöver inte stämma precis för alla kar. Resterna är natrium från natriumbikarbonat och klorid från de andra = natriumklorid. För att det inte skall bli överskott av detta tillsätter man natriumkloridfritt salt som korrigerar detta till vanlig saltblandning för saltvattensakvarier. Det finns de som kört akvarier i flera år utan vattenbyten med ballingmetoden så den fungerar bra när det gäller att ersätta de huvudämnen koraller förbrukar.Här får jag inte ihop det. Var får man magnesiumet ifrån? Om det kommer från vattenbyten, hur fungerar det då att inte göra vattenbyten?Jag avråder absolut från att lämna originalreceptet med mer än någon tiondel mer eller mindre. Får man indikation på det måste det bero på någon eller några felmätningar. Men mäter man att man har avvikande förbrukning av något ämne skall man givetvis korrigera detta.Originalreceptet är mätt för lika mängd ur varje dunk.Fyra liters Ballinglightreceptet förutsätter att man tillsätter mycket mer av natriumbikarbonatlösningen.Min åsikt är att man bör börja med originalreceptet som är väl utprovat. (I daTruckas inlägg).Programmet Aquacalc som finns på svenska är en mycket god hjälp när det gäller att fastställa grunddoserna.Med 'fyralitersreceptet' menar du receptet på engelska antar jag? Jag kommer använda mig av (orginal) receptet i mitt första inlägg. Jag är alldeles för oerfaren på salt för att kunna experimentera fritt (ännu). Aquacalc (Aqua Calculator?) använder jag redan då jag tycker det är suveränt att kunna logga alla testresultat från starten av baljan. Citera
DaTrucka Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Här får jag inte ihop det. Var får man magnesiumet ifrån? Om det kommer från vattenbyten, hur fungerar det då att inte göra vattenbyten?Det binds ihop med hjälp av det NaCl-fria saltet. Det innehåller allt (nästan) annat förutom Natrium.Den mängd magnesium som det innehåller räcker oftast för att hålla magnesiumet på nivå. Det finns en viss förbrukning av Mg i karet, men den är normalt väldigt låg vilket lätt kompenseras manuellt. Citera
Bängan Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Tack. Då förstår jag varför det inte är med som separat tillsats.Samtidigt undrar jag över den stora mängden som skulle doseras enligt det receptet som jag inte tänkt använda.Magnesiumtillsatserna i ditt ursprungliga recept kan jag alltså hoppa över såhär i början i alla fall, och se om det kan behöva kompenseras framöver? Citera
Jonas Am Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 När är det läge att börja med denna metod? Citera
DaTrucka Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Magnesiumtillsatserna i ditt ursprungliga recept kan jag alltså hoppa över såhär i början i alla fall, och se om det kan behöva kompenseras framöver?Precis, men se till att Ca, Kh och Mg ligger så nära NSW som möjligt innan du börjar med ballingen. Mycket lättare att få till rätt dosering då.Jag använder mig enbart av Kh värdet i karet när jag behöver justera doseringen då det är den som förbrukas snabbast, dom andra följer med per automatik eftersom man doserar lika mycket av alla. När är det läge att börja med denna metod?När du tycker att det är jobbigt att hänga med att dosera manuellt och/eller när vattenbyten inte räcker till längre för att hålla nivåerna på acceptabel nivå.Har man ett gäng SPS och LPS så kan det vara bra att köra på, då det ger riktigt stabila värden det gillar korallerna.Har man ett kar på 400 liter eller mer så bör man nog överväga kalkreaktor istället, då det blir billigare i längden.I ett kar mindre än 150 liter tycker jag det räcker gott att köra med kommersiella preparat som tex. TropicMarine bio calcium i pulver. Och ett vettigt salt, anpassat för osmosvatten och koraller. Citera
_Manne_ Postat 1 januari 2010 Postat 1 januari 2010 var kan man köpa alla grejor ?finns många ställen.. men ett svenskt är www.triton.se mvh manne Citera
