Gå till innehåll

Storlek på kar för Gul Kirurg?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag har en gul kirurg i mitt 270 liter kubakvarium. han trivs väldigt bra med egen grotta och allt. han är runt 10 cm med bakfenan så när man märker att han börjar bli för stor så får jag nog göra mig av med honom :-( annars tycker jag inte det är några problem, bara den har plats att röra sig på, gillar att åka mellan stenar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bra att ha en balans mellan volym och längd, inte direkt någon idé med ett akvarium på 4 meter med endast 15 cm brett :-) men vanliga avlånga akvarier brukar ha bra mått såklart, eller hade du tänkt måttbeställa eller bygga akvariet själv? då har du ju möjligheten att själv välja alla mått. Själv gillar jag kub-akvarium eftersom jag tycker de ger ett bra djup och höjd och tar inte så stor plats men blir ändå en väldigt bra volym i dem :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog ha fler än fyra. Problemet som uppstår är bara att det plötsligt blir en hög belastning på ditt kar och system. Man brukar introducera fiskar en i taget så att inte systemet överbelastas plötsligt. Dock kan det vara svårt om man har aggresiva fiskar och där är rekommendationerna att introducera alla av samma art samtidigt.

Blir alltså ett dilemma, då man riskerar att hamna i fiskslagsmål(kan bli döda firrar) eller att det blir en algbalja/systemet kan inte ta hand om den plötsliga ökningen av belastning.

Med överbelastning menar jag att det blir jäkligt mycket alger, högt nitrat osv. INte nödvändigtvis total krasch.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

75x50, vad är höjden? Som sagt bör man tänka på belastningen av akvariet samt att du kanske inte kan ha så många andra fiskar eftersom gula kirurger, eller kirurger generellt, tar mycket plats. har sett folk som har en gul kirurg i 130l kar men det är väl kanske inte det optimala. tror absolut du kan ha en gulkirurg bara den inte är för stor, men det märker du :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ha... jag blandade ihop folk i denna tråd.

zeup skrev:

hehe ok,,,satsar på 4st samtidigt när det blir dags.

Mitt svar var till Zeup var:

Du kan nog ha fler än fyra.

Eftersom han har ett 900L på g.

Malteus, du har ju/ska ju starta ett mycket mindre kar ca210L. Jag rekommenderar bara en kirurg i ditt fall. Och det ska va ett ungdjur, inte större än 7-10cm. Introducera den efter de andra firrarna så ska nog allt gå bra. Själv hade jag en gul kirurg i ett 320L i tre år, gick hur bra som helst. Inred så att det går att simma runt och igenom aquascapet så blir firren nog nöjd. Mata även ordentligt med färska nori varje dag, för att undvika grinigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Vi har en gul kirurg i 106L och mår prima ej aggresiv äter bra (det e ju en kirurg ;) ) !

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34002

den har ej svart runt ögonen mer. och korallerna e mycket större.

vi skall också säga att vi håller på och fixar ett 300liters kar. Vi skulle aldrig ha skaffat kirurgen om inte det karet är pågång uppstart i aug.- sep. Kirurgen är stor nu men triv jätte bra så det funkar nog med mindre tydligen med. Men ej att rekomendera vi har lyckas men kanske av en slump. Akvarieleasing har sett bilder på den och dom tycker den e super fin (köpt därifrån) nästan den finaste dom sett.

mvh simon och annika, trevlig sommar och lycka till med värmen i karen (vi har små värme toppar )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Lite inne på ett 210L kar. Spelar volymen stor roll för en kirurg eller handlar det mer om längden på karet?

Har en kirurg i mitt 360 liters akvarium en mörkbrun men skulle vilja ha en gul också dock vet jag inte hur det skulle gå när jag har 11 andra mindre fiskar :/

Så jag tror absolut inte det är några som helst problem för dig att skaffa en kirurg på 210 liter go for it :) trivs den så trivs den när ja köpte mitt 360 liter fick jag med 2 kirurger på det men då fanns de dock bara dessa två fiskar. vill ju ha lite andra med. men så svårt att veta vad som är nog då jag är van vid sötvatten då man i princip köper så som man tycker känns bra och passar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...