milk Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln? Citera
SaltDummie Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?Vet inte om det är så bra med en fjäril ihop med musslor! En tryckare är kanske inte det bästa hellre. Rätta mig om jag har fel.//Micke Citera
a.nilson Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?passar inte med igelkottfisk heller. Citera
Yodelking Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Oj vad jag gillar detta forumet! Kul att folk är observanta och svarar att det inte är lämpligt med musslor tillsammans med dessa fiskar, även om det dock inte var svar på originalfrågan... Kul med kunnigt folk!! Citera
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Dock är frågan intressant.. när jag hade mitt fösta kar för 10 år sedan var det hyfsat lätt att få tag på musslor även om dom då, iaf här uppe i norr gick på ca 1500 kr..Sist jag körde mitt kar för 3 år sedan, så fanns det iaf aldrig några musslor här uppe, i butik iaf...Jag är väldigt sugen på att äga en mussla eller två när jag kommer igång.. så jag har samma fundering.. är det svårt att få tag på Tridacna Maxima, eller brukar det som mest finnas att få tag på? =) Citera
NiXoN Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Det går väl att få tag på musslor men dom är ofta väldigt små. Det resulterar i att dom är känsligare och verkar kräva matning för att klara sig ordentligt.Sen brukar dom inte vara helt gratis heller;)//NiXoN Citera
mortenN Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Jeg har sett et titals blå musslor i butikker i Sverige siste måned. En del av dom mener jeg går under "medium" størrelse, men det er riktig at det også finnes mange små i handelen. Citera
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Vad räknas som small och medium? den jag hade för 10 år sedan var väl kanske 6-8 cm lång.. tyckte det var en lagom storlek.. och den var hysteriskt knallblå =) Citera
milk Postat 17 augusti 2009 Författare Postat 17 augusti 2009 Hade dock inte tänkt ha den i samma akvarium som de båda fiskarna. även om igelkotten är väldigt snäll av sig, bryr sig inte alls om de två musslorna som följde med några korallstenar jag köpte. tillåter t.o.m. eldräkan att sitta på honom.men åter till ämnet. visst är de musslorna jag sett inte större än 6-7 cm men har inte sett några i handeln på säkert 3 månader. Citera
NiXoN Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Ja det är inte så stor åtgång under sommarmånaderna i salthandeln;)Själv skulle jag helst köpa musslor runt 10cm om man kunde få tag på såna, dom kring 5cm har lite sämre chans att klara sig.6-7cm låter lite optimistiskt för dom jag sett under dom senaste 2 åren i sthlms regionen...//NiXoN Citera
milk Postat 17 augusti 2009 Författare Postat 17 augusti 2009 okej, vet att bromma zoo haft lite större storlek på deras. Vad ligger en mussla på i pris i 5cm klassen ungefär? Citera
libben Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 I det akvariet som har musslorna kostar väl allt 595 kr styck har jag för mig.Så antagligen går en mussla på just 595 kr från de karen. Citera
Henric Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Bioted i Kungsbacka har många. en del är säkert 20cm. Men det finns många små. Varierande färger. Citera
milk Postat 18 augusti 2009 Författare Postat 18 augusti 2009 Bromma zoo har ingen koll alls på koraller, verkar som om de stoppar ner de mer färggranna i 595;- karet och de mindre i 395;-. var inne för någon månad sen och frågade och då hade de en liten sten med oranget på, jag frågade vad den kostade och då sa han "ja, 595;-" och så frågade jag var det var men det kunde han inte svara på. musslorna därifrån ligger säkert som sagt också på det priset men tycker inte man kan få en uppfattning om vad de brukar ligga på, i och med att det är bromma zoo vi pratar om. Citera
ellizen Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 C-life har precis skapat en topic om att de har massa musslor inne. Kanske en tillfällighet men de verkar ha både stora och små Citera
Norgren Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Min erfarenhet är att det var ett utmärkt sätt att bränna 600:- och nästa gång spenderar jag nog pengarna på en god middag eller något.Var väl en 4-5cm och överlevde ~3 veckor i mitt gamla RSM...Garanterat mitt fel men butiken bör inte säga att den är "lätt" heller. Citera
Botan Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Jag betalade 850 för en blå mussla ca. 6 cm i Göteborg. Minns ej vad affären hette. Snygg var den men undrar om den nu överlever. Har haft en liten tidigare men den dog. Citera
Jurgonh Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Vad är det som är svårt med dom? vad bör man tänka på?Jag hade en i mitt första kar.. hade den i ca ett halvår.. sen crachade min burk, och den var nästan det ända som överlevde.. så ur min erfararenhet så var den väldigt tålig. men jag kan ju ha haft tur? vill iaf ha en eller ett par i mitt kommande kar också om man kan få tag på här uppe i norr. Citera
-=Mr_B=- Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Det som är svårt med småttingarna är just att de inte fotosyntiserar effektivt, och alltså måste matas. Att slänga till dem en räka då och då duger inte. Rottifiers, och nykläckt artemia är i storleksordningen absolut största, till för stort foder.B! Citera
Botan Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Hur matar man en mussla egentligen? Slänger man bara i fruset plankton som jag ger eller gör man på annat sätt? Citera
Jurgonh Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 hur funkar det här:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=4funkar det bra att mata med? Citera
-=Mr_B=- Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Får man bara det till musslan, bör båda de sätten fungera. Musslor är dock luriga. Föda som den inte gillar förpackas och skickas ut, och ser ut som om den blivit "up äten" medans den egentligen inte gjort ett skit för musslan. Och det kan vara en sådan skitsak som storleken på planktonen som avgör om de accepteras som käk, eller inte.B! Citera
alex t Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Jag har en Tridacna Maxima sen 5 månader tillbaka. Jag har aldrig matat den med ngt utan dem filtrerar vattnet, och får en massa mat på det sättet. Vad jag har förstått.... Sen så tycker jag att musslorna är vackra och det känns som att det är värt att betala 800:- för en sån men samtidigt nu känner jag efter en tid att det inte är det man kollar på först när man ser akvariet, inte ens ngt man tänker på... Citera
-=Mr_B=- Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Jag har en Tridacna Maxima sen 5 månader tillbaka. Jag har aldrig matat den med ngt utan dem filtrerar vattnet, och får en massa mat på det sättet.Ja, hoppas går ju. Vilken storlek, om man får fråga? Det är nämligen det här som är problemet. De flesta som köper en mussla tycker att den är jättefin, och det är den förståss. Den ser ut att må jätte bra, och det ser ut som om den har ätit, och sparkat ut restprodukterna. Allt är frid och fröjd. Månader senare, inte helt sällan 6-8 månader senare är märkligt nog borstmaskarna där och städar ur musslans skal. Elaka attans borstmaskar, de har dödat min fina mussla!Nä. Sanningen är att musslan svalt ihjäl, och att borstmaskarna käkade upp resterna efter den.Små musslor måste äta, stora musslor klarar sig på sin fotosyntes. De som behöver äta, behöver samma typ av levnadsbetingelser som icke fotosyntiserande gorgonier, osv.B! Citera
alex t Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Jo men jag matar mina gorgonier, kör med mycket mysis, röda plankton, krill, mysis mm.. Så det blir mycket rester som andra har nytta av. Min är ca 8 cm... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.