DaTrucka Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 En liten fundering.När man kör med balling classic enligt receptet tidigare i tråden, så blir det ju olika nivå i dunkarna eftersom man häller i olika mycket pulver. Karbonatdunken är ju den det blir mest i och den med NaCl fria saltet blir det ju minst vätska i.Kan man då fylla upp dunkarna så det blir lika mycket vätska i allihop?Koncentrationen blir ju lite svagare i den sista dunken, men i gram räknat är det ju lika många gram NaCl fritt salt ändå. Så när dunkarna är slut så har jag tillfört rätt antal gram ändå.Det hade ju underlättat om alla tar slut samtidigt.Jag har fått röjt undan lite i skåpet så jag kan få in 10 litersdunkar istället. Så det ska blandas i 9 liter vatten. Då kommer det skilja nästan en liter i dunkarna. Citera
Claes_A Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Det är inte så att det blivit något litet översättningsfel i något steg från Herr Ballings orginalrecept? Jag tror att så kan vara fallet för ingen kemist skulle komma på tanken att göra en lösning genom att blanda ett visst antal gram av en kemikalie med en bestämd volym vatten. Istället väger kemisten upp kemikalien och fyller på med vatten upp till en viss bestämd volym precis som du beskriver. Citera
Jonas Am Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Hur mycket blir den totala volymen med dessa blandningarna i varje dunk? Citera
_Manne_ Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 En liten fundering.När man kör med balling classic enligt receptet tidigare i tråden, så blir det ju olika nivå i dunkarna eftersom man häller i olika mycket pulver. Karbonatdunken är ju den det blir mest i och den med NaCl fria saltet blir det ju minst vätska i.Kan man då fylla upp dunkarna så det blir lika mycket vätska i allihop?Koncentrationen blir ju lite svagare i den sista dunken, men i gram räknat är det ju lika många gram NaCl fritt salt ändå. Så när dunkarna är slut så har jag tillfört rätt antal gram ändå.Det hade ju underlättat om alla tar slut samtidigt.Jag har fått röjt undan lite i skåpet så jag kan få in 10 litersdunkar istället. Så det ska blandas i 9 liter vatten. Då kommer det skilja nästan en liter i dunkarna.du skulle ju kunna kompensera lite i sista dunken o få samma koncentration som det var tänkt från början med receptet.. mvh manne Citera
Jonas Am Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 _Manne_>> Precis blanda en liter till eller vad det nu kan saknas. Citera
DaTrucka Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Det är inte så att det blivit något litet översättningsfel i något steg från Herr Ballings orginalrecept? Jag tror att så kan vara fallet för ingen kemist skulle komma på tanken att göra en lösning genom att blanda ett visst antal gram av en kemikalie med en bestämd volym vatten. Istället väger kemisten upp kemikalien och fyller på med vatten upp till en viss bestämd volym precis som du beskriver.Nja. Läser man på tex FaunaMarins burkar så står det att man ska ha en viss mängd vatten, inget om att det ska fyllas upp till viss nivå.du skulle ju kunna kompensera lite i sista dunken o få samma koncentration som det var tänkt från början med receptet.. mvh manneMin tanke med från början, men då blir det ju fel antal gram i just den dunken. Visst det handlar väl om 16 gram eller nått. Men "fel" i vilket fall som helst. Citera
DaTrucka Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Hur mycket blir den totala volymen med dessa blandningarna i varje dunk?Håller på att tappa upp vattnet nu, så det dröjer innan jag hunnit blanda dom. Citera
_Manne_ Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 alternativet är ju att köra lite mindre från mineral saltdunken(så dom blir tomma samtidigt).. men i ditt fall är väl det inte aktuellt med tanke på din doserpump..jag hade nog bara spätt ut sista dunken med osmosvatten för att matcha dom andra bara.. borde bli mest rätt, om man tänker så.mvh manne Citera
Jonas Am Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Om man blandar receptet gånger två så att du får runt 20 liter av varje, och häller över det i dina 10 liters dunkar då? Och nästa gång blandar du 10 liter för att det skall fortsätta snurra.Du kan ju aldrig få samma mängd av alla tre om man inte från går receptet.Knepigt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